Herinrichting Indische Buurt Noord

Logo Dordrecht

 

Wettelijk kader

 

Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris van de eenheid Rotterdam, namens de korpschef van politie.

 

Motivering besluit

De Indische Buurt Noord is een woonbuurt in de wijk Reeland. De buurt bevindt zich binnen de Bankastraat (noordzijde), de begraafplaats (oostzijde), Reeweg Oost (zuidzijde) en Oranjelaan (westzijde). De gehele Indische buurt Noord is aangewezen als 30 km-zone en daarmee zijn de wegen in de buurt erftoegangswegen. Ongeveer tien jaar geleden is in het noordwestelijk gedeelte van de buurt de Ternatestraat aangelegd. Dit is een erf.

 

Omdat in een groot gedeelte van de buurt het riool vervangen diende te worden, heeft de gemeente de bewoners van de buurt in september 2016 uitgenodigd. Bij deze eerste bijeenkomst konden bewoners meedenken en wensen aangeven voor de nieuwe inrichting van de wijk. De bijeenkomst leverde inzicht op met betrekking tot verschillende punten, zoals parkeeroverlast, hard rijden in de straten en behoefte aan bredere trottoirs.

 

Naar aanleiding van de bijeenkomst hebben bewoners van het Buurtcomité Indische Buurt Noord zelf een plan voor de buurt gemaakt. Dit plan is ingediend als burgerinitiatief. Dit plan zou tot een verdubbeling van het budget leiden, wat de gemeente niet beschikbaar heeft. De raad heeft verzocht om samen met de bewoners uit de buurt op zoek te gaan naar de mogelijkheden die passen binnen het beschikbare budget.

 

Vorenstaande heeft geleid tot een participatietraject met bewoners. Hiervoor zijn alle bewoners van de buurt wederom uitgenodigd voor een nieuwe, tweede, bijeenkomst. Gedurende deze avond hebben bewoners zich op kunnen geven voor een werk- en klankbordgroep. Met de werkgroep zijn wensen, aandachtspunten en ontwerpprincipes gedurende meerdere avonden besproken en beoordeeld. Tevens is in deze periode overleg geweest met de politie. Deze avonden hebben geleid tot een voorlopig ontwerp, welke is voorgelegd aan de klankbordgroep en vervolgens is gepresenteerd tijdens een derde bijeenkomst in mei 2018. In mei 2019 is nog een nieuwsbrief met informatie verspreid onder alle bewoners in de buurt.

 

De Indische Buurt Noord is een typische woonbuurt en de karakteristieken daarvan zijn terug te vinden in het ontwerp. Daarbij is gekozen voor een rustig straatbeeld met symmetrisch profiel. Bestaande bomen zijn behouden.

 

In de wijk is behoefte aan brede trottoirs, welke in het ontwerp zijn teruggekomen. Deze behoefte komt deels voort uit het feit dat veel huizen geen brandgang hebben en fietsen daardoor op straat of in de woning zelf worden gestald. Om het straatbeeld rustiger te maken én parkeren op het trottoir tegen te gaan, worden op diverse plekken fietsbeugels geplaatst. Voor het plaatsen van de fietsbeugels en om voldoende ruimte over te laten voor voetgangers zijn brede trottoirs nodig. In het ontwerp heeft het langzaam verkeer nadrukkelijk aandacht gekregen.

 

Voor de buurt is zoveel mogelijk een uniform straatbeeld gehanteerd. De straten zijn smal en er is onvoldoende ruimte om gemotoriseerd verkeer in twee richtingen te voorzien. De minimale doorgang voor nood- en hulpdiensten, maar ook de huisvuilverzameldienst, kan in de huidige situatie niet worden gegarandeerd. Dit heeft met name te maken met geparkeerde voertuigen op de rijbaan. De wagen van de huisvuilinzameldienst rijdt nu bijvoorbeeld een groot gedeelte achteruit om containers te bereiken. Met het ontwerp is deze minimale doorgang geborgd. Op het merendeel van de straten is gekozen om eenrichtingsverkeer in te stellen, met daarnaast parkeerstroken. De straten kennen zodoende een voldoende brede doorgang voor al het verkeer, brede parkeerstroken aan beide zijden van de weg én brede trottoirs.

