Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Emmen | Staatscourant 2019, 44587 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Emmen | Staatscourant 2019, 44587 | Verkeersbesluiten |
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
de aanvraag voor het realiseren van een oplaadpaal voor elektrische voertuigen aan de Laan van de Eekharst (nabij huisnummer 465) te Emmen te verlenen.
Elektrische voertuigen dragen bij aan een schone lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. Het aantal elektrische voertuigen groeit en daarmee ook de behoefte aan openbare laadpalen. In totaal worden in Drenthe en Groningen 1000 extra laadpalen geplaatst. Dit is een project van de provincies Groningen en Drenthe en een aantal gemeenten waaronder Emmen. Door het vergroten van het aantal laadpalen die voor iedereen te gebruiken zijn, willen we bijdragen aan de omslag naar elektrisch rijden.
Niet iedereen beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats. Daarom kunnen bewoners en werkenden onder bepaalde voorwaarden een aanvraag indienen voor het plaatsen van een laadpaal bij een openbare parkeerplaats. Het is nodig om de parkeerplaatsen bij de laadpaal te reserveren voor het opladen. Er mogen dan geen voertuigen worden geparkeerd die worden aangedreven door een brandstofmotor. Dit maximaliseert het gebruik van de locatie en stimuleert om elektrisch te rijden.
Bij de beoordeling van de voorgestelde locatie zijn de volgende overwegingen meegenomen:
Een oplaadpaal heeft twee aansluitingen voor het opladen van een voertuig. Bij een oplaadpaal worden daarom twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. De parkeerplaatsen worden niet op kenteken gereserveerd. Iedereen met een elektrisch voertuig mag er gebruik van maken. Dit kan de aanvrager zijn, maar ook een bezoeker of een buurtbewoner. De parkeerplaats wordt dus geen gereserveerde parkeerplaats voor de aanvrager van de laadpaal.
Omdat de laadpaal er is voor iedereen vinden we een centrale en goed vindbare locatie in de buurt belangrijk. Dit vergroot de doelmatigheid van de laadpaal.
Het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen heeft tot gevolg dat er twee parkeerplaatsen minder zijn voor conventionele/niet-elektrische voertuigen. Maar het aantal geregistreerde elektrische voertuigen in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2011 waren er slechts 1.658 elektrische voertuigen geregistreerd. Inmiddels rijden er ruim 47.000 volledig elektrische auto’s en ruim 97.000 plug-in hybride auto’s rond (per 31 januari 2019). De verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen blijft groeien. Ook omdat in het regeerakkoord staat dat uiterlijk 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn.
Omdat (tenminste) één van de gereserveerde plekken gebruikt gaat worden door de aanvrager die voorheen ook al in de buurt parkeerde en de andere parkeerplaats pas daadwerkelijk wordt ingericht als hiervoor een aanvraag wordt ingediend, is het verlies aan reguliere parkeerplaatsen minder groot dan het in eerste instantie lijkt. Desondanks kunnen omwonenden dit anders ervaren.
Als gemeente begrijpen wij dat de verandering van parkeerplaatsen vervelend kan zijn. Maar we zien tegelijkertijd het algemeen belang van het stimuleren van elektrisch rijden. Dat betekent dat we afwegingen moeten maken en soms besluiten moeten nemen waar niet iedereen het mee eens is.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.
• aanbrengen van parkeervakaanduiding (2 vakken) op het wegvak;
• plaatsing van het verkeersbord model E4 voorzien van een onderbord met de tekst opladen elektrische voertuigen;
zoals aangegeven in de bijbehorende situatietekening.
Burgemeester en wethouders van Emmen,
de teamleider van team Inrichting Openbare Ruimte
Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met de heer R. Ney via telefoonnummer 14 0591.
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar:
College van burgemeester en wethouders van Emmen
t.a.v. Team Inrichting Openbare Ruimte
Naast schriftelijk bezwaar is ook digitaal bezwaar mogelijk via www.gemeente.emmen.nl
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit. Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.
Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-44587.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.