Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Mercuriusplein

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. bouwwerkzaamheden

Nummer: X.2019.09894

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 

  •  

Overwegingen en motivatie

Aan het Mercuriusplein 1 in Hoofddorp wordt het pand ‘Pharos’ gerenoveerd en uitgebreid. Hiervoor wordt een bouwplaats ingericht en worden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen op de openbare weg. De verwachting is dat de bouw uiterlijk 15 juli 2020 gereed is waarna de maatregelen op de openbare weg weer opgeheven worden. De inrichting van de bouwplaats geschiedt op eigen terrein, maar om de werkzaamheden conform de vergunning uit te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om een gedeelte van de openbare weg te gebruiken.

De 5 taxistandplaatsen aan noordzijde van het Mercuriusplein worden ingenomen en afgescheiden door bouwhekken om daarachter op een veilige wijze het laden en lossen mogelijk te maken. Op het Mercuriusplein worden drie reguliere parkeerplaatsen aangewezen als taxistandplaatsen. Het Mercuriusplein zelf en de parkeergarage blijven bereikbaar middels de gebruikelijke route. Er is geen omleidingsroute benodigd.

De aanvoer van materiaal en materieel zal hoofdzakelijk plaatsvinden via de gebruikelijke routes naar het Mercuriusplein. De projectmedewerkers maken hoofdzakelijk gebruik van de parkeerstrook parallel aan het spoor ten westen van het NS Station en incidenteel van de parkeergarage aan het Mercuriusplein. Deze parkeerstrook is alleen te bereiken via de busbaan aan de Van Heuven Goedhartlaan ten noorden van het Pharos-gebouw en middels de busbaan aan de Van Heuven Goedhartlaan in zuidelijke richting. Hiervoor is overeenstemming met de verschillende betrokken partijen. De ontwikkelaar vraagt de benodigde ontheffingen aan bij de gemeente om de busbaan te mogen gebruiken.

Om de veiligheid te borgen worden gediplomeerde verkeersregelaars ingezet. Hierdoor kunnen de medewerkers veilig de busbaan oversteken aan het begin en eind van hun werkdag. Tevens zien de verkeersregelaars erop toe dat het busverkeer en eventuele hulpdiensten niet gehinderd worden. Lichte hinder bij het verkeerslicht kan niet geheel worden uitgesloten. Op het plein voor de hoofdingang van het Pharos-gebouw zal een kraan worden opgesteld binnen de bouwafzetting. Er is geen andere mogelijkheid om een kraan op te stellen waarbij onze werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Tevens zal er een kleinere kraan opgesteld worden op eigen terrein aan de oostkant van het gebouw aan de zijde van het Mercuriusplein.

Met de maatregelen wordt beoogd om op een verkeersveilige wijze de bereikbaarheid van het bouwverkeer, het busverkeer en alle gebruikers van het Mercuriusplein, de parkeergarage en het NS- Station te garanderen.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het toestaan voor ontheffingshouders om de busbaan te gebruiken op de Van Heuven Goedhartlaan, in westelijke richting, vanaf het kruispunt met het Mercuriusplein tot en met de het kruispunt Graan voor Visch om vervolgens linksaf te slaan (aanbrengen onderbord “uitgezonderd ontheffingshouders” onder bord D6, artikel 87 RVV 1990);

  • 2.

    Het toestaan voor ontheffingshouders om de busbaan te gebruiken ter hoogte van het kruispunt Van Heuven Goedhartlaan – Graan voor Visch (aanbrengen onderbord “uitgezonderd ontheffingshouders” onder bord C1, artikel 87 RVV 1990);

  • 3.

    Het intrekken van 5 taxistandplaatsen op het Mercuriusplein (verwijderen borden E5 RVV 1990);

  • 4.

    Het aanduiden van 3 taxistandplaatsen op het Mercuriusplein (plaatsen borden E5 RVV 1990);

Daarnaast worden diverse waarschuwingsborden geplaatst om het verkeer te attenderen op werk in uitvoering (J16) en de aanwezigheid van verkeersregelaars (J37). Deze maatregelen zijn niet verkeersbesluitplichtig.

Deze tijdelijke maatregelen zijn van kracht tot uiterlijk 15 juli 2020. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 20181500-V1.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren. Daarom wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners.

Bouwbedrijven

De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat de bouwwerkzaamheden worden gefaciliteerd.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Het NS-station blijft op de reguliere wijze bereikbaar.

Vrachtverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer.

Openbaar vervoer

De belangen van openbaar vervoer worden geschaad. De lijnbussen kunnen namelijk overlast ondervinden omdat werkverkeer (door middel van een ontheffing) wordt toegestaan op de busbaan. Verkeersregelaars zorgen er echter voor dat lijnbussen prioriteit krijgen boven het werkverkeer.

Commercieel vervoer

De belangen van commercieel vervoer worden licht geschaad. Het aantal taxistandplaatsen wordt met twee stuks verminderd.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. In de openbare ruimte wordt niets fysiek afgesloten. De bereikbaarheid van het Mercuriusplein, het busstation en het NS-station blijft gegarandeerd. Hetzelfde geldt voor het bouwterrein waar het werk plaatsvindt.

Parkeerders

Door de maatregelen worden de belangen van parkeerders licht geschaad omdat er drie taxistandplaatsen worden aangebracht op reguliere parkeerplaatsen waar tegen betaling geparkeerd mag worden. Echter is er in de omgeving ruim voldoende parkeergelegenheid zoals de P&R-garage.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven en nood- en hulpdiensten. Deze belangen van deze groepen wegen zwaarder dan de belangen van openbaar vervoer, commercieel vervoer en parkeerders, die in beperkte mate worden geschaad. Voor de bouw, de bereikbaarheid en de veiligheid van het werkverkeer is het noodzakelijk dat dit goed wordt geregeld, waarbij bovendien verkeersregelaars aanwezig zijn om de lijnbussen ongehinderd doorgang te laten verlenen. Daarnaast betreft dit geen permante situatie en worden de maatregelen uiterlijk 15 juli 2020 weer opgeheven.

Voorbereiding en overleg

Voor het gebruik van het parkeerterrein tussen het spoor en de Van Heuven Goedhartlaan en voor het gebruik van de busbaan heeft afstemming plaatsgevonden met de diverse betrokken instanties, waaronder met Connexxion. De maatregelen zijn op deze wijze in gezamenlijk overleg tot stand gekomen. Connexxion heeft daarbij nadrukkelijk aangegeven dat er vooral bij het verlaten van het parkeerterrein er altijd een verkeersregelaar aanwezig dient te zijn om ervoor te zorgen dat de projectmedewerkers veilig richting de Van Heuven Goedhartlaan worden begeleid, maar wel met prioriteit voor de lijnbussen. Tegelijkertijd is de gemeente bezig om een permanente ontsluiting te realiseren voor de bereikbaarheid van het terrein parallel aan het spoor. Indien deze ontsluiting gereed is voordat de werkzaamheden aan het Pharos-gebouw zijn afgerond wordt van de nieuwe aansluiting gebruik gemaakt in plaats van de busbaan.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft, de belangen voldoende in beeld zijn en de maatregelen van tijdelijke aard zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 09-07-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 20181500-V1, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het intrekken van 5 taxistandplaatsen op het Mercuriusplein door het verwijderen van borden conform model E5 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 2.

    Het aanduiden van 3 taxistandplaatsen op het Mercuriusplein door het plaatsen van borden conform model E5 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    te bepalen dat de maatregel van kracht is tot uiterlijk 15 juli 2020;

  • 4.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 26-7-2019.

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven