Intrekken erf en uitbreiden parkeerschijf-zone Vogelplein

Logo Dordrecht

 

Wettelijk kader

Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Op grond van artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris namens de korpschef van het regionaal politiekorps Zuid-Holland Zuid.

 

Overeenkomstig artikel 9 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer zijn er een aantal verkeersborden zonaal toepasbaar.

 

Motivering besluit

Het Vogelplein is een plein met een winkelcentrum, sociaal wijkcentrum en woningen. Het plein is deels gelegen in een 30 km/uur-zone en deels in een erf. Daarnaast is er op een gedeelte van het plein een parkeerschijf-zone van kracht op maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot en met 18:00 uur en zaterdag van 9:00 uur tot en met 17:00 uur, met een parkeerduur van maximaal 2 uur.

 

Vanuit de winkeliersvereniging Vogelplein is aandacht gevraagd voor het parkeren bij het winkelcentrum. Er zijn te weinig plekken voor kortparkeerders (klanten) terwijl er voor bewoners en langparkeerders voldoende ruimte is achter het nieuwe appartementencomplex nabij de aansluiting Sperwerstraat.

 

 

De parkeerschijf-zone is nu geldig voor een kleine 20-tal parkeerplaatsen nabij de aansluiting met de Bankastraat. De overige parkeerplaatsen hebben geen beperking in tijdslimiet en maken onderdeel uit van een erf. Nabij de aansluiting met de Billitonstraat, Adelaarstraat, Havikstraat en Sperwerstraat zijn ook nog winkels aanwezig.

 

Uit beschikbare parkeermetingen, meldingen/belevingen bij Handhaving en Politie blijkt dat er over het algemeen nog parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Door het uitbreiden van de parkeerschijf-zone neemt de parkeerruimte voor winkelend publiek, gedurende winkeltijden, in de directe nabijheid toe. In totaal zouden er dan naast de twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen 37 parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor kortparkeerders.

 

Uitbreiding van de parkeerschijf-zone en het behoud van erf is ongewenst, qua regime, functioneren/duidelijkheid en bebording. Deze overlapping is niet nodig, omdat in de parkeerschijf-zone ook enkel in de daarvoor aangewezen vakken mag worden geparkeerd. Gelet op het verloop van de wegen en de inrichting wordt het gewenste snelheidsregime voldoende afgedwongen.

 

Vanwege het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan waren wij dan ook voornemens de parkeerschijf-zone uit te breiden en het erf te verwijderen. Dit zorgt voor een eenvoudiger en overzichtelijker beeld qua bebording en een betere verdeling van bewoners/bezoekers. Het Vogelplein, de Sperwerstraat en de Havikstraat zouden in zijn geheel worden opgenomen in de reeds aangelegen 30 km/uur-zone. Het voornemen is op 19 april 2019 bekendgemaakt in Dordt Centraal en op 8 mei 2019 heeft er nog een inloopavond plaatsgevonden. De aanliggende panden zijn daarvan per brief op 18 april 2019 in kennis gesteld.

 

Op het voornemen zijn om en nabij tien zienswijzen binnengekomen. Deze hadden betrekking op de sociale veiligheid, foutief parkeren, toename parkeerbewegingen/maximumsnelheid, parkeercapaciteit, ontheffingsmogelijkheden, toename loopafstand voor gehandicapten, economisch belang/bewonersbelang en overige zaken.

 

Sociale veiligheid

Een terugkerende zienswijze betrof de sociale veiligheid die meer aandacht nodig zou hebben dan de verkeerssituatie en dat de sociale veiligheid zou kunnen verslechteren. De zorgen zijn geuit bij de politie en overlegd. Hieruit is naar voren gekomen dat dit besluit hier geen afbreuk aan zou moeten doen en op zich staat.

 

Foutief parkeren

Er zou geparkeerd worden op plekken waar dit niet mag, namelijk ter hoogte van huisnummers 31 t/m 37 en de apotheek. Voor deze twee locaties wordt dan ook bezien of er extra maatregelen genomen kunnen worden passend binnen verkeerskundige en stedenbouwkundige wensen. Het is en blijft in de nieuwe situatie echter verboden.

