VERKEERSBESLUIT PROVINCIALE WEG N281 (NIJSWILLER-HOENSBROEK)    

Logo Limburg

 

( Groot asfalt onderhoud Parallelweg en Terworm te Heerlen , nabij aansluiting Parkstad 9200-9400 )

( TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN)

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

Bevoegdheidsgrondslag

Gelet op artikel 18 eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn Gedeputeerde Staten bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de provincie Limburg.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Wegenverkeerswet 1994;

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • het bordenboek (VNVF);

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Motivering

De is in eigendom van en in beheer en onderhoud bij de Provincie Limburg.

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de asfalt werkzaamheden op de Parallelweg en Terworm nabij de aansluiting Parkstad 9200-9400. Het asfalt binnen dit wegvak is versleten en dient vervangen te worden. Om de werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te voeren is het noodzakelijk dat de op- en afritten van de N281 (Parkstad 9200-9400) in de diverse fasen gedeeltelijk af te sluiten voor het doorgaande verkeer.

De werkzaamheden worden in verschillende fases uitgevoerd:

Fase 0: 02-09-2019 t/m 06-09-2019

Voorbereidende werkzaamheden i.v.m. realisatie tijdelijke verharding.

Fase 1: 07-09-2019 t/m 18-10-2019

Reconstructie Terworm. De noordelijke afrit is afgesloten voor doorgaand verkeer waarbij bestemmingsverkeer naar hotel van der Valk en Terworm via de afrit en een tijdelijke inritconstructie naar het parkeerterrein wordt geleid. Hierbij worden de benodigde omleidingen ingesteld.

Fase 2: 19-10-2019 t/m 08-11-2019

Reconstructie Parallelweg Noord. De noordelijke oprit naar de N281 is afgesloten waarbij het verkeer in twee richtingen via de zuidelijke rijbaan van de Parallelweg wordt geleid. Hierbij worden de benodigde omleidingen ingesteld.

Fase 3: 09-11-2019 t/m 29-11-2019

Reconstructie Parallelweg Zuid. De zuidelijke afrit van de N281 is afgesloten waarbij de benodigde omleidingen worden ingesteld.

Deze fases kunnen onder invloed van verschillende factoren eerder of later starten en worden opengesteld.

De verkeersmaatregelen zijn terug te vinden op bijgevoegde tekeningen:- 103655-01A01-B verkeersmaatregelen fase 1a

  • -

    103655-01A02-B verkeersmaatregelen fase 1b

  • -

    103655-01A03-B verkeersmaatregelen fase 1c

  • -

    103655-02A01-B verkeersmaatregelen fase 2

  • -

    103655-03A01-B verkeersmaatregelen fase 3

De omleidingsroutes zijn terug te vinden op bijgevoegde tekeningen:

  • -

    013655-01B01-B omleiding fase 1a en b

  • -

    013655-01B02-B omleiding fase 1c

  • -

    103655-02B01-B omleiding fase 2

  • -

    103655-03B01-B omleiding fase 3

Maatregelen op de provinciale weg

Gedurende de werkzaamheden wordt de snelheid op de op- en afritten teruggebracht in verband met de veiligheid. In de verschillende fases zijn delen van de op- en afritten niet toegankelijk. Per fase wordt een omleidingsroute ingesteld.

Voor hotel van der Valk en Terworm wordt een by-pass aangelegd vanaf de noordelijke afrit naar het parkeerterrein.

De verschillende fases kunnen onder invloed van verschillende factoren eerder of later starten en worden opengesteld.

Belangenafweging

De werkzaamheden gaan hinder met zich brengen voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Er zal enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal er dus rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid slechter kan worden.

Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor weggebruikers, bedrijven en omwonenden.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door dat de bereikbaarheid via andere straten gewaarborgd is, kan het bestemmingsverkeer (bewoners, bezoekers én bedrijven) en verkeer voor aanliggende straten altijd hun bestemming bereiken en doorgang blijven vinden, waardoor de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk wordt beperkt.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.

