Ontwerp verkeersbesluit afsluiting doorgang Aakstraat – Botenlaan 23 juli 2019

Logo Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven is voornemens een verkeersbesluit te nemen voor de volgende straten:

 

 

  • Aakstraat

  • Parallelweg Botenlaan

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • Afsluiting doorgang Aakstraat – Botenlaan

 

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Aanleiding

De doorgang Aakstraat - Botenlaan is bij de gemeente Eindhoven in beheer. Medio april heeft de gemeente deze doorgang tijdelijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer als pilot. De bewoners zijn hierover via een wijkinfo geïnformeerd. De aanleiding voor deze afsluiting zijn de meldingen van bijna-ongelukken tussen voetgangers/fietsers en automobilisten. In een geval zelfs met het gevolg dat een klein kind met botbreuken is opgenomen in het ziekenhuis. De gemeente is van mening dat deze situatie niet duidelijk en overzichtelijk is en daardoor minder veilig is voor vooral de kwetsbare verkeersdeelnemers.

 

De tijdelijke afsluiting heeft geleid tot een groot aantal reacties en vragen uit de buurt van zowel tegenstanders als voorstanders van de afsluiting.

 

Belangenafweging

De voorlopige conclusie is dat we geen aanleiding zien om de afsluiting ongedaan te maken. Hieronder worden de belangenafweging opgesomd:

  • Het betreft een onduidelijke situatie. Aan de zijde van de Botenlaan is een onduidelijke inritconstructie aanwezig, aan de zijde van de Aakstraat is een onduidelijke materiaalverandering aanwezig, wat oogt als een trottoir.

  • Automobilisten - komende vanuit de Aakstraat - hebben geen goed zicht op het verkeer van de parallelweg aan de Botenlaan en moeten het trottoir eerst oprijden om te zien of er een voetganger aan komt. Er zijn in 2012 paaltjes aan weerszijden op het trottoir geplaatst ter bescherming van de voetgangers. Bewoners hebben een soort “drempels” aangebracht. Dit lijkt op een signaal dat verkeer hier ongewenst en mogelijk te hard rijdt. Daarnaast kan tegemoetkomend verkeer in de brandgang elkaar niet passeren en is er geen voorrangsregeling aangeduid. Vanuit de afdelingen Verkeer en Vergunningen zijn dit soort doorgangen daardoor ongewenst voor gemotoriseerd verkeer.

  • Er zijn signalen van bijna-ongelukken bekend en er is daadwerkelijk een ongeval met een kind gebeurd. Sinds de afsluiting hebben geen (bijna-) aanrijdingen tussen voetgangers/fietsers en automobilisten meer plaatsgevonden op deze locatie. Daarnaast wordt niet meer door automobilisten tegen het verkeer in gereden op de parallelweg aan de Botenlaan

  • Tijdens de afsluiting zijn geen opstoppingen ontstaan tijdens PSV-wedstrijden.

  • Regelmatig is de vraag binnengekomen waarom pas na zoveel jaren nu ineens is besloten om de doorgang af te sluiten. Hier is sprake van een niet-overzichtelijke situatie waarbij de verkeersveiligheid ter discussie staat. Om naar de toekomst de kans op incidenten te verkleinen sluiten we deze nu af om oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Ondanks dat er dus vanuit de wijk niet specifiek om deze afsluiting gevraagd is, wordt er nu door deze ingreep een einde gemaakt aan deze onduidelijke situatie.

  • Deze branddoorgang maakt geen onderdeel uit van de calamiteitenroutes. De bereikbaarheid van panden door hulpdiensten blijft ongewijzigd. De wijziging van deze situatie is ook met hulpdiensten afgestemd.

  • De woningen aan de Botenlaan blijven bereikbaar via de parallelweg. De overige wegen in het gebied zijn dusdanig gedimensioneerd en ingericht dat ze de eventuele extra verkeersintensiteit aankunnen. Door het afsluiten van de brandgang voor autoverkeer is het fysiek niet meer mogelijk om hier langs te rijden waardoor er ook geen aanleiding is voor verkeersgebruikers om de parallelweg oneigenlijk te gebruiken.

  • Een gewijzigde situatie vraagt om een stuk gewenning. Door de afsluiting in stand te houden wordt de gewenningsperiode niet onderbroken. De verkeersveiligheid is voor bewoners merkbaar toegenomen. De mogelijke omrijd-afstanden zijn zeer beperkt.

 

Samenspraak

  • 26 maart 2018 1e melding binnengekomen;

  • Eind februari 2019 gebiedscoördinator gesproken met buurtvereniging Botenbuurt en Strijp-binnen-de-Ring, om als proef van 3 maanden een afsluiting in te stellen;

  • 21 maart 2019 is overleg geweest met politie en gebiedscoördinator over extra controle tijdens deze proefopstelling. Terugkoppeling hiervan op 21 maart 2019 naar buurtverenigingen.

  • op 25 maart 2019 is een wijkinfo verspreid aan ca 550 huishoudens in omgeving doorgang Aakstraat - Botenlaan over deze proef afsluiting;

  • van 1 april tot 1 juli is de doorgang afgesloten middels hekwerken conform proef – daarna afgesloten conform 2e wijkinfo;

  • vanaf medio april 2019 er zijn diverse positieve en negatieve reacties en vragen binnengekomen vanuit de omgeving (welke als bijlage in de 2e wijkinfo is verstuurd) en er is een handtekeningenactie van 150 handtekeningen – als bezwaar over de afsluiting - overhandigd aan wethouder;

  • eind juni 2019 – week 26 - is een 2e wijkinfo verspreid aan dezelfde 550 huishoudens met het vervolgproces en antwoord op de gestelde vragen uit de buurt.

 

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

Ontwerp-Besluit

Het ontwerp-verkeersbesluit ter inzage leggen voor:

  • Afsluiting doorgang Aakstraat – Botenlaan voor gemotoriseerd verkeer

De maatregelen zijn aangegeven op tekening IP-20190061, gedateerd op 1 juli 2019.

 

Inzage

Het ontwerp verkeersbesluit met bijbehorende stukken kunnen worden ingezien op afspraak met de gebiedscoördinator van de gemeente, de heer T. Bakermans, bereikbaar op 040-2384329. U kunt de stukken ook inzien in de Staatscourant, ook te vinden via de website van de gemeente Eindhoven https://www.eindhoven.nl/bestuur-en-beleid/beleid/bekendmakingen waar u de mogelijkheid heeft doorgelinkt te worden.

 

Zienswijzen

Tijdens de inzagetermijn tot eind september 2019 kunnen belanghebbenden een zienswijze schriftelijk of mondeling op het ontwerpbesluit kenbaar maken bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 90150, 5600 RB Eindhoven. In de zienswijze moet duidelijk worden aangegeven op welke onderdeel van het ontwerpbesluit deze betrekking heeft. De zienswijze moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • de naam en het adres van de indiener

  • de dagtekening

  • een omschrijving waarop de zienswijze is gericht

  • de gronden van de zienswijze.

Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u een afspraak maken met de gebiedscoördinator T. Bakermans, bereikbaar op 040-2384329.

 

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitieve besluit is in beginsel alleen beroep mogelijk voor diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

 

Informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met T. Bakermans van de afdeling Gebiedscoördinatie, tel. 040-2384329

 

 

Eindhoven, 23-07- 2019

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

G.M Swaans-van der Helm

hoofd afdeling Verkeer Milieu en Duurzaamheid

Naar boven