Verkeersbesluit 30 km/h-zone in woonwijk ‘Casterhoven’ te Kesteren

Logo Neder-Betuwe

 

1.Aanleiding tot het besluit

Tussen het spoor, de Hooofdstraat en de Broekdijk te Kesteren is een nieuwe woonwijk verrezen. In deze woonwijk worden (volgens huidige planning) ruim 650 woningen gebouwd. Omdat deze woonwijk zich kenmerkt als verblijfgebied is een maximum toegestane snelheid van 30 kilometer per uur wenselijk.

 

2.Overwegingen

• Situatieschets

De woonwijk Casterhoven is deels gerealiseerd en bewoond. In de komende jaren komen hier nog honderden woningen bij.

Afbeelding 1: Plankaart van de wijk Casterhoven. Het verkeerbesluit heeft betrekking op het rood omkaderde gebied.

• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

Om in de woonwijk een prettige leefomgeving te creëren en om het voor de bewoners mogelijk te maken zich op een comfortabele en veilige manier te verplaatsen of er te recreëren is het van belang dat de maximum snelheid in de wijk past bij het gebruik. Een maximum snelheid van 30 km/h is passend voor een verblijfgebied zoals een woonwijk. De straten door deze wijk zijn zogeheten ‘erftoegangswegen’ waarbij de nadruk ligt op verblijven, lokaal ontsluiten en mening van verkeersdeelnemers. Zo worden er geen aparte voorzieningen voor fietsers aangelegd en zal de wijk niet aantrekkelijk zijn voor doorgaand verkeer. Voor de ontsluiting van het dorp Kesteren fungeren de Hoofdstraat en de Broekdijk als ‘gebiedsontsluitingswegen’ met een maximum snelheid van 60 km/h.

• Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

In geval van dit besluit is er geen sprake van zwaarwegende nadelen voor belangen van anderen.

 

3.Juridische grondslag

• Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het instellen van een maximumsnelheid een verkeersbesluit noodzakelijk is.

• Uitvoeringsvoorschriften

Als een maximumsnelheid wordt ingesteld, wordt dit kenbaar gemaakt door het plaatsen van de borden A1 en A2, met daarop de maximumsnelheid.

• Bevoegdheid

De betreffende weg is in eigendom bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.

 

4.Overig

• Zonale toepassing

De maximale snelheid van 30 kilometer per uur wordt zonaal toegepast, waarbij de aanvang/ het einde van de zone wordt geplaatst in de G.J. Brenkmanlaan en de A. Datemalaan.

 

5.Overleg

• Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op - het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 20 augustus 2019 een advies uit.

• Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.

• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is momenteel nog in beheer en eigendom van de projectontwikkelaar. Op termijn worden deze wegen overgedragen aan de gemeente. De projectontwikkelaar is gehoord over dit besluit en heeft verklaard hiertegen geen bezwaar te hebben.

 

6.Bekendmaking

• Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 6 weken na vaststelling van het besluit.

7.Inwerkingtreding en plaatsing borden

• Inwerkingtreding verkeersteken

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

• Plaatsing borden

De betreffende borden worden geplaatst conform de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administatieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). De plaatsing zal geschieden nadat de inspraakperiode op dit besluit is verlopen.

8.Besluit

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:

  • a)

    het instellen van een 30 kilometer zone, welke de A. Datemalaan, Juffrouw H. Scholtenstraat, meester J. van Dolderenstraat, J. van Damstraat, dominee C. Vd Bergstraat, dominee J.T. Doonenbalstraat, meester N.J. van Riemsdijkstraat en de G.J. Brenkmanlaan te Kesteren zal omvatten, door het plaatsen van de bord A0130ZB en A0230ZE van bijlage 1 van het RVV 1990 (zonaal uitgevoerd als 30 kilometer per uur) op langs de A. Datemalaan ter hoogte van de Hoofdstraat en lang de G.J. Brenkmanlaan ter hoogte van de Broekdijk.

 

9. Afschriften

 

Een afschrift van het besluit wordt per mail gestuurd naar:

Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Afdeling verkeer, t.a.v. verkeersadviseur

 

10.Mogelijkheid bezwaar en beroep

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

11.Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

 

Opheusden, 20 augustus 2019

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Naar boven