Verkeersbesluit instellen e-laadpunt Brugakker in Zeist

Logo Zeist

Datum: 21-08-2019

Kenmerk: 0332122

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft een positief advies afgegeven.

Motivering

Elektrisch rijden is stiller, beter voor de luchtkwaliteit en draagt bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot. Het stimuleren van elektrisch vervoer past binnen de duurzaamheidsambities van de gemeente Zeist.

Om elektrisch rijden te stimuleren en efficiënt te maken zijn voldoende oplaadplaatsen noodzakelijk. De behoefte aan laadvoorzieningen groeit. Dit is ook merkbaar in Zeist. De gemeente Zeist wil hierin voorzien door nieuwe openbare laadpalen te (laten) plaatsen.

Twee gereserveerde parkeerplaatsen

Een oplaadpunt heeft twee aansluitingen voor het opladen van een voertuig. Bij een oplaadpunt worden twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. De parkeerplaatsen worden niet op kenteken gereserveerd, iedereen met een elektrisch voertuig mag er gebruik van maken. Dit kan de aanvrager zijn, maar ook een bezoeker of een buurtbewoner die door de plaatsing en zichtbaarheid van het oplaadpunt gestimuleerd is om de overstap naar elektrisch vervoer te maken.

Het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrisch voertuigen heeft tot gevolg dat er in de directe omgeving van het laadpunt twee parkeerplaatsen minder zijn voor niet-elektrische voertuigen. Omdat (tenminste) één van de gereserveerde plekken gebruikt zal gaan worden door de aanvrager die voorheen ook al in de buurt parkeerde, is het verlies aan reguliere parkeerplaatsen minder groot dan het in eerste instantie lijkt. Desondanks kunnen omwonenden dit anders ervaren. De gemeente Zeist begrijpt dat de verandering van parkeerplaatsen vervelend kan zijn, maar ziet tegelijkertijd het algemeen belang van het stimuleren van elektrisch rijden. Dat betekent dat we afwegingen moeten maken en soms besluiten moeten nemen waar niet iedereen het mee eens is. Het college is van mening dat het algemene belang van het stimuleren van elektrisch rijden zwaarder weegt dan het lokale belang van het verlies aan parkeerplaatsen.

Toetsing aanvragen

Aanvragen van bewoners voor een elektrisch laadpunt worden getoetst door aan een aantal criteria zoals het woonadres van de aanvrager, de nabijheid van een reeds bestaand oplaadpunt en de mogelijkheid om op eigen terrein op te laden. Na toetsing is gebleken dat de aanvraag voor een oplaadpunt in dit geval kan worden toegekend. Om die reden is het noodzakelijk dat de bijbehorende twee parkeerplaatsen, middels een verkeersbesluit gereserveerd worden.

Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen in haaksparkeervakken ter hoogte van Brugakker huisnummer 3324 in Zeist, door het plaatsen van het bord model E8 als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990 gecombineerd met onderbord met de tekst ‘uitsluitend opladen elektrisch voertuig’ en onderbord OB504;

  • 2.

    de bebording en markering aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de bebording is aangebracht.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

teammanager Beheer en Openbare Ruimte

Annemarie Wolters

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Griffierecht

Het griffierecht bedraagt:

  • € 170,- voor een natuurlijk persoon;

  • € 338,- voor een rechtspersoon.

Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.

Naar boven