Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Spaarndam – Spaarndammerdijk

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: geslotenverklaring autobussen en vrachtauto’s

Nummer: X.2019.06460

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Op 8 januari 2018 heeft de gemeente Haarlem een verkeersbesluit genomen met het kenmerk 2017/529880. De inhoud van dit besluit is een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s op de IJdijk, de Visserseinde en de Spaarndammerdijk (in Haarlem) vanaf de brug over de Grote Sluis. De bestaande breedtebeperking van maximaal 2,20 meter op deze wegen komt te vervallen, maar de bestaande aslastbeperking van maximaal 2,40 ton blijft gehandhaafd.

De voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude (hierna te noemen gemeente Haarlemmermeer) heeft bezwaar gemaakt tegen het verkeersbesluit van de gemeente Haarlem. Gemeente Haarlemmermeer heeft geen moeite met de huidige breedte- en aslastbeperking, maar wel met het verbieden van autobussen en vrachtauto’s. Vooral omdat het de gemeente Haarlemmermeer niet duidelijk is hoe het ontheffingensysteem in elkaar zit. Op hoofdlijnen heeft het bezwaar betrekking op:

- Geen duidelijkheid over ontheffingsmogelijkheden, voorwaarden en kosten.

- Motivatie

o In het besluit is het probleem wat er toe noodzaakt om een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s in te stellen onvoldoende gemotiveerd;

- Belangenafweging

o In het besluit is geen rekening gehouden met de negatieve effecten van het besluit voor de gemeente Haarlemmermeer. Autobussen en vrachtauto’s komen bij de burg over de Grote Sluis pas achter de geslotenverklaring en kunnen dan bijna onmogelijk draaien en/of achteruit rijden. Daarnaast wordt het voor autobussen en vrachtauto’s niet meer mogelijk om vanaf Spaarndam-Oost, Spaardam-West te bereiken waardoor voorzieningen zoals een supermarkt, sportcomplex en medisch centrum in hun belangen worden geschaad.

- Ontheffingsmogelijkheden

o Het is de gemeente Haarlemmermeer niet duidelijk welke ontheffingsmogelijkheden er zijn. Het is niet duidelijk wie hiervoor in aanmerking zou kunnen komen en wat de voorwaarden en kosten voor een ontheffing zullen zijn.

- Overleg met de buurgemeente

o Er heeft geen overleg plaatsgevonden tussen de gemeente Haarlem en de gemeente Haarlemmermeer dat schriftelijk is vastgelegd.

Bij de beroep- en bezwarencommissie is de gemeente Haarlemmermeer in het gelijk gesteld. De belangrijkste reden hiervoor was het ontheffingensysteem. Hieraan heeft de gemeente Haarlem gewerkt en dit is tijdens een informatieavond op 6 november 2018 toegelicht. Tijdens deze bijeenkomst is ook het aangepaste (concept)verkeersbesluit toegelicht. Diverse vragen en reacties hebben er uiteindelijk niet toe geleid dat het concept verkeersbesluit aangepast moet worden. Er zijn vragen gesteld over de ontheffingen en het proces daarvan, deze zijn intern opgepakt en afgestemd met de gemeente Haarlemmermeer.

Tijdens de informatieavond kwam ook naar voren dat een sluitende handhaving op het verkeersbesluit consequenties kan hebben voor de verkeersstromen in Spaarndam Oost. Afgesproken is dat beide gemeenten samen optrekken om een plan te maken waar bebording en verkeersmaatregelen voor Spaarndam-Oost in verwerkt zijn.

De gemeente Haarlem heeft in overleg met de gemeente Haarlemmermeer afgesproken om te wachten met de publicatie van het (Haarlemse) verkeersbesluit totdat er ook een uitgewerkt voorstel ligt voor Spaarndam-Oost. Op 14 maart 2019 zijn de gemeente Haarlem en de gemeente Haarlemmermeer, in samenwerking met de Nationale Politie, gezamenlijk tot een definitief plan gekomen. Dit plan heeft geresulteerd in voorliggend verkeersbesluit voor het grondgebied van de gemeente Haarlemmermeer.

