Verkeersbesluit uitbreiden 30 km/h-zone in de Stationsstraat te Kesteren

Logo Neder-Betuwe

1.Aanleiding tot het besluit

De Stationsstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van Opheusden. Deze weg voldoet echter niet aan de voorwaarden voor een veilige weginrichting met een maximumsnelheid van 50 km/h. Daarnaast is het gebruik van de weg sterker gericht op verblijven dan op doorstromen. De gemeenteraad van Neder-Betuwe heeft met de vaststelling van het Neder Betuws Verkeer en Vervoerplan in 2018 bepaald dat de maximumsnelheid op deze weg teruggebracht moet worden naar 30 km/h. Dit is in overeenstemming met de vastgestelde wegcategorisering.

 

2.Overwegingen

• Situatieschets

Afbeelding 1: overzicht van het betreffende wegvak. Het rode gebied geeft de uitbreiding van de 30 km/h-zone aan. Het oranje gebied geeft de bestaande 30 km/h-zone aan. Het blauwe gebied geeft aan dat hier een maximum snelheid van 50 van toepassing blijft.

Dit deel van de stationsstraat is één van de weinige straten in Kesteren die nog niet bij de 30 km/h-zone is getrokken. Het is conform het Neder Betuws Verkeers en Vervoersplan wel de bedoeling dat deze weg als 30 km/h-zone aangewezen wordt. Dit besluit regelt dit.

• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

Om in de verblijfsgebieden een prettige leefomgeving te creëren en om het voor de bewoners mogelijk te maken zich op een comfortabele en veilige manier te verplaatsen of er te recreëren is het van belang dat de maximum snelheid in de straat past bij het gebruik. Een maximum snelheid van 30 km/h is passend voor een verblijfgebied. De weggedeelten waar dit besluit betrekking op heeft zijn zogeheten ‘erftoegangswegen’ waarbij de nadruk ligt op verblijven, lokaal ontsluiten en mening van verkeersdeelnemers. Zo zijn er geen aparte voorzieningen voor fietsers aangelegd en wordt de weg minder aantrekkelijk gemaakt voor doorgaand verkeer.

• Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

Door dit besluit wordt de Stationsstraat minder aantrekkelijk gemaakt voor doorgaand verkeer. Aangezien er vlakbij een alternatief voorhanden is in de vorm van de Spoorstraat, waar reeds 50 km/h gereden mag worden, is het effect van deze maatregel op de routekeuze van het verkeer naar verwachting beperkt. Er is hooguit een beperkte afname van het verkeer in de Stationsstraat te verwachten en een kleine toename op de Spoorstraat. De Spoorstraat is als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h ingericht en daarmee geschikt om dit extra verkeer te verwerken. Zo heeft deze weg een asfalt verharding, zijn er brede rijstroken en aparte fietsvoorzieningen.

De belangen van de bewoners langs de Spoorstraat en de Stationsstraat alsmede het belang van andere weggebruikers zijn tegen elkaar afgewogen. De voordelen van het verlagen van de maximumsnelheid wegen zwaarder dan het beperkte nadeel van een toename van de verkeersintensiteiten op de Spoorstraat.

 

3.Juridische grondslag

• Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het instellen van een maximumsnelheid een verkeersbesluit noodzakelijk is.

• Uitvoeringsvoorschriften

Als een maximumsnelheid wordt ingesteld, wordt dit kenbaar gemaakt door het plaatsen van de borden A1 en A2, met daarop de maximumsnelheid.

• Bevoegdheid

De betreffende weg is in eigendom en beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.

 

4.Overig

• Zonale toepassing

De maximale snelheid van 30 kilometer per uur wordt zonaal toegepast, waarbij de aanvang/ het einde van de zone wordt geplaatst in de Stationsstraat ter hoogte van de Spoorstraat. Ter hoogte van woonzorgcentrum ’t Anker, vlakbij de Schenkhofstraat zal de huidige zoneovergang worden verwijdert. Hier zal immers geen sprake meer zijn van een overgang in het snelheidsregime.

 

5.Overleg

• Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op - het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 20 augustus 2019 een advies uit.

• Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.

• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.

 

6.Bekendmaking

• Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 6 weken na vaststelling van het besluit.

 

7.Inwerkingtreding en plaatsing b orden

• Inwerkingtreding verkeersteken

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

• Plaatsing borden

De betreffende borden worden geplaatst conform de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administatieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). De plaatsing zal geschieden nadat de inspraakperiode op dit besluit is verlopen.

 

8.Besluit

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:

  • 1.

    Het uitbreiden van de bestaande 30 kilometer zone in Kesteren met een deel van de Stationsstraat, door het plaatsen van de bord A0130ZB en A0230ZE van bijlage 1 van het RVV 1990 (zonaal uitgevoerd als 30 kilometer per uur) langs de Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 15. E.e.a. conform het ontwerp dat is weergegeven onder ‘situatieschets’ (afbeelding 1) van dit besluit.

     

9. Afschriften

Een afschrift van het besluit wordt per mail gestuurd naar:

Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Afdeling verkeer, t.a.v. verkeersadviseur

 

10.Mogelijkheid bezwaar en beroep

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

11.Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Opheusden, 20 augustus 2019

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

 

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Naar boven