Autorisatiebesluit Sociale Verzekeringsbank ten behoeve van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder in verband met de uitvoering van de betalingen ten laste van verstrekte persoonsgebonden budgetten, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 4 september 2019

Kenmerk: 2019-0000419042

In de verzoeken van 2 juli 2019 en 20 augustus 2019, 2019-0000361615 en 2019-0000466198, heeft de Sociale Verzekeringsbank ten behoeve van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de uitvoering van de betalingen ten laste van verstrekte persoonsgebonden budgetten, alsmede het hiermee verbonden budgetbeheer.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder:

de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder ten behoeve van de Sociale Verzekeringsbank;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

j. de afnemersindicatie:

de codering die de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder aanduiden in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;

k. de spontane verstrekking van gegevens:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder a, van het Besluit BRP;

l. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

m. een actueel gegeven:

een gegeven dat overeenkomstig de systeem-beschrijving als actueel gegeven in de basisregistratie personen is vermeld;

n. een infrastructurele wijziging:

een wijziging van de Categorie Verblijfplaats die overeenkomstig de systeembeschrijving wordt beschouwd als een infrastructurele wijziging;

o. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

p. budgethouder:

de persoon die recht heeft op een persoonsgebonden budget zoals genoemd in artikel 3.3.3, eerste lid, van de Wet langdurige zorg, artikel 8.1.1, tweede lid, van de Jeugdwet en artikel 2.3.6, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

q. budgetbeheer:

het budgetbeheer zoals bedoeld in artikel 3.3.3, zevende lid, van de Wet langdurige zorg, artikel 8.1.8 van de Jeugdwet en artikel 2.6.2 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

r. (wettelijke) vertegenwoordiger:

een natuurlijk persoon die bevoegd is om een budgethouder te vertegenwoordigen en die niet uit hoofde van een functie zoals advocaat, bewindvoerder, mentor, curator of voogd van jeugdzorg een budgethouder vertegenwoordigd.

Paragraaf 2. De spontane verstrekking van gegevens aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder

Artikel 2

  • 1. Zodra de afnemersindicatie bij de persoonslijst van een ingezetene is opgenomen, worden aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder eenmaal de gegevens verstrekt die zijn opgenomen in de bijlage bij dit besluit voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene.

  • 2. Indien een gegeven dat is opgenomen in de bijlage op de persoonslijst van een ingeschrevene wordt gewijzigd, verwijderd of opgenomen en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij deze persoonslijst is vermeld, krijgen de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder deze wijziging, verwijdering of opname van het gegeven verstrekt.

  • 3. De verstrekking bevat bij de wijziging van een gegeven het gegeven zoals dit luidde voor de wijziging en het gegeven zoals dit luidt na de wijziging. Bij een verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven. Bij een eerste opneming van een gegeven op de persoonslijst bevat de verstrekking het opgenomen gegeven. De verstrekking bevat tevens het administratienummer van de ingeschrevene, dat als actueel gegeven op de persoonslijst is vermeld.

  • 4. De verstrekking aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder naar aanleiding van de wijziging van het administratienummer van de ingeschrevene bevat een set identificerende gegevens en de ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon. De verstrekking vindt plaats overeenkomstig hetgeen is bepaald in de systeembeschrijving.

Artikel 3

  • 1. De afnemersindicatie wordt op verzoek van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen. De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder verzoeken slechts om de opneming, indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de ingeschrevene:

    • a. die een budgethouder is aan wie een verstrekt persoonsgebonden budget wordt betaald en voor wie het hiermee verbonden budgetbeheer wordt uitgevoerd, of

    • b. die een (wettelijke) vertegenwoordiger is van de onder a genoemde budgethouder.

  • 2. De afnemersindicatie wordt niet bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen, indien de afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene is vermeld.

Artikel 4

De afnemersindicatie wordt op verzoek van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder verwijderd als actuele aanduiding bij de persoonslijst van een ingeschrevene. De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder verzoeken in ieder geval om de verwijdering van de afnemerindicatie bij de persoonslijst van de budgethouder, wanneer de spontane verstrekking van gegevens over de budgethouder niet of niet meer noodzakelijk is voor het betalen van een verstrekt persoonsgebonden budget en/of het hiermee verbonden budgetbeheer. De aangewezen Wlz- uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder verzoeken voorts in ieder geval om de verwijdering van de afnemerindicatie bij de persoonslijst van de (wettelijke) vertegenwoordiger wanneer een (wettelijk) vertegenwoordiger niet langer bevoegd is de budgethouder te vertegenwoordigen.

Paragraaf 3. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder

Artikel 5

  • 1. Aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder wordt op verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

  • 2. De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder verzoeken slechts om een gegeven dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de betaling van een verstrekte persoonsgebonden budget en het hiermee verbonden budgetbeheer.

  • 3. Onverminderd het tweede lid verzoeken de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder slechts om een gegeven, indien het verzoek gericht is op de verstrekking van gegevens over de ingeschrevene die:

    • a. een budgethouder is, of

    • b. een (wettelijke) vertegenwoordiger is van de onder a genoemde budgethouder.

  • 4. Aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

Paragraaf 4. Overige verstrekkingen aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder

Artikel 6

  • 1. Indien de gegevensverstrekking die op grond van dit besluit aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder dient plaats te vinden niet of op onjuiste wijze is geschied, wordt dit overeenkomstig hetgeen hierover is geregeld in de systeembeschrijving hersteld. Indien de afnemersindicatie ten onrechte niet bij een persoonslijst is geplaatst, ten onrechte is verwijderd of ten onrechte niet is verwijderd wordt dit hersteld overeenkomstig hetgeen hierover is bepaald in de systeembeschrijving.

  • 2. Indien een verstrekking aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek. Indien de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld worden tevens gegevens over het begin, de wijziging of de beëindiging van het onderzoek zelf verstrekt.

  • 3. Indien de spontane verstrekking van gegevens aan de aangewezen Wlz- uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder een gegeven bevat waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld, bevat de verstrekking tevens deze indicatie. De overige verstrekkingen aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder die plaatsvinden op grond van dit besluit bevatten geen gegevens waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.

  • 4. Indien aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

  • 5. Bij de afvoering van een persoonslijst uit de basisregistratie personen worden aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder, indien de code “fout” als omschrijving reden opschorting bijhouding op de persoonslijst is vermeld en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld, de volgende gegevens verstrekt:

    • a. A-nummer persoon;

    • b. omschrijving reden opschorting bijhouding;

    • c. datum opschorting bijhouding.

Paragraaf 5. De verzending en de ontvangst van berichten

Artikel 7

Indien als gevolg van infrastructurele wijzigingen aan de aangewezen Wlz- uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder op grond van dit besluit gegevens moeten worden verstrekt, kunnen de aangewezen Wlz- uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens overeenkomen dat de gegevens niet worden verstrekt. De overeenstemming tussen de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens en de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 8

Nadat schriftelijke overeenstemming is bereikt met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens kunnen de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder gebruik maken van een alternatief medium als bedoeld in de systeembeschrijving bij verstrekking van gegevens als bedoeld in paragraaf 2 en in geval van verstrekking van gegevens als gevolg van infrastructurele wijzigingen.

Paragraaf 6. Slotbepalingen

Artikel 9

  • 1. De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder verstrekken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de aangewezen Wlz- uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder.

Artikel 10

Dit besluit treedt in werking met ingang van 4 september 2019 en werkt terug tot en met 16 juli 2019 met uitzondering van artikel 3, eerste lid, sub b. Dit artikel treedt in werking met ingang van 4 september 2019 en werkt terug tot en met 1 september 2019.

Per 1 september 2019 zijn ten aanzien van de doelgroep budgethouder de volgende gegevens toegevoegd aan de spontane verstrekking van gegevens: 01.02.10 Adellijke titel/predicaat persoon, 01.04.10 Geslachtsaanduiding, 01.61.10 Aanduiding naamgebruik, alle gegevens uit categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap en categorie 08 Verblijfplaats met uitzondering van de gegevens 08.09.10 gemeente van inschrijving en 08.09.20 Datum inschrijving in de gemeente, zoals opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

Daarnaast zijn per 1 september 2019 ten aanzien van de doelgroep (wettelijke) vertegenwoordiger alle gegevens uit categorie 01 Persoon, categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap en categorie 08 Verblijfplaats met uitzondering van de gegevens 08.09.10 gemeente van inschrijving en 08.09.20 Datum inschrijving in de gemeente, zoals opgenomen in de bijlage bij dit besluit toegevoegd.

Artikel 11

Dit besluit geldt voor een duur van een jaar en wordt ingetrokken op 17 juli 2020.

Het besluit en de bijlage bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

’s-Gravenhage, 4 september 2019,

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, F.G.A.M. Jacob Directeur Uitvoering Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE

Bijlage bij artikelen 2 en 5 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

   

11

GEZAGSVERHOUDING

   

11.32.10

Indicatie gezag minderjarige

11.33.10

Indicatie curateleregister

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De spontane verstrekking van gegevens

Met behulp van de spontane verstrekking van gegevens kan een afnemer zijn eigen bestand actueel houden. De afnemer wordt met behulp van deze gegevensverstrekking op de hoogte gehouden van mutaties in de gegevens van de personen die tot de doelgroep van de afnemer behoren. Om de spontane verstrekking mogelijk te maken moeten de persoonslijsten van deze personen worden gemarkeerd. De markering vindt plaats door het opnemen van de afnemersindicatie van de afnemer bij de betreffende persoonslijst.

De spontane verstrekking betreft een vastgestelde (sub)set van gegevens van een persoonslijst. Zodra de afnemersindicatie van een afnemer bij een persoonslijst is geplaatst krijgt deze afnemer eenmalig de gehele set gegevens verstrekt. Hierna krijgt de afnemer, indien een van de in de set opgenomen gegevens wijzigt, het oude en het nieuwe gegeven verstrekt. Bij opname van een gegeven bevat de verstrekking het nieuwe gegeven, bij verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven.

Afnemersindicaties kunnen op drie verschillende wijzen bij een persoonslijst worden geplaatst. In de eerste plaats op verzoek van een afnemer. Ten tweede door middel van een selectie: eenmalig of periodiek worden afnemersindicaties geplaatst bij persoonslijsten die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Ten derde door middel van sleutelrubrieken, waarbij een afnemersindicatie bij de persoonslijst wordt opgenomen indien een bepaald gegeven op de persoonslijst van een persoon wordt opgenomen of gewijzigd en de desbetreffende persoonslijst na die wijziging of opneming aan één of meer gestelde voorwaarden voldoet.

De afnemersindicatie wordt niet bij een persoonslijst geplaatst als dezelfde afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst is opgenomen.

In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen. Dit betekent dat de afnemer de verplichting heeft de eerder geplaatste afnemersindicatie te laten verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historische aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan.

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Ook kan voorkomen dat afnemersindicaties ten onrechte zijn verwijderd of niet zijn opgenomen. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd. Tevens worden de ontbrekende afnemersindicaties (opnieuw) geplaatst of verwijderd.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt. Uitzondering hierop is de spontane verstrekking die het gevolg is van de correctie van het foutieve gegeven. Deze spontane verstrekking vindt wel plaats, waarbij met het oude gegeven dat wordt verstrekt tevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” wordt meeverstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

Een persoonslijst die ten onrechte in de basisregistratie personen is opgenomen, wordt afgevoerd. Bij afvoering worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst en het administratienummer van de ingeschrevene verstrekt.

3. De verzending en ontvangst van berichten

Onder infrastructurele wijziging wordt verstaan een gemeentenaamswijziging, een samenvoeging van gemeenten, een opdeling van een gemeente in een aantal nieuwe gemeenten of een gemeentedeelwijziging. Door een infrastructurele wijziging kan een groot aantal persoonslijsten gewijzigd worden met als gevolg dat aan de afnemer gegevens worden verstrekt. Het is mogelijk dat de afnemer geen behoefte heeft aan de ontvangst van deze gegevens of deze gegevens op andere wijze verstrekt wenst te krijgen. Om de verstrekking van overbodige gegevens te voorkomen, maakt het besluit het mogelijk dat overeengekomen wordt dat deze gegevens niet of op andere wijze worden verstrekt.

Over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.

4. De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder

De geadresseerden van dit besluit zijn de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder ten behoeve van de Sociale Verzekeringsbank (in deze toelichting genoemd: de aangewezen Wlz- uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder).

De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder zijn een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1.1, onder t, van de Wet BRP.

4.1. Taken van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder

De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en college verlenen op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en de Jeugdwet de persoonsgebonden budgetten aan de budgethouders. Met de aangewezen Wlz-uitvoerders worden de zorgkantoren bedoeld. De budgethouders zijn de personen die volgens de aangewezen Wlz- uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder recht hebben op een persoonsgebonden budget.

Op grond van artikel 3.3.3, zevende lid van de Wlz, artikel 8.1.1, tweede lid van de Jw en artikel 2.3.6, tweede lid van de Wmo voert de Sociale verzekeringsbank (SVB) vervolgens namens de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder de betalingen ten laste van de verstrekte persoonsgebonden budgetten en het hiermee verbonden budgetbeheer uit. Voor de uitvoering van deze taak zijn de gegevens uit de basisregistratie personen noodzakelijk.

Op grond van de artikelen 3.3.3 Wlz, 2.3.6 Wmo en 8.1.1 Jeugdwet kan bij de uitvoering van bovengenoemde taak de budgethouder zich laten representeren door een (wettelijke) vertegenwoordiger. De basisregistratie kan voorzien in de verstrekking van gegevens over natuurlijke personen. Over personen die uit hoofde van hun functie, bijvoorbeeld van advocaat, bewindvoerder, mentor, curator of voogd van jeugdzorg is aangewezen om een budgethouder te vertegenwoordigen, mogen geen (adres)gegevens uit de basisregistratie personen worden bevraagd. Woonadressen van deze personen zijn niet noodzakelijk voor de uitvoering van bovengenoemde taak, omdat zij worden aangeschreven op het adres waarop zij hun functie uitoefenen en die gegevens komen niet in de basisregistratie personen voor. De verstrekking van persoonsgegevens over de doelgroep wettelijk vertegenwoordiger ziet bijvoorbeeld op tot vertegenwoordiging bevoegde (stief)ouders, voogden of mantelzorgers.

4.2. Wijzen van verstrekken aan de aangewezen Wlz- uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder

De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder krijgen de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder vindt plaats door middel van spontane verstrekking en gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De spontane verstrekking van gegevens aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder

De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder krijgen spontane verstrekking van gegevens die zijn opgenomen in de bijlage over de budgethouder of diens (wettelijke) vertegenwoordiger voor het betalen van een persoonsgebonden budget en voor het uitvoeren van het budgetbeheer.

Over de (wettelijke) vertegenwoordiger die uit hoofde van een functie van bijvoorbeeld advocaat, bewindvoerder, mentor, curator of voogd van jeugdzorg is aangewezen om een budgethouder te vertegenwoordigen mogen geen afnemersindicaties worden geplaatst.

In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen van de aangewezen Wlz- uitvoerders en de colleges van burgemeester en wethouder.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de aangewezen Wlz-uitvoerders en de colleges van burgemeester en wethouder

De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder mogen tevens op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in de bijlage over de budgethouder of diens (wettelijke) vertegenwoordiger voor het betalen van een persoonsgebonden budget en voor het uitvoeren van het budgetbeheer.

Over de (wettelijke) vertegenwoordiger die uit hoofde van een functie van bijvoorbeeld advocaat, bewindvoerder, mentor, curator of voogd van jeugdzorg is aangewezen om een budgethouder te vertegenwoordigen mogen geen (adres)gegevens uit de basisregistratie personen worden bevraagd. Woonadressen van deze personen zijn niet noodzakelijk voor de uitvoering van bovengenoemde taak, omdat zij worden aangeschreven op het adres waarop zij hun functie uitoefenen en die gegevens komen niet in de basisregistratie personen voor.

4.3. Toelichting te verstrekken gegevens

Categorie 01 Persoon

Van de aangewezen Wlz-uitvoerders en de colleges van burgemeester en wethouder ontvangt de SVB van de budgethouder alleen het burgerservicenummer. Aan de hand van het burgerservicenummer vraagt de SVB de overige identificerende gegevens, zoals de naam en geboortedatum van de budgethouder en/of wettelijke vertegenwoordiger op voor te uitvoering van de betalingen en het budgetbeheer. De gegevens worden tevens gebruikt voor de aanschrijving van de persoon. Aan de hand van aanduiding naamgebruik kan worden achterhaald of een persoon met de naam van zijn of haar partner wil worden aangeschreven.

Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder hebben gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap nodig voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven. Aan de hand van de gegevens “Datum sluiting”, “Aanduiding naamgebruik”, “Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner” en “Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.

Categorie 06 Overlijden

Het gegeven “Datum overlijden” krijgen de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder, omdat het overlijden van een budgethouder invloed heeft op de betaling en budgetbeheer van een persoonsgebonden budget. Voorts kan worden voorkomen dat overleden budgethouders of wettelijke vertegenwoordigers worden aangeschreven.

Categorie 07 Inschrijving

De aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder hebben tevens de mogelijkheid het gegeven “07.70.10 Indicatie geheim” op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kunnen de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

Categorie 08 verblijfplaats

De verstrekking van deze gegevens is noodzakelijk voor het versturen van correspondentie naar de budgethouder of diens (wettelijke) vertegenwoordiging. Daarnaast kan de verhuizing van een budgethouder invloed hebben op de betaling van een persoonsgebonden budget. Bij verhuizing naar een andere gemeente of regio of het buitenland moet door de andere aangewezen Wlz- uitvoerder of het college van burgemeester en wethouders van de regio opnieuw worden getoetst of aan de budgethouder een persoonsgebonden budget kan worden toegekend. Door verhuizing kan een andere Wlz-uitvoerder of college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk worden voor het toekennen van het persoonsgebonden budget.

De gegevens “Land adres buitenland”, “Regel 1 adres buitenland”, “Regel 2 adres buitenland” en “Regel 3 adres buitenland” (08.13.10, 08.13.20, 08.13.30, 08.13.40 en 08.13.50) zijn gegevens van niet- ingezetenen. Niet-ingezetenen kunnen personen zijn die in het buitenland wonen of die niet over een vast woonadres in Nederland beschikken.

Categorie 11 gezagsverhouding

Aan de hand van de categorieën 11 kunnen de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder vaststellen of de ingeschrevene onder gezag valt van ouders of voogd, of onder curatele is gesteld.

5. Inlichtingenplicht

Om de autorisatie actueel te houden dienen de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de aangewezen Wlz-uitvoerders en colleges van burgemeester en wethouder.

6. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.n

Naar boven