VERKEERSBESLUIT

Logo Tiel

PARKEERVERBOD ANNE DE VRIESSTRAAT

VB2019-010

Gelet op

Artikel 18, eerst lid, onder d. van de Wegenverkeerswet 1994;

Het besluit van 7 april 2015 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd is aan de manager van Team Werkvoorbereiding en Uitvoering.

Aanleiding voor het verkeersbesluit

In de A. de Vriesstraat wordt langs de rijbaan geparkeerd. Doordat verkeer geen uitwijkmogelijkheden heeft levert dit problemen op in de situatie van tegemoetkomend verkeer. Bewoners van de A. de Vriesstraat hebben verzocht maatregelen te treffen zodat verkeer in de A. de Vriesstraat elkaar veilig kan passeren.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van wegebruikers en passagiers en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, is het gewenst om tot dit verkeerbesluit te komen.

Type weg

De A. de Vriesstraat ligt binnen de bebouwde kom en is in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Tiel. De weg kent een snelheidsregime van 30 km/uur.

Het verkeersbesluit wordt genomen overwegende:

  • In de stedenbouwkundige opzet van de wijk Rauwenhof is uitgegaan dat op de A. de Vriesstraat niet langs de rijbaan geparkeerd wordt, maar dat geparkeerd wordt op de aanwezige parkeergelegenheden;

  • Aan de zuidzijde van de A. de Vriesstraat over een lengte van circa 5 meter gezien vanaf de Multatulistraat het verboden is te parkeren in verband met de bocht;

  • Op alle overige plaatsen in de A. de Vriesstraat parkeren langs de rijbaan niet verboden is;

  • In de dagelijkse praktijk langs de rijbaan van de A. de Vriesstraat geparkeerd wordt;

  • Verkeer vanuit de A. de Vriesstraat in de richting van de G. Bomansstraat heeft pas op het kruispunt van beide wegen voldoende zicht op elkaar;

  • Wanneer langs één zijde van de A. de Vriesstraat geparkeerd wordt heeft verkeer geen uitwijkmogelijkheden om tegemoetkomend verkeer te kunnen laten passeren;

  • Hierdoor komt het regelmatig voor dat verkeer van/naar de A. de Vriesstraat tegenover elkaar in der staat komt te staan, waarbij een van de voertuigen achteruit moet rijden om het tegemoetkomend verkeer te kunnen laten passeren. Hierdoor kunnen gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan;

  • Het instellen van een parkeerverbod langs een gedeelte van de A. de Vriesstraat heeft geen negatieve consequenties voor het parkeren van de bewoners. Bewoners kunnen gebruik blijven maken van de formele parkeergelegenheden in de wijk.

Advies van de hulpdiensten

In het Verkeersoverleg Hulpdiensten van 19 maart 2019 is het verkeersbesluit besproken. De hulpdiensten zijn akkoord.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft op 19 maart 2019 tevens overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland. Op 19 maart 2019 heeft de gemeente Tiel het schriftelijk advies ontvangen:

Besluit

  • Het vaststellen van een parkeerverbod aan weerszijden van de A. de Vriessstraat tussen de A. Romeinstraat en de Godfried Bomansstraat door het aanbrengen van gele onderbroken strepen zoals bedoeld in artikel 24 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • Genoemde maatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.

Tiel, 31 juli 2019

burgemeester en wethouders,

namens hen,

B.Uffing

teammanager Werkvoorbereiding en Uitvoering

Bezwaarmogelijkheid

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen. In het bezwaarschrift vermeldt u:

  • uw naam en adres (inclusief postcode);

  • de datum;

  • waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • het kenmerk van het besluit

Vergeet niet uw handtekening op het bezwaarschrift te zetten.

Een onafhankelijke bezwarencommissie behandelt uw bezwaarschrift. Deze commissie bepaalt ook of u gelegenheid krijgt om uw bezwaren mondeling toe te lichten. De wettelijke termijn voor het afhandelen van uw bezwaarschrift bedraagt twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Deze termijn kan in sommige gevallen verlengd worden.

Ondanks uw bezwaarschrift treedt het besluit wel in werking. Als u dat tegen wilt houden en u hebt daarvoor een dringende reden, dan kunt u de rechtbank in Arnhem vragen om een voorlopige voorziening te treffen. Dat kunt u pas doen nadat u uw bezwaarschrift bij de gemeente hebt ingediend. De behandeling van een verzoek door de voorzieningenrechter is niet gratis. U betaalt € 150,-- als u particulier bent. In andere gevallen (bijvoorbeeld voor een stichting) bedragen de kosten € 297,--.

Het postadres van de rechtbank is: rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Afschriften

  • Politie-eenheid Oost Nederland, D.R.O.S., Infrastructuur, Verkeer, t.a.v. de heer R. van Westerop. Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

  • Team Werkvoorbereiding en Uitvoering, t.a.v. de heer Speet;

  • Team Communicatie, t.a.v. mevrouw K. El Idrissi - El Amrani (voor ter inzagelegging);

  • AVRI (Teamleider BOR) t.a.v. de heer N.Brik;

  • AVRI (Team Handhaving), t.a.v. de heer R. de Jong;

  • Archief (origineel).*

* Afschrift door middel van schriftelijke stukken

Naar boven