Verkeersbesluit, wijziging verkeersbesluit venstertijden fietsersverkeer, oostelijk wegvak dorpsstraat, Zoetermeer

Logo Zoetermeer

 

Namens burgemeester en wethouders van Zoetermeer,

daartoe bevoegd op grond van:

  • -

    artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994,

  • -

    het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders waarbij die bevoegdheid is gemandateerd aan de directeur van de hoofdafdeling Stad en diens besluit tot het verlenen van ondermandaat, de manager van de afdeling Stadsbeheer,

 

gehoord de verkeersadviseur van de Politie Eenheid Den Haag als lid van de verkeerscommissie waarmee is voldaan aan de instructie zoals opgenomen in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

 

gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna te noemen RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen BABW) is bepaald;

 

gelet vervolgens op het gegeven dat de in dit besluit aan de orde komende wegen, straten of parkeervoorzieningen openbaar in de zin van de Wegenwet zijn en binnen de bebouwde kom als bedoeld in artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 van Zoetermeer liggen;

 

BESLUIT:

  • 1.

    het verkeersbesluit van 21 december 2012 met kenmerk ST/SB/B&P 12/20207 voor wat betreft de in sub 1, sub 3, sub 4 en sub 6 genoemde uitzonderingen waarmee is geregeld dat het fietsen in beide richtingen op de Dorpsstraat tussen Pilatusdam en de kruising Dorpsstraat - Leidsewallen – Delftsewallen en op de eerste Stationsstraat tussen Pilatusdam en de Dorpsstraat, hierna te noemen ‘de betreffende weggedeelten’, is toegestaan, met uitzondering op zaterdagen van 10.00 tot 17.00 uur en op vrijdagen van 19.00 tot 21.00 uur, in te trekken;

  • 2.

    in plaats van het ingetrokken besluit vast te stellen dat voor de betreffende weggedeelten fietsen in beide richtingen is toegestaan met als enige uitzondering op zaterdagen van 11.00 tot 17.00 uur en daarmee zaterdags de venstertijden gelijk te trekken aan de venstertijden voor het fietsverkeer in het Stadshart;

  • 3.

    vast te leggen dat hieraan de volgende overwegingen ten grondslag liggen:

  

de bestaande situatie en de aanleiding:

 

  • -

    de Dorpsstraat is een van de oudste straten van Zoetermeer met een rijke historie;

  • -

    het is een sfeervolle, multifunctionele straat met veel lokale ondernemers;

  • -

    door de bijzondere sfeer en het unieke winkelaanbod is de Dorpsstraat een van de belangrijkste winkelgebieden van Zoetermeer;

  • -

    naast een winkelgebied is de Dorpsstraat echter ook aangemerkt als hoofdfietsroute op het routenetwerk van de gemeente;

  • -

    de Dorpsstraat wordt dan ook veelvuldig gebruikt door fietsers met- en zonder bestemming op de Dorpsstraat zelf;

  • -

    hierdoor ontstaan (bijna-)conflicten tussen winkelend publiek te voet en de (doorgaande) fietser met het daarbij behorende gevoel van onveiligheid;

  • -

    om deze reden is momenteel op zaterdag overdag tussen 10:00 uur en 17:00 uur en op vrijdagen een fietsverbod van kracht;

  • -

    in het kader van een kwaliteitsslag Dorpsstraat ‘ruimte voor voetgangers en fietsen in de Dorpsstraat’ is er in 2018 onderzocht of de huidige gemengde verkeersafwikkeling van fietsers en voetgangers in de Dorpsstraat moet worden gehandhaafd of dat een uitbreiding van het fietsverbod gewenst is;

  • -

    uit dit onderzoek is geconcludeerd dat het wenselijk is om het bij sub 1 en sub 2 beschreven besluit te nemen;

  

de verkeerskundige aspecten:

 

  • -

    uit het onderzoek is geconcludeerd dat de objectieve veiligheid in de Dorpsstraat niet in het geding is;

  • -

    hoewel er op de drukke momenten relatief veel fietsers zich door de straat bewegen levert dit geen geregistreerde ongevallen op;

  • -

    het gevoel van onveiligheid door de combinatie van fietsers en voetgangers is wel vastgesteld;

  • -

    het aantal bezoekers van de Dorpsstraat bedraagt op doordeweekse dagen maximaal 500 tot 750 bezoekers rond 15:00 uur en ligt daarmee behoorlijk lager dan op zaterdag met een piek tot 900 bezoekers rond 14:00 uur;

  • -

    op de zondag en doordeweekse avonden ligt de bezoekerspiek rond de 200 bezoekers en de op vrijdagavond rond de 300 bezoekers;

  • -

    uit het samenspraakproces is naar voren gekomen dat de verschillen op zaterdag tussen de venstertijden van het fietsverbod in het Stadshart (11:00 - 17:00 uur) en de Dorpsstraat (10:00 - 17:00 uur) verwarrend zijn voor fietsers;

  • -

    het verschil in venstertijden tussen het Stadshart en de Dorpsstraat is reeds in het Actieplan Fiets 2014 geconstateerd en als actiepunt opgenomen;

  • -

    uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat met name zaterdags de bezoekersaantallen van winkelend publiek in de Dorpsstraat hoog zijn (piek van 900 bezoekers rond 14:00 uur);

  • -

    de vrijdagavond (koopavond) vertoont eenzelfde beeld qua bezoekersaantallen als doordeweeks (200 bezoekers rond 20:00 uur) en ligt slechts iets hoger (300 bezoekers rond 20:00 uur);

  • -

    Ook uit de samenspraak is naar voren gekomen dat het relatief rustig is op koopavonden in de Dorpsstraat en dat de bezoekersintensiteit niet veel hoger is dan op een reguliere doordeweekse dag;

  • -

    bij de vaststelling van verkeersmaatregelen gaat het onder meer om verkeerskundige belangen waarvoor in artikel 2, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 de volgende doelstellingen zijn geformuleerd:

    • -

      sub a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • -

      sub b: het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

    • -

      sub c: het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

    • -

      sub d: het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  

de zorgvuldigheid:

 

  • -

    aan dit besluit is een uitvoerig en zorgvuldig verkeerskundig onderzoek voorafgegaan;

  • -

    er heeft over dit onderwerp periodiek bestuurlijk overleg plaatsgevonden tussen de gemeente en de besturen van de Vereniging Vastgoed-BIZ en Ondernemersvereniging ODZ;

  • -

    er is een werkgroep met belanghebbenden geraadpleegd;

  • -

    er zijn druktemetingen uitgevoerd;

  • -

    er heeft een brede enquête plaatsgevonden onder inwoners, ondernemers en bezoekers van Zoetermeer naar hun ideeën en wensen;

  • -

    op een bewonersavond is het advies van de werkgroep en de resultaten van de enquête gepresenteerd;

  • -

    er heeft voorafgaand aan dit besluit overleg plaatsgevonden met de politie;

  • -

    die beoordeling heeft vervolgens geleid tot het in sub 1 en sub 2 beschreven besluit;

  • -

    met de hiervoor beschreven handelwijze is dan ook gehandeld conform de instructienorm in artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  

de belangenafweging:

 

  • -

    bij de afweging van de belangen gaat het om een afweging van de belangen binnen het kader van de hiervoor vermelde verkeerskundige doelstellingen;

  • -

    daarbij zijn de belangen van bewoners, ondernemers, bezoekers, voetgangers en fietsers zorgvuldig tegen elkaar afgewogen;

  • -

    daarbij is geconcludeerd, dat met onderhavig besluit, geen sprake is van een besluit met onevenredig nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    daarbij is in ogenschouw genomen, dat voor degenen die er langduriger en zonder gebruikmaking van een parkeerschijf ook op iets grotere loopafstand parkeerruimte zonder een parkeerduurbeperking aanwezig is;

   

Zoetermeer, 20 augustus 2019

  

Namens burgemeester en wethouders van Zoetermeer,

de manager van de afdeling Stadsbeheer.

       

N.B.

 

  • 1.

    Belanghebbenden die zich niet met dit besluit kunnen verenigen, hebben op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de mogelijkheid om binnen zes weken na publicatie van dit besluit een gemotiveerd bezwaar in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer (postbus 15, 2700 AA Zoetermeer). Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Hiertoe kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 Awb een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s Gravenhage (sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag). In dat geval is het vereist dat een bezwaarschrift tegen het besluit is ingediend en dat sprake is van een spoedeisend belang bij het treffen van die voorziening.

Naar boven