Verkeersbesluit Oude Meppelerweg - diverse verkeersmaatregelen ontsluiting Foodcourt

Logo Zwolle

84354-2018

Burgemeester en wethouders van Zwolle,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

de Oude Meppelerweg gelegen is in de bebouwde kom van Zwolle;

de Oude Meppelerweg in beheer is bij de gemeente Zwolle;

de Oude Meppelerweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994;

gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Zwolle bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

het college van burgemeester en wethouders het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan de algemeen directeur van de gemeente Zwolle met ondermandaat aan het afdelingshoofd, de sectiehoofden en de medewerker Fysieke Leefomgeving (FLO), alsmede het afdelingshoofd en de medewerker Expertisecentrum Ruimte (ECR);

de gemeentelijke wegencategorisering van Zwolle is opgenomen in de Mobiliteitsvisie;

de Oude Meppelerweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg, met een maximum toegestane snelheid van 50 km/uur;

op het terrein waar het voormalige café De Vrolijkheid was gevestigd, een foodcourt wordt ontwikkeld;

op dit foodcourt zich vier restaurants vestigen;

ten behoeve van de ontsluiting van het foodcourt het noodzakelijk is infrastructuur in de directe omgeving aan te passen op de nieuwe situatie;

de volgende aanpassingen aan de infrastructuur worden uitgevoerd:

- de huidige ontsluitingsweg van het terrein op de Oude Meppelweg wordt verwijderd en enkele meters in oostelijke richting opnieuw aangelegd;

- het vrijliggende fiets-/bromfietspad aan de noordzijde van de Oude Meppelerweg ter hoogte van het foodcourt wordt verlengt en op twee locaties aansluitingen op het parkeerterrein van het foodcourt worden gerealiseerd;

- de huidige fietsoversteek in de Oude Meppelerweg ter hoogte van het foodcourt wordt enkele meters in oostelijke richting verplaatst, omdat op die locatie ruimte is voor het realiseren van een middengeleider in de rijbaan van de Oude Meppelweg en daarmee een oversteek in twee fasen kan worden gefaciliteerd;

- in de rijbaan van de Oude Meppelerweg worden, zoals hiervoor beschreven, middengeleiders aangebracht aan weerszijden van de kruispunt van de Oude Meppelerweg met de ontsluitingsweg van het foodcourt;

- het aanbrengen van middengeleiders tevens als doel heeft om ruimte te maken voor het aanleggen van een voorsorteerstrook voor links afslaand verkeer vanaf de Oude Meppelerweg richting het foodcourt;

de hiervoor beschreven aanpassingen aan de inrichting van de infrastructuur vragen om aanpassingen aan bebording en wegmarkering;

het huidige kruispunt van de Oude Meppelerweg en de ontsluitingsweg van het foodcourt in het geheel wordt verwijderd, inclusief de bijhorende bebording en wegmarkeringen;

het nieuwe kruispunt wordt vormgegeven als voorrangskruispunt waarbij verkeer komende vanaf de ontsluitingsweg van het foodcourt, voorrang moet verlenen aan verkeer dat zich op de Oude Meppelweg bevindt. Dit is gelijk aan de huidige voorrangssituatie;

deze voorrangsregeling wordt ingesteld door het plaatsen van verkeersborden B4, B5 en B6 en door middel van het aanbrengen van haaientanden op het wegdek;

het pad aan de noordzijde van de Oude Meppelerweg in de huidige situatie is aangewezen als verplicht fiets-/bromfietspad dat in twee richtingen bereden mag worden, aangegeven met verkeersborden G12a met een onderbord waarop met twee pijlen is aangegeven dat het pad in twee richtingen bereden mag worden;

het gewenst is op de twee nieuwe aansluitingen van het betreffende pad op het parkeerterrein van het foodcourt hetzelfde regime toe te passen door het plaatsen van de verkeersborden G12a met een onderbord waarop met twee pijlen is aangegeven dat het pad in twee richtingen bereden mag worden;

dat de bestaande fietsoversteek over de Oude Meppelweg, nabij het huidige kruispunt met de ontsluitingsweg, wordt verwijderd en enkele meters ten oosten daarvan een nieuwe oversteek wordt gerealiseerd;

de voorrangsregeling op de nieuwe locatie van de fietsoversteek gelijkt blijft aan de huidige situatie, namelijk dat fietsers die de Oude Meppelerweg oversteken, voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Oude Meppelerweg bevinden;

deze voorrangsregeling wordt aangegeven met haaientanden en verkeersborden B6;

de voorrangsregeling op kruisingen tussen fietspaden en/of fiets-/bromfietspaden onderling worden ingericht conform andere kruisingen in de omgeving, namelijk dat bestuurders die zich op kruisende paden bevinden, voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden fiets-/bromfietspaden die parallel gelegen zijn aan de Oude Meppelerweg. Deze voorrangsregeling worden ingesteld omdat de (brom)fietspaden die parallel gelegen zijn aan de Oude Meppelerweg onderdeel uitmaken van een hoofdfietsroute;

deze voorrangsregelingen wordt aangegeven met haaientanden op het pad van de oversteek, ter hoogte van de kruising met het fiets-/bromfietspad aan de noordzijde van de Oude Meppelerweg en ter hoogte van de kruising met het fietspad aan de zuidzijde van de Oude Meppelerweg;

het pad gelegen langs en aan de zuidzijde van de Oude Meppelerweg in de huidige situatie is aangewezen als verplicht fietspad dat in twee richtingen bereden mag worden, aangegeven met verkeersbord G11 met een onderbord waarop met twