Vught, Openstellen Jagersboschlaan voor gemotoriseerd verkeer uitgezonderd vrachtverkeer en autobussen.

Logo Vught

Burgemeester en wethouders van Vught,

Overwegende dat:

Wetgeving:

Van toepassing zijn:

  • De Wegenverkeerswet 1994, hierna te noemen WVW 1994, en

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, hierna te noemen BABW, en

  • De Algemene wet bestuursrecht, hierna te noemen Awb,

Bevoegdheid

  • Overeenkomstig artikel 18 WVW 1994 lid 1 sub d. het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd is tot het vaststellen van verkeersbesluiten in de gemeente Vught,

  • Overeenkomstig de mandaatregeling van de gemeente Vught het afdelingshoofd van de afdeling Dienstverlening is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Openbaarheid en eigendom

  • De volgende voor het verkeer openstaande weg niet in beheer is bij het Rijk, een provincie of een waterschap:

    • -

      Jagersboschlaan

  • Gemeente Vught beheerder is van deze weg,

  • Gemeente Vught eigenaar is van deze weg.

Doelstelling van het verkeersbesluit

Overeenkomstig artikel 1 en 2 Wegenverkeerswet en artikel 21 BABW op de bovengenoemde wegen maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Bovengenoemde doelstelling wordt nagestreefd door:

  • De Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor gemotoriseerd verkeer met een inrichting als fietsstraat, 30km/h en snelheid remmende maatregelen,

  • Een gesloten verklaring voor vrachtverkeer en autobussen in te stellen

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met vertegenwoordigers van de politie eenheid Oost Brabant, team Meierij.

Overwegende dat:

  • De Jagersboschlaan (gedeelte Vijverbosweg-Martinilaan) in het verkeer en vervoerplan is aangeduid als erftoegangsweg type 2 (30km/h).

  • De Jagersboschlaan formeel geen status heeft in het hoofdfietsnetwerk van de gemeente.

  • De Jagersboschlaan vanuit recreatief oogpunt wel onderdeel uitmaakt van het fiets knooppuntennetwerk.

  • Langs de Jagersboschlaan een beperkte hoeveelheid woningen zijn gelegen waarbij de woningen aan het Jachterf met de achterzijde van de woning aan de Jagersboschlaan grenzen.

  • De rijbaan van de Jagersboschlaan in de huidige situatie onverhard is.

  • Naast de onverharde rijbaan van de Jagersboschlaan een smal (brom)fietspad in asfalt is gelegen, aangeduid met RVV-verkeersbord G12a.

  • De Jagersboschlaan vanaf de Vijverbosweg over een lengte van ongeveer 20 meter is opengesteld voor alle verkeer in 2 rijrichtingen ten behoeve van de bereikbaarheid van de percelen Jagersboschlaan 15 en 17.

  • De Jagersboschlaan vanaf perceel Jagersboschlaan 15 tot aan het Wildpad voor gemotoriseerd verkeer slechts in 1 rijrichting toegankelijk is (rijrichting vanaf Wildpad naar Vijverbosweg), aangeduid door middel van de RVV-verkeersborden C02/C03 (eenrichtingsweg).

  • De Jagersboschlaan vanaf perceel Jagersboschlaan 15 tot aan de Martinilaan voor bromfietsers en fietsers in 2 richtingen toegankelijk is.

  • De Jagersboschlaan ter hoogte van het Wildpad fysiek is afgesloten door middel van een paaltje en tevens is voorzien van RVV-verkeersbord C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee).

  • In de huidige situatie het gebruik van de Jagersboschlaan door gemotoriseerd verkeer zeer beperkt te noemen is.

  • Verkeerstellingen uit 2017 een intensiteit van < 50 motorvoertuigen/etmaal en ruim 800 fietsers/etmaal tonen.

  • In het kader van de ontwikkelingen rondom de ombouw van de N65 (verder reconstructie N65) de rechtstreekse aansluitingen van de De Bréautélaan en de Martinilaan op de N65 vervallen.

  • Door het vervallen van deze aansluiting verkeerstromen en structuren veranderen en daarmee ook de bereikbaarheid voor verkeer van diverse bestemmingen in de omgeving van de Martinilaan wijzigt.

  • Het gaat om belangrijke sociale/maatschappelijke bestemmingen zoals de Martinihal (sporthal), een grote middelbare school en een taleninstituut die zowel lokaal als bovenlokaal (extern) verkeer aantrekken.

  • De bereikbaarheid voor hulpdiensten tevens wijzigt door het vervallen van de aansluitingen op de N65.

  • Het is daarom van belang dat de bereikbaarheid van deze voorzieningen te waarborgen.

  • In de Structuurvisie Vught zijn hiervoor een drietal opties opgenomen:

    • 1.

      Ontsluiting via een parallelstructuur langs de N65

    • 2.

      Ontsluiting via een nieuwe ontsluiting over de Jagersboschlaan

    • 3.

      Ontsluiting via de bestaande (hoofd)wegenstructuur (Esscheweg-Vijverbosweg en/of De Bréautélaan/ Loonsebaan –Boslaan)

  • Optie 1 in het voortraject, in het kader van reconstructie N65, reeds is afgevallen. Dit vanwege het feit dat een parallelstructuur door de afwezigheid van directe perceel aansluitingen niet noodzakelijk is.

  • Op verzoek van diverse maatschappelijke partijen optie 1 in het voorjaar van 2019 nogmaals is beoordeeld.

  • Conclusie uit die beoordeling is dat op basis van diverse ontwikkelingen rondom de reconstructie N65 er aanvullende argumenten zijn om geen parallelstructuur te realiseren. Het gaat daarbij om het besluit om op het traject van een eventuele parallelstructuur een snelle fietsroute (snelfietsroute F65) te projecteren. Dit betreft een bijbestelling van de Provincie Noord Brabant, die door de stuurgroep N65 is gehonoreerd. Voor verdere optimalisatie (ontvlechting van auto en fiets) van deze snelfietsroute realiseert men daarbij tevens een fietstunnel onder de Vijverbosweg. Zowel vanuit technisch als verkeersveiligheidsoogpunt zijn de snelfietsroute incl. fietstunnel daarmee aanvullende argumenten om een parallelstructuur verder buiten beschouwing te laten.

  • Op basis van een haalbaarheidsonderzoek (rapport “Onderzoek openstellen Jagersboschlaan – 28-11-2017) heeft het college haar voorkeur uitgesproken voor optie 2, het openstellen en verharden van de Jagersboschlaan en niet voor optie 3, de afwikkeling van het verkeer over de bestaande infrastructuur.

  • Uit het haalbaarheidsonderzoek is gebleken dat het openstellen van de Jagersboschlaan vanuit ruimtelijk en verkeerskundig oogpunt een haalbare optie is.

  • De Jagersboschlaan ten opzichte van optie 3 de meest directe en logische verbinding biedt naar de bestemmingen aan de Martinilaan.

  • Tevens biedt het openstellen van de Jagersboschlaan de mogelijkheid tot een meer evenredige spreiding van het verkeer over het onderliggende wegennet.

  • Het openstellen en verharden van de Jagersboschlaan biedt hulpdiensten daarmee een extra en directe verbinding naar de bestemmingen aan de Martinilaan.

  • Na het openstellen het snelheidsregime 30km/u blijft.

  • Door het toepassen van snelheid remmende maatregel(drempels) en het snelheidsregime van 30km/h tevens wordt benadrukt.

  • Met een verkeersmodel is bepaald dat na het openstellen van de Jagersboschlaan de intensiteit van gemotoriseerd verkeer 1.490 motorvoertuigen/etmaal (mvt/etmaal) in 2030 gaat zijn.

  • Met de beoogde toekomstige intensiteit van 1.490 mvt/etmaal is te stellen dat, ondanks dat er sprake is van een toename van gemotoriseerd, het openstellen van de Jagersboschlaan geen onevenredige verkeerskundige consequenties qua doorstroming, afwikkeling en/of verkeersveiligheid op de Jagersboschlaan zelf en/of overige (aangrenzende) wegen in Vught heeft. Een erftoegangsweg kan namelijk, mits goed ingericht, een intensiteit van 4.000 mvt/etmaal veilig en goed afwikkelen.

