VERKEERSBESLUIT parkeerverbod hoveniersweg

Logo Tiel

PARKEERVERBOD HOVENIERSWEG

VB2019-009

Gelet op

Artikel 18, eerst lid, onder d. van de Wegenverkeerswet 1994;

Het besluit van 7 april 2015 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd is aan de manager van Team Werkvoorbereiding en Uitvoering.

Aanleiding voor het verkeersbesluit

Achter de woningen Hoveniersweg 104-108 bevindt zich een binnenterrein. Het binnenterrein wordt ontsloten via een weg tussen huisnummers 104 en108. Op het binnenterrein wordt geparkeerd door omwonenden en door leden van de postduivenvereniging De Waalvliegers. Daarnaast worden drie garages die horen bij de woning Hoveniersweg 104 via dit binnenterrein ontsloten. Regelmatig wordt langs de toegangsweg naar het binnenterrein geparkeerd waardoor het achterliggende binnenterrein niet meer bereikbaar is.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg is het gewenst om tot dit verkeerbesluit te komen.

Type weg

Het gaat om de toegangsweg naar het binnenterrein achter de woningen Hoveniersweg 104-108. De toegangsweg ligt binnen de bebouwde kom en is in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Tiel. De toegangsweg is geen openbare weg in de zin van de Wegenwet, maar wel een openbare weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994.

Het verkeersbesluit wordt genomen overwegende:

  • De toegangsweg is op het smalste punt slechts circa 3,5 meter breed;

  • De toegangsweg en het binnenterrein bevinden zich binnen een vergunninghoudergebied;

  • Binnen vergunninghoudergebieden mag alleen in de parkeervakken geparkeerd worden;

  • Op de toegangsweg en het binnenterrein zijn geen parkeervakken aanwezig waarmee parkeren daar dus formeel verboden is;

  • De toegangsweg heeft echter de uitstraling van een particuliere weg/inrit waardoor naar weggebruikers onvoldoende duidelijk is dat daar niet geparkeerd mag worden;

  • Het binnenterrein ontsluit tevens drie garages die horen bij de woning Hoveniersweg 104;

  • Geparkeerde voertuigen langs de toegangsweg belemmeren het in/uitrijden van het binnenterrein en verminderen tevens de bruikbaarheid van de aanwezige garages;

  • Door het instellen van een parkeerverbod aan weerszijden van de toegangsweg naar weggebruikers duidelijkheid verschaft wordt over het gewenste parkeergedrag op deze locatie.

Advies van de hulpdiensten

In het Verkeersoverleg Hulpdiensten van 19 maart 2019 is het verkeersbesluit besproken. De hulpdiensten zijn akkoord.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft op 19 maart 2019 tevens overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland. Op 19 maart 2019 heeft de gemeente Tiel het schriftelijk advies ontvangen:

Besluit

  • Het vaststellen van een parkeerverbod aan weerszijden van de toegangsweg naar het binnenterrein achter de woningen Hoveniersweg 104-108 door het aanbrengen van gele onderbroken strepen zoals bedoeld in artikel 24 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • Genoemde maatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.

Tiel, 29 juli 2019

burgemeester en wethouders,

namens hen,

B.Uffing

teammanager Werkvoorbereiding en Uitvoering

Bezwaarmogelijkheid

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen. In het bezwaarschrift vermeldt u:

  • uw naam en adres (inclusief postcode);

  • de datum;

  • waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • het kenmerk van het besluit

Vergeet niet uw handtekening op het bezwaarschrift te zetten.

Een onafhankelijke bezwarencommissie behandelt uw bezwaarschrift. Deze commissie bepaalt ook of u gelegenheid krijgt om uw bezwaren mondeling toe te lichten. De wettelijke termijn voor het afhandelen van uw bezwaarschrift bedraagt twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Deze termijn kan in sommige gevallen verlengd worden.

Ondanks uw bezwaarschrift treedt het besluit wel in werking. Als u dat tegen wilt houden en u hebt daarvoor een dringende reden, dan kunt u de rechtbank in Arnhem vragen om een voorlopige voorziening te treffen. Dat kunt u pas doen nadat u uw bezwaarschrift bij de gemeente hebt ingediend. De behandeling van een verzoek door de voorzieningenrechter is niet gratis. U betaalt € 150,-- als u particulier bent. In andere gevallen (bijvoorbeeld voor een stichting) bedragen de kosten € 297,--.

Het postadres van de rechtbank is: rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Afschriften

  • Politie-eenheid Oost Nederland, D.R.O.S., Infrastructuur, Verkeer, t.a.v. de heer R. van Westerop. Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

  • Team Werkvoorbereiding en Uitvoering, t.a.v. de heer Speet;

  • Team Communicatie, t.a.v. mevrouw K. El Idrissi - El Amrani (voor ter inzagelegging);

  • AVRI (Teamleider BOR) t.a.v. de heer N.Brik;

  • AVRI (Team Handhaving), t.a.v. de heer R. de Jong;

  • Archief (origineel).*

* Afschrift door middel van schriftelijke stukken

Naar boven