Het betreft een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s op de IJdijk, de Visserseinde en de Spaarndammerdijk (in Haarlem) vanaf de brug over de Grote Sluis. De bestaande breedtebeperking van maximaal 2,20 meter op deze wegen komt te vervallen, maar de bestaande aslastbeperking van maximaal 2,40 ton blijft gehandhaafd. Het is namelijk gebleken dat, ondanks de geslotenverklaringen, de wegen nog steeds gebruikt worden. Hierdoor wordt het doel van de maatregelen niet geheel behaald en blijft de overlast voor bewoners bestaan. Daarnaast zijn de geslotenverklaringen niet toereikend, want bestuurders zijn niet altijd op de hoogte van de exacte aslast van het betreffende voertuig. Om op de geslotenverklaring te kunnen handhaven wordt gebruik gemaakt van camera’s met automatische kentekenplaatherkenning. Belanghebbenden, waaronder ondernemers en leveranciers uit Haarlem, maar ook uit Haarlemmermeer kunnen hierop een ontheffing aanvragen bij de gemeente Haarlem. Op de website van de gemeente Haarlem zal informatie worden verstrekt hoe de ontheffing kan worden aangevraagd. De verantwoordelijkheid voor het beheren en onderhouden van de camera’s, maar ook het uitlezen ervan ligt bij de gemeente Haarlem. Bestuurders van autobussen en vrachtwagens worden tijdig gewaarschuwd door middel van een vooraankondiging.

Met de maatregelen blijft de verkeersfunctie in dit verblijfsgebied ondergeschikt aan de verblijfsfunctie en wordt de leefbaarheid in en rond het gebied gewaarborgd. Daarnaast voorkomt het schade aan de wegen. Handhaving hierop kan dan plaatsvinden conform de regeling van de Minister van Justitie en Veiligheid; de “Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar”. Daarin staat onder meer dat handhaving op negatie van C-borden is toegestaan in relatie tot de leefbaarheid, waaronder het tegengaan van overlast door sluipverkeer en het verbeteren van de leefbaarheid.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. Het instellen van een zonale geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s (plaatsen borden C7b RVV 1990 met opdruk “zone”) op de Spaarndammerdijk, direct na het kruispunt Spaarndammerdijk – Zijkanaal C weg;

Aanvullend worden vanuit diverse richtingen voorwaarschuwingen geplaatst om te voorkomen dat autobussen en vrachtauto’s die geen ontheffing hebben moeten draaien en/of achteruit rijden. Deze voorwaarschuwingen worden voorzien van een aanduiding dat er gehandhaafd wordt door middel van de inzet van camera’s. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-200-019.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat met de geslotenverklaring de verkeersveiligheid, maar vooral de leefbaarheid wordt verbeterd, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners omdat de verkeersveiligheid en vooral de leefbaarheid worden verbeterd.

Bedrijven

De maatregelen schaden in beginsel de belangen voor bedrijven. Door middel van het ontheffingensysteem van de gemeente Haarlem blijven de bedrijven bereikbaar wat in het belang is van de bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Voor regulier (doorgaand) gemotoriseerd verkeer heeft de geslotenverklaring geen gevolgen.

Autobussen en vrachtverkeer

De maatregelen schaden de belangen voor autobussen en vrachtauto’s die geen bestemming hebben in de omgeving en daarvoor dus ook geen ontheffingen zullen ontvangen. De wegen zijn ook niet bedoeld voor doorgaande autobussen en vrachtverkeer, daarvoor zijn alternatieve routes beschikbaar.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer omdat de verkeersveiligheid en vooral de leefbaarheid worden verbeterd.

Openbaar vervoer

De wegen waarop dit besluit van toepassing is worden gebruikt door buslijn 14 van Connexxion. De gemeente Haarlem zorgt voor de ontheffingen voor Connexxion waardoor de maatregelen geen gevolgen hebben voor het openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid, maar vooral de leefbaarheid te waarborgen. Daarbij wordt schade aan de dijk voorkomen. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners en langzaam verkeer. Met de komst van een ontheffingensysteem worden geen belangen onevenredig geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

De maatregelen komen voort uit overleg tussen de gemeentes Haarlem en Haarlemmermeer in samenwerking met de Nationale Politie. Tevens heeft een informatiebijeenkomst plaatsgevonden waarin ook de bewoners en belanghebbenden zijn betrokken. Onder meer het proces voor het aanvragen voor een ontheffing is hierin uitgebreid toegelicht.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16-04-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-200-019, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het instellen van een zonale geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s door het plaatsen van borden conform model C7b uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk “zone”, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, op de Spaarndammerdijk in Spaarndam, direct na het kruispunt Spaarndammerdijk – Zijkanaal C weg;

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 2-9-2019.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven