Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Doetinchem | Staatscourant 2019, 45891 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Doetinchem | Staatscourant 2019, 45891 | Verkeersbesluiten |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DOETINCHEM,
gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, en het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2018,
dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 verkeersmaatregelen genomen worden om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;
dat wij op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;
dat de Kerkstraat, Over de Beek, Hoofdstraat, Vreeltstraat en Schoolstraat zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Gaanderen en in beheer en eigendom zijn van de gemeente Doetinchem;
(vanaf de komgrens bij de kruising Kerkstraat – Over de Beek tot circa 85 meter na de kruising met de Schoolstraat) en de Vreeltstraat (vanaf de komgrens tot aan de Kerkstraat) volgens het Duurzaam Veilig principe zijn bestempeld als erftoegangswegen;
dat daarbij binnen de bebouwde kom een maximale snelheid past van 30 km/uur;
dat de verkeersveiligheid in de wijk verhoogd wordt door een dergelijke maatregel in te voeren;
dat fietsers en bestuurders van voertuigen zich allen op dezelfde rijbaan bevinden;
dat het verschil in snelheid tussen gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer verminderd wordt;
dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van meerdere verkeersborden van het type A01-30-ZB (begin zone 30 km/uur) en het type A02-30-ZE (eind zone 30 km/uur) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
Verwijderen zone 30 km/uur borden
dat de 30 km/uur zone wordt uitgebreid met een gedeelte van de Kerkstraat;
dat de zone 30 km/uur verkeersborden niet meer van toepassing zijn op de Bethlehemstraat, de Hoofdstraat en de Schoolstraat (allen t.h.v. de Kerkstraat);
dat de volgende verkeersborden komen te vervallen, A01-30-ZB (begin zone 30 km/uur) en A02-30-ZE (einde zone 30 km/uur) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
Verwijderen haaientanden en voorrangsborden
dat de kruispunten Over de Beek – Kerkstraat, Bethlehemstraat – Kerkstraat en Meester Stapelplein – Kerkstraat, Vreeltstraat – Kerkstraat, Hoofdstraat – Kerkstraat en Schoolstraat - Kerkstraat in de nieuwe situatie gelijkwaardige kruispunten worden;
dat daarmee de voorrangsituatie verandert en de algemene verkeersregel ‘verkeer van rechts heeft voorrang’ van toepassing wordt;
dat de volgende verkeersborden op de Kerkstraat komen te vervallen, B04 (voorrangskruispunt zijweg links), B05 (voorrangskruispunt zijweg rechts) en B06 (voorrang verlenen), zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat de aansluiting van het fietspad in twee richtingen op de Kerkstraat ca. 25 meter wordt verplaats naar het noorden;
dat daarmee een veilige en overzichtelijke aansluiting kan worden gemaakt voor de fietsers op de Kerkstraat;
dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van verkeersborden van het type G12a (fiets-/bromfietspad) en het type G12b (einde fiets-/bromfietspad) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat het bestaande fiets-/brompad van de brug naar de nieuwe aansluiting wordt verwijderd;
dat het fiets-/bromfietspad voorrang moet verlenen aan verkeer op de Kerkstraat;
dat deze maatregel zal worden ondersteund door het aanbrengen van een verkeersbord van het type B06 (voorrang verlenen) en haaientanden op het wegdek, zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat conform het bepaalde in artikel 24 van het BABW met betrekking tot dit verkeersbesluit overleg is gevoerd met de Politie, district Noord- en Oost-Gelderland en de politie met dit besluit kan instemmen;
dat de bekendmaking van de terinzagelegging van dit besluit met de daarop betrekking hebbende stukken wordt gepubliceerd in de Staatscourant;
op grond van vorenstaande overwegingen om:
1. een 30 km/uur zone in te stellen op de Kerkstraat (vanaf de komgrens bij de kruising Kerkstraat – Over de Beek tot circa 85 meter na de kruising met de Schoolstraat) en de Vreeltstraat (vanaf de komgrens tot de kruising met de Kerkstraat) en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type A01-30-ZB (begin zone 30 km/uur) en het type A02-30-ZE (eind zone 30 km/uur) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
2. de verkeerborden A01-30-ZB, A02-30-ZE zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de Bethlehemstraat, de Hoofdstraat en de Schoolstraat (allen t.h.v. de Kerkstraat) te verwijderen;
3. de verkeersborden B04 (voorrangskruispunt zijweg links), B05 (voorrangskruispunt zijweg rechts) en B06 (voorrang verlenen) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de Kerkstraat te verwijderen;
4. de verkeersborden aanbrengen van het type G12a en G12b zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
5. haaientanden aan te brengen op het wegdek van fietspad in twee richtingen zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
6. een en ander als weergegeven in de bij dit besluit gevoegde situatietekening met nummer IB1104-006;
7. dit besluit bekend te maken door publicatie in de Staatscourant.
Tegen dit verkeersbesluit kunnen:
1. belanghebbenden die zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht naar voren hebben gebracht en
2. belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht naar voren hebben gebracht
binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit verkeersbesluit (dus ten en met woensdag 25 september 2019) tegen dit verkeersbesluit een gemotiveerd beroepschrift indienen.
Dit kan bij de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te ARNHEM. Tegelijk met het indienen van een beroepschrift kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te ARNHEM, een voorlopige voorziening worden gevraagd. Er is griffierecht verschuldigd.
Nadere informatie is verkrijgbaar bij de gemeentewinkel, telefoonnummer 0314-377 377.
Een afschrift van dit verkeersbesluit is verzonden aan:
de Politie, district Noord- en Oost-Gelderland.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-45891.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.