Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Staatscourant 2019, 42640 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Staatscourant 2019, 42640 | Verkeersbesluiten |
Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:
De doorgang Aakstraat - Botenlaan is bij de gemeente Eindhoven in beheer. Medio april heeft de gemeente deze doorgang tijdelijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer als pilot. De bewoners zijn hierover via een wijkinfo geïnformeerd. De aanleiding voor deze afsluiting zijn de meldingen van bijna-ongelukken tussen voetgangers/fietsers en automobilisten. In een geval zelfs met het gevolg dat een klein kind met botbreuken is opgenomen in het ziekenhuis. De gemeente is van mening dat deze situatie niet duidelijk en overzichtelijk is en daardoor minder veilig is voor vooral de kwetsbare verkeersdeelnemers.
De tijdelijke afsluiting heeft geleid tot een groot aantal reacties en vragen uit de buurt van zowel tegenstanders als voorstanders van de afsluiting.
De voorlopige conclusie is dat we geen aanleiding zien om de afsluiting ongedaan te maken. Hieronder worden de belangenafweging opgesomd:
Automobilisten - komende vanuit de Aakstraat - hebben geen goed zicht op het verkeer van de parallelweg aan de Botenlaan en moeten het trottoir eerst oprijden om te zien of er een voetganger aan komt. Er zijn in 2012 paaltjes aan weerszijden op het trottoir geplaatst ter bescherming van de voetgangers. Bewoners hebben een soort “drempels” aangebracht. Dit lijkt op een signaal dat verkeer hier ongewenst en mogelijk te hard rijdt. Daarnaast kan tegemoetkomend verkeer in de brandgang elkaar niet passeren en is er geen voorrangsregeling aangeduid. Vanuit de afdelingen Verkeer en Vergunningen zijn dit soort doorgangen daardoor ongewenst voor gemotoriseerd verkeer.
Er zijn signalen van bijna-ongelukken bekend en er is daadwerkelijk een ongeval met een kind gebeurd. Sinds de afsluiting hebben geen (bijna-) aanrijdingen tussen voetgangers/fietsers en automobilisten meer plaatsgevonden op deze locatie. Daarnaast wordt niet meer door automobilisten tegen het verkeer in gereden op de parallelweg aan de Botenlaan
Regelmatig is de vraag binnengekomen waarom pas na zoveel jaren nu ineens is besloten om de doorgang af te sluiten. Hier is sprake van een niet-overzichtelijke situatie waarbij de verkeersveiligheid ter discussie staat. Om naar de toekomst de kans op incidenten te verkleinen sluiten we deze nu af om oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Ondanks dat er dus vanuit de wijk niet specifiek om deze afsluiting gevraagd is, wordt er nu door deze ingreep een einde gemaakt aan deze onduidelijke situatie.
De woningen aan de Botenlaan blijven bereikbaar via de parallelweg. De overige wegen in het gebied zijn dusdanig gedimensioneerd en ingericht dat ze de eventuele extra verkeersintensiteit aankunnen. Door het afsluiten van de brandgang voor autoverkeer is het fysiek niet meer mogelijk om hier langs te rijden waardoor er ook geen aanleiding is voor verkeersgebruikers om de parallelweg oneigenlijk te gebruiken.
De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.
Het ontwerp-verkeersbesluit ter inzage leggen voor:
De maatregelen zijn aangegeven op tekening IP-20190061, gedateerd op 1 juli 2019.
Het ontwerp verkeersbesluit met bijbehorende stukken kunnen worden ingezien op afspraak met de gebiedscoördinator van de gemeente, de heer T. Bakermans, bereikbaar op 040-2384329. U kunt de stukken ook inzien in de Staatscourant, ook te vinden via de website van de gemeente Eindhoven https://www.eindhoven.nl/bestuur-en-beleid/beleid/bekendmakingen waar u de mogelijkheid heeft doorgelinkt te worden.
Tijdens de inzagetermijn tot eind september 2019 kunnen belanghebbenden een zienswijze schriftelijk of mondeling op het ontwerpbesluit kenbaar maken bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 90150, 5600 RB Eindhoven. In de zienswijze moet duidelijk worden aangegeven op welke onderdeel van het ontwerpbesluit deze betrekking heeft. De zienswijze moet worden ondertekend en bevat ten minste:
Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u een afspraak maken met de gebiedscoördinator T. Bakermans, bereikbaar op 040-2384329.
De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitieve besluit is in beginsel alleen beroep mogelijk voor diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met T. Bakermans van de afdeling Gebiedscoördinatie, tel. 040-2384329
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-42640.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.