 

In de huidige situatie ervaren bewoners veel parkeeroverlast. De parkeerdruk in de buurt is hoog. Voertuigen worden niet alleen op de rijbaan geparkeerd, maar ook half op het trottoir en in bochten. Om dit tegen te gaan is met het ontwerp zichtbaar gemaakt waar wel én waar niet geparkeerd dient te worden, er zijn namelijk duidelijke parkeerstroken. Parkeren op het trottoir wordt tegengegaan door het plaatsen van fietsbeugels op de trottoirs. Bovendien wordt een parkeerverbodszone ingesteld. Parkeren is alleen toegestaan in de parkeerstroken.

 

Bewoners hebben naast deze aandachtspunten ook het sluipverkeer en het hard rijden door de straten aangedragen. Dergelijke woonstraten zijn echter niet bedoeld en ook niet ingericht voor doorgaand verkeer tussen de Reeweg Oost en Bankastraat. In het ontwerp zijn daarom twee doorsteken opgenomen welke alleen voor (brom)fietsers te gebruiken zijn. Hiermee is geen doorgaand verkeer meer mogelijk en ontstaan een noordelijke, zuidelijke en westelijke rijlus. Om de snelheid terug te dringen zijn met bewoners diverse snelheidsremmende maatregelen besproken. Op verzoek van bewoners is afgezien van drempels, maar zijn versmallingen toegepast.

 

Met diverse instanties is overleg geweest over het ontwerp. Het plan is voorgelegd aan de brandweer. Zij zijn akkoord gegaan. Voor de brandweer blijven meerdere aanrijdroutes de buurt in mogelijk. Daarnaast is door het instellen van eenrichtingsverkeer, het aanleggen van parkeerstroken en het instellen van een parkeerverbodszone een minimale breedte van de weg geborgd. Ten slotte zijn de doorsteekjes in geval van calamiteiten te openen, waardoor verkeer niet afhankelijk is van slechts één rijlus.

 

Gelet op het gelopen proces, de informatieavonden en de verzonden nieuwsbrief is afgezien van het publiceren van een voornemen.

 

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;

 

Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:

Eenrichtingsverkeer in te stellen op:

de Celebesstraat, tussen de Ternatestraat en Javastraat in zuidelijke richting;

de Javastraat, tussen de Celebesstraat en Riouwstraat in oostelijke richting;

de Riouwstraat, tussen de Javastraat en Bankastraat in noordelijke richting,

door het plaatsen van het verkeersbord model C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Celebesstraat, ter hoogte van huisnummer 1A en door het plaatsen van het verkeersbord model C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Riouwstraat, ter hoogte van huisnummer 3.

 

Eenrichtingsverkeer in te stellen op:

de Sumatrastraat, tussen de Celebesstraat en Borneostraat in westelijke richting;

de Borneostraat, tussen de Sumatrastraat en de Javastraat in noordelijke richting;

De Javastraat tussen de Borneostraat en de Celebesstraat in Oostelijke richting;

De Celebesstraat, tussen de Javastraat en de Sumatrastraat in zuidelijke richting,

Door het plaatsen van het verkeersbord model C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Sumatrastraat, ter hoogte van huisnummer 20, en Borneostraat, ter hoogte van Sumatrastraat huisnummer 2, en het plaatsen van het verkeersbord model C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Sumatrastraat, ter hoogte van huisnummer 3, en de Celebesstraat, ter hoogte van huisnummer 82.

 

Fietsers en bromfietsers uit te zonderen van de maatregelen genoemd in onderdeel 1 en 2 en dit kenbaar te maken door het plaatsen van onderborden (model OB54).

 

De Riouwstraat tussen de Sumatrastraat en Javastraat aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad door het plaatsen van het verkeersbordmodel G12A en G12B van bijlage 1 van het RVV 1990.

  •  

De doorsteek op de kruising van de Celebesstraat (noord/zuid) en Javastraat (oost/west) aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad door het plaatsen van het verkeersbordmodel G12A en G12B van bijlage 1 van het RVV 1990.

  •  

De Celebesstraat, Riouwstraat, Javastraat, Sumatrastraat en Borneostraat aan te wijzen als parkeerverbodszone door het plaatsen van het verkeersbordmodel E1(zonaal) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Celebesstraat, ter hoogte van de Reeweg Oost en de Bankastraat, het Sumatraplein en de Riouwstraat ter hoogte van de Reeweg Oost.

 

Het college van burgemeester en wethouders,

namens dezen,

de heer J. Booij

Clustermanager

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na dagtekening ervan schriftelijk

bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. U dient uw bezwaarschrift te richten aan: Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht.

 

Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?

 

Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening brengt de Rechtbank een bedrag aan griffierecht in rekening.

Naar boven