 

Toename parkeerbewegingen/maximumsnelheid

Het aantal parkeerbewegingen zal naar verwachting niet veel toenemen. Het vindt alleen geconcentreerder plaats. Er zijn meerdere parkeerplaatsen in 30 km/uur-zones waar de maximumsnelheid geen noemenswaardige problemen oplevert, zoals op het Vogelplein in de huidige parkeerschijf-zone nabij aansluiting Bankastraat. Het is afdoende duidelijk door de inrichting van de weg dat daar een gepaste snelheid bij hoort. Er kunnen altijd auto's in- of uitrijden bij de parkeerplaatsen, waarop geanticipeerd moet kunnen worden.

 

Parkeercapaciteit

Een zienswijze betrof dat er parkeerruimte genoeg is en er meer gelegenheid voor de fiets/elektrisch vervoer zou moeten komen. Een andere zienswijze betrof dat er te weinig parkeerruimte is mede door geplande nieuwbouw in de omgeving, zijn bang verder te moeten lopen en geven aan dat mensen hun werkbus niet meer kwijt kunnen.

Het nieuwe plan voor de Adelaarstraat en omgeving kent een veel lagere parkeervraag. Er hoeven voor de bouw van deze nieuwe woningen geen extra parkeerplaatsen te worden gerealiseerd om in de parkeervraag te kunnen voorzien. De vraag kan goed opgevangen worden in het bestaande aanbod van parkeerplaatsen. Naar verwachting zal de parkeerdruk in de straten sterk dalen. Bovendien is de landelijke trend dat de auto meer plaats gaat maken voor alternatieve vervoerwijze gezien de groeiopgave. Voor vervoer zal dan eerder gebruik moeten gaan worden gemaakt van alternatieve vervoerswijzen, zoals fiets en openbaar vervoer. Fietsen wordt wel gestimuleerd. Vooralsnog is gezien de tweestrijd over wel/niet voldoende parkeergelegenheid er dan ook niet voor gekozen om parkeerruimte op te offeren voor fietsparkeren.

Met betrekking tot elektrisch vervoer is er een voorkeursgrid, zodat de laadpalen verspreid door de stad komen te liggen. Het elektrisch autorijden wordt gestimuleerd door, binnen vastgestelde beleidsregels, medewerking te verlenen aan gekwalificeerde marktpartijen voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte. Bewoners kunnen een aanvraag indienen bij een leverancier, waarna het voorgelegd wordt bij de gemeente. Hiervoor dient dan ook een ander traject te worden doorlopen.

Tot slot is er zorg voor de werkbussen. Conform de Algemene Plaatselijke Verordening Dordrecht gelden er verboden voor grote voertuigen. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een weg binnen de bebouwde kom. Het vermelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur. Voor werknemers die naar de wijk toekomen wordt bij nieuwbouw veelal verzocht om op eigen terrein/bouwdepot te parkeren. Bij excessen zou er gekeken kunnen worden naar een eventuele ontheffingsmogelijkheid. Voor bewoners die de werkbus mee naar huis zouden willen nemen is het in de avonduren en weekenden behalve op de daartoe aangewezen wegen nu ook al verboden om te parkeren. Dit verandert niet door de parkeerschijf-zone. De parkeerschijf-zone gaat namelijk een uur later in op werkdagen. En op zaterdag is het al verboden om te parkeren.

 

Ontheffingsmogelijkheden

De parkeerschijf-zone wordt uitgebreid ten behoeve van klanten van het winkelcentrum. Het verlenen van ontheffingen aan de eigenaren/werknemers van bedrijven/winkels beperkt de parkeerruimte voor de klanten en doet afbreuk aan het instellen van het regime. Indien bewoners een ontheffing zouden krijgen zouden de parkeerplaatsen die er nu extra bijkomen allemaal weer bezet kunnen worden door bewoners, waardoor de parkeerschijf-zone geen nut meer heeft. Er worden dan ook geen (gratis) ontheffingen verstrekt.

