Verkeersbesluit voor het tijdelijk instellen van een parkeerverbod op parkeerplaatsen aan de Stromarkt, Nieuwe Markt, Graven en Hofstraat te Deventer.

Logo Deventer

Kenmerk: 209293-2019

 

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

 

  • 1.

    Het tijdelijk instellen van een parkeerverbod op de parkeerplaatsen aan de Stromarkt, Nieuwe Markt, Graven en Hofstraat te Deventer, door het plaatsen van de verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden

Op het onderbord wordt vermeld dat het verboden is te parkeren op 19 of 20 september van 07.00 tot 16.00 uur zodat het conform het bepaalde in artikel 24 van het RVV 1990 verboden is om te parkeren vanwege de werkzaamheden. Voor de exacte locaties van de borden en de teksten op de onderborden wordt verwezen naar de tekening in de bijlage.

Aanleiding verkeersbesluit

Dit verkeersbesluit wordt genomen omdat het noodzakelijk is om de parkeerplaatsen vrij te hebben van geparkeerde voertuigen voor het aanbrengen van parkeersensoren.

Motivering en belangenafweging 

De genoemde straten zijn in eigendom en beheer van de gemeente Deventer en gelegen binnen de bebouwde kom.

In Deventer liggen er een aantal proefsensoren op de parkeervakken op de Zandpoort. Deze sensoren zijn verbonden via het LoRa netwerk en kunnen daardoor informatie geven over de bezetting van een parkeervak en de turnover. Dat brengt de volgende voordelen met zich mee

 

  • 1.

    Deze informatie is nuttig voor de parkeerder (waar is een vrije plek / heeft het zin om dit gebied in te rijden?)

  • 2.

    De toezichthouder: waar staan veel voertuigen geparkeerd, moet er gecontroleerd worden of er betaald is

  • 3.

    Parkeerbeleid: wat is de bezettingsgraad / turn over van een plek

  • 4.

    Vergunningverlener: aan de hand van de bezettingsgraad en de tijdstippen kan worden bepaald of er nog voldoende capaciteit is in een gebied om de parkeervraag en een nieuwe ontwikkeling te faciliteren

  • 5.

    De ondernemer/evenementenorganisator etc. Klanten kunnen snel een plek in de buurt vinden. 

     

    Wanneer in de toekomst deze informatie realtime de automobilist kan bereiken biedt dit voordelen op het gebied van het optimaal benutten van de beschikbare parkeercapaciteit en het verminderen van zoekverkeer.

     

    Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

    het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

    De verkeersveiligheid is gediend door het verminderen van zoekverkeer

     

    het in standhouden van de weg

    Dit belang is niet van toepassing

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

    Dit belang is niet van toepassing

     

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

    Dit belang is niet van toepassing

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden 

    Doordat voorzien wordt in actuele parkeerinformatie worden objecten en functies in het gebied beter bediend en minder aangetast door zoekverkeer.

     

    Zienswijzen/draagvlak

    Conform artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De politie heeft positief geadviseerd.

    Voor het instellen van een tijdelijk parkeerverbod om de parkeersensoren te plaatsen is veel draagvlak zoals onder de alinea motivering en belangenafweging te lezen is.

     

    Wettelijk kader

     

    • 1.

      Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

    • 2.

      In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

    • 3.

      In artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders bevoegd is tot het nemen van verkeersbesluiten

    • 4.

      Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

    • 5.

      In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

       

      Publicatie

      Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in de Staatscourant van 30 augustus 2019 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

       

      Rechtsmiddelen

      Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het dan nog niet eens met dit besluit, schrijf dan een brief aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

       

      • 1.

        uw naam en adres;

      • 2.

        de datum waarop u de brief schrijft;

      • 3.

        het kenmerk van ons besluit

      • 4.

        waarom u het niet eens bent met ons besluit

      • 5.

        uw handtekening

         

        U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 28 augustus 2019

Namens burgemeester en wethouders van Deventer,

R.A.P van Hout

Programmamanager team Projecten, Realisatie en Ontwikkeling

 

Naar boven