  • De Jagersboschlaan wordt ingericht als fietsstraat (auto te gast) met de aanduiding van bord L51.

  • Gemotoriseerd verkeer en (brom)fietsverkeer gemengd over de fietsstraat worden afgewikkeld.

  • Met een breedte van 4,80m wordt zowel voldaan aan de richtlijnen voor een fietsstraat als die van een erftoegangsweg met snelheid van 30km/h.

  • Voor voetgangers over de gehele noordzijde van de Jagersboschlaan een loopstrook wordt aangelegd welke door de aanwezigheid in bomen variabel in breedte is.

  • Ten behoeve van het beschermen van (divers schuin staande) bomen de weg gesloten wordt verklaard voor vrachtverkeer en autobussen.

  • Het weren van bus- en vrachtverkeer tevens een positieve bijdrage levert aan de verkeersveiligheid.

  • Ter hoogte van de woningen aan het Jachterf ook aan de zuidzijde een loopstrook komt. De loopstrook aan de zuidzijde heeft een breedte van 1,50m.

  • Het Wildpad aansluit op de Jagersboschlaan en om die reden de gesloten verklaring voor vrachtverkeer en autobussen tevens van toepassing wordt op het Wildpad.

  • Door toepassing van maatvoering cf. de richtlijnen als ook de inrichting van een fietsstraat incl. loopstrook de afwikkeling en verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers wordt gewaarborgd.

  • Voor het openstellen voor gemotoriseerd verkeer de verkeersborden met de aanduiding van het huidige fietspad, het eenrichtingsverkeer en de gesloten verklaring worden verwijderd. Tevens wordt de fysieke afsluiting (paaltje) verwijderd.

  • Het openstellen van de Jagersboschlaan wijzigingen in de woonsituatie voor de woningen aan het Jachterf met zich mee brengt. In de huidige situatie rijdt er ter hoogte van de woningen aan het Jachterf uitsluitend fietsverkeer en geen gemotoriseerd verkeer. Het openstellen van de Jagersboschlaan voor gemotoriseerd verkeer kent een hoge maatschappelijke gevoeligheid. Ondanks het besef van de consequenties zijn aan het openstellen van de Jagersboschlaan geen wettelijke beperkingen (bijv. vanuit de wet geluidhinder) verbonden. De weg wordt nl. ingericht als een erftoegangsweg, met een maximaal toegestane snelheid van 30 km/h.

  • dat niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregelen, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.

    Besluiten :

  • Overeenkomstig artikel 15 WVW 1994, en

  • Overeenkomstig de artikelen 12 en 18 BABW,

  • Tot het nemen van de navolgende verkeersmaatregelen:

Door het verwijderen van de borden C01, C02 en C03, bord G12A en de fysieke afsluiting (paaltje) ter hoogte het Wildpad de Jagersboschlaan (gedeelte Vijverbosweg-Martinilaan) open te stellen voor gem o toriseerd verkeer waarbij vrachtverkeer en autobussen worden geweerd door middel van toepassing van het bord C07b.

En voorts:

  • De verkeersmaatregelen tevens vast te hebben gelegd op tekening 2019-06D,

  • Deze tekening als bijlage bij dit besluit is gewaarmerkt,

  • Overeenkomstig artikel 26 BABW dit besluit te publiceren,

  • Overeenkomstig artikel 6:4 Awb tegen dit besluit bezwaar kan worden aangetekend,

  • Overeenkomstig artikel 27 BABW dit besluit in werking treedt met ingang van de dag nadat een termijn van zes weken is verstreken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.

Aldus besloten te Vught, 11 september 2019

Namens burgemeester en wethouders van Vught,

Manager van de afdeling Dienstverlening,

P.W. de Greef

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vught, Postbus 10100, 5260 GA Vught.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, de gronden van het bezwaar. Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van een spoedeisende zaak, kunt u tegelijkertijd een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij: Voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven