Onderwerp: Verkeersbesluit instellen maximum snelheid 50 km/uur in de gehele Spekhofstraat, verwijderen VOP Spekhofstraat en regelen voorrang kruising Spekhofstraat – Schoolstraat.

Logo Kerkrade

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN KERKRADE;

Overwegende:

dat voor wat een gedeelte van de Spekhofstraat, ter hoogte van de Campus, een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt; dat op het overige gedeelte van de Spekhofstraat een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt; dat de snelheidsbeperking van 30km/uur voor een specifiek gedeelte van de Spekhofstraat is ingesteld wegens de komst van de Campus, destijds dagelijks de bestemming van vele jongeren per fiets;

dat de Campus al geruime tijd niet meer in gebruik is; dat daardoor de verkeersdrukte rondom de Campus is afgenomen; dat de verkeerssituatie in praktijk derhalve niet meer strookt met de geldende maximum snelheid van 30km/uur; dat dit er in resulteert dat de maximum geldende snelheid regelmatig overschreden wordt;

dat het in het kader van uniformiteit en herkenbaarheid van het wegennet beter is als in de Spekhofstraat in zijn geheel wederom een maximum snelheid van 50 km/uur wordt ingesteld;

dat bij deze aanpassing eveneens de voorrang op de kruising Spekhofstraat – Schoolstraat geregeld dient te worden, aangezien er een kruising ontstaat tussen 30km/uur zone (Schoolstraat) en een 50km/uur weg (Spekhofstraat); dat de Spekhofstraat voorrang dient te hebben op de Schoolstraat, ook bij van rechts komend verkeer;

dat er een voetgangersoversteekplaats (VOP) gelegen is op de Spekhofstraat; dat met het beëindigen van het gebruik van de campus alsmede het verdwijnen van de vestiging van Licom (nu WOZL geheten) de oversteekbewegingen sterk afgenomen zijn net zoals de behoefte aan een VOP op deze locatie; dat de frequentie waarmee de aldaar aanwezige bushalte bediend wordt eveneens is afgenomen; dat de VOP derhalve verwijderd dient te worden, aangezien een VOP op een plek waar weinig oversteekbewegingen zijn schijnveiligheid kan veroorzaken;

dat in het kader van het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, zoals vermeld in artikel 2 Wegenverkeerswet 1994, eerste lid sub a en d, het wenselijk is om over te gaan tot het treffen van maatregelen;

dat op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit dient te genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

dat op grond van artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 wij bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;

gelet op artikel 24 van het BABW is het advies ingewonnen van de gemeentelijke werkgroep verkeer d.d. 7 maart 2019, in welke werkgroep de politie district Kerkrade zitting heeft;

BESLUITEN:

 

1. over te gaan tot het instellen van een maximumsnelheid van 50 km/uur in de gehele Spekhofstraat middels de volgende aanpassingen:

- het verwijderen van de bebording en markeringen van de 30km/uur zone in de Spekhofstraat om en nabij de kruising met de Elbereveldstraat;

- het verwijderen van de bebording en markeringen in de Ir. van Dieststraat en de Ir. van der Elststraat vlak voor de kruising met de Spekhofstraat;

- het plaatsen van bord A0230ze uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens-1990 (einde 30 km/uur zone) in de Schoolstraat, vlak voor de kruising met Spekhofstraat – Schoolstraat, komende vanaf de Schoolstraat;

- het plaatsen van bord A0130zb uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens-1990 (begin 30 km/uur zone) al dan niet aangevuld met markeringen op het wegdek in de Schoolstraat, vlak na de kruising Spekhofstraat – Schoolstraat, komende vanaf de Spekhofstraat;

- het plaatsen van bord A0230ze uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens-1990 (einde 30 km/uur zone) in de Spekhofstraat, ter hoogte van de drempel, komende vanaf de kruising Groene Kruisstraat – Apostelstraat;

- het plaatsen van bord A0130zb uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens-1990 (begin 30 km/uur zone) al dan niet aangevuld met markeringen op het wegdek in de Spekhofstraat, ter hoogte van de drempel voor de kruising Groene Kruisstraat - Apostelstraat, komende vanaf de Spekhofstraat;

 

2. tot het wijzigen van de voorrangssituatie bij de kruising Spekhofstraat - Schoolstraat in die zin dat:

- op de Schoolstraat ter plaatse van de kruising met de Spekhofstraat haaientanden worden aangebracht op de weg alsmede het bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) wordt geplaatst;

- op de Spekhofstraat het verkeersbord B5 (voorrangskruispunt zijweg van rechts) nabij de kruising met de Schoolstraat wordt geplaatst, komende vanaf de Groene Kruisstraat;

 

3. over te gaan tot het verwijderen van de voetgangersoversteekplaats (VOP) op de Spekhofstraat ter hoogte van het pand met huisnummer 10, middels het verwijderen van de borden L02 “voetgangersoversteekplaats” en verwijderen van de markeringen op het wegdek.

 

Kerkrade, 2 september 2019

Namens het college,

Het hoofd van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling,

 

   

Ir. A.M.G.L. Passau

  

Openstaande rechtsgang.

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na publicatie van deze bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift tegen dit besluit indienen. Het bezwaarschrift dient schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders van Kerkrade, postbus 600, 6460 AP Kerkrade te worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

  

Naar boven