De aanvrager van het verkeersbesluit heeft of zal nog met aanliggende bedrijven, omwonenden en de nood- en hulpdiensten overleggen.

Overig

Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.

Gelet op artikel 25 van het BABW is overleg gepleegd met de gemeente Heerlen.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

Fase 0, 1a, 1b, 1c

 

  • 1.

    tot het instellen van een tijdelijke verlaging van de maximum toegestane snelheid van 70km/u ter hoogte van de noordelijke afrit, door het plaatsen van verkeersbord A0170 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    tot het instellen van een tijdelijke verlaging van de maximum toegestane snelheid van 50km/u op de noordelijke afrit ter hoogte van het werkvak, door het plaatsen van verkeersbord A0150 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 3.

    tot het instellen van een tijdelijke verlaging van de maximum toegestane snelheid van 30km/u op de by-pass van het parkeerterrein naar de noordelijke afrit, door het plaatsen van verkeersbord A0130 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 4.

    tot het instellen van een tijdelijke verplichte rijrichting op de by-pass van het parkeerterrein naar de noordelijke afrit, door het plaatsen van verkeersborden D02 en D5r conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 5.

    tot het instellen van een tijdelijke eenrichtingsweg op de noordelijke afrit, door het plaatsen van de verkeersborden C02 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 6.

    tot het instellen van een tijdelijke geslotenverklaring op de noordelijke afrit ter hoogte van de tijdelijke by-pass, door het plaatsen van verkeersbord C01 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 7.

    tot het instellen van een tijdelijke voorrangsregeling op de kruising noordelijke afrit en Terworm, door het plaatsen van verkeersbord B06 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 8.

    tot het instellen van een tijdelijke snelheidsbeperking van 50km/u op de noordelijke oprit naar de N281, door het plaatsen van verkeersbord A0150 en A0250 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Fase 2

  • 1.

    tot het instellen van een tijdelijke verlaging van de maximum toegestane snelheid van 70km/u op de noordelijke afrit, door het plaatsen van verkeersbord A0170 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    tot het instellen van een tijdelijke verlaging van de maximum toegestane snelheid van 70km/u op de zuidelijke afrit, door het plaatsen van verkeersbord A0170 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Fase 3

  • 1.

    tot het instellen van een tijdelijke verlaging van de maximum toegestane snelheid van 70km/u op de noordelijke afrit, door het plaatsen van verkeersbord A0170 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    tot het instellen van een tijdelijke geslotenverklaring van de zuidelijke oprit naar de Parallelweg, door het plaatsen van verkeersbord C01 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 1.

     

    • 1.

      de verkeersmaatregelen tevens vast te hebben gelegd op bijbehorende tekeningen met nummers:

  • 2.

    - 103655-01A01-B verkeersmaatregelen fase 1a d.d. 17-07-2019

    • 1.

      - 103655-01A02-B verkeersmaatregelen fase 1b d.d. 17-07-2019

    • 2.

      - 103655-01A03-B verkeersmaatregelen fase 1c d.d. 17-07-2019

    • 3.

      - 103655-02A01-B verkeersmaatregelen fase 2 d.d. 17-07-2019

    • 4.

      - 103655-03A01-B verkeersmaatregelen fase 3 d.d. 18-07-2019

    • 5.

      Deze tekeningen zijn als bijlage bij dit verkeersbesluit gevoegd.

       

MEDEDELINGEN

Nadeelcompensatie

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan gedeputeerde staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop team aansprakelijkheid, postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

 

RechtsbeschermingAls dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl.

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht. U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Aldus besloten te Maastricht, augustus 2019

  

Gedeputeerde Staten van Limburg, Namens dezen,

   

Ing. J.H.F. Godschalk Clustermanager Wegbeheer

Naar boven