 

Toename loopafstand voor gehandicapten

De parkeerplaatsen direct voor en achter het nieuwe appartementencomplex nabij de aansluiting Sperwerstraat zijn niet in de parkeerschijf-zone betrokken. Gehandicapten die in het bezit zijn van een gehandicapten-parkeerkaart kunnen gebruik maken van de twee gehandicaptenparkeer-plaatsen die aanwezig zijn op het Vogelplein. Daarnaast zijn er enkele bijzondere bepalingen ten behoeve van gehandicapten. Eén daarvan is dat de parkeerschijf-zone voor hen niet van toepassing is indien in het voertuig, op de door Onze Minister voorgeschreven wijze, een geldige en behoorlijk leesbare gehandicaptenparkeerkaart is aangebracht.

 

Economisch belang/bewonersbelang

Bij het nemen van besluiten wordt een afweging gemaakt tussen verschillende belangen. In deze is dat ook gedaan. De parkeerschijf-zone is veelal van kracht op de momenten dat bewoners niet thuis zijn, waardoor dubbelgebruik mogelijk blijft. Daarnaast blijft het juridisch mogelijk om gebruik te maken van de toe te bedelen parkeerschijf-zone parkeerplaatsen. Mocht er geen parkeergelegenheid zijn in de directe nabijheid tijdens de vastgestelde momenten buiten de zone, dan is het altijd mogelijk om tijdelijk te parkeren in de parkeerschijf-zone en indien de termijn van twee uur bijna verstreken is opnieuw op zoek te gaan naar een parkeergelegenheid buiten de parkeerschijf-zone.

 

Overige zaken

Er is verzocht om andere zaken eerst juist af te handelen. Deze zijn inmiddels beantwoord of onder de aandacht gebracht bij de desbetreffende clusters en hebben geen relatie met de parkeerschijf-zone/het erf. Concluderend kan worden gesteld dat de zienswijzen er niet voor hebben gezorgd het voornemen te doen wijzigen.

 

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;

 

 

 

Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:

 

  • het verkeersbesluit van 25 september 2018 waarin het Vogelplein werd aangewezen als (winkel)erf in te trekken;

 

  • het verkeersbord G5 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, inhoudende Erf, met onderbord 'winkelerf' en G6 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, inhoudende einde erf, op het Vogelplein, Havikstraat en Sperwerstraat te verwijderen;

 

  • het in het verleden genomen verkeersbesluit voor het instellen van een parkeerschijf-zone van maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot en met 18:00 uur en zaterdag van 9:00 uur tot en met 17:00 uur met parkeerduur van maximaal 2 uur op het Vogelplein te herzien, in die zin dat deze thans is gelegen op het Vogelplein, uitgezonderd parkeerterrein gelegen tussen Sperwerstraat en Bankastraat (zie tekening Parkeerschijf-zone Vogelplein ma t/m vr 9-18 h, za 9-17 h, d.d. 13 december 2018);

 

  • het verkeersbord E10 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, inhoudende Parkeerschijf-zone met verplicht gebruik van parkeerschijf, tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur die op het bord is aangegeven, en verkeersbord E11 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, inhoudende Einde parkeerschijf-zone met verplicht gebruik van parkeerschijf, naar de aansluiting met de Billitonstraat, Adelaarstraat, Havikstraat en Sperwerstraat te verplaatsen;

 

  • door het verwijderen van verkeersbord zone A1 (30) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, inhoudende maximum snelheid 30 km/uur, op het Vogelplein bij de aansluiting Billitonstraat, Adelaarstraat, Havikstraat en Sperwerstraat het gehele gebied te betrekken in de 30 km/uur zone.

  •  

  •  

 

Het college van burgemeester en wethouders,

namens dezen,

de heer J. Booij

Clustermanager

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na dagtekening ervan schriftelijk

bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. U dient uw bezwaarschrift te richten aan: Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht.

 

Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?

 

Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening brengt de Rechtbank een bedrag aan griffierecht in rekening.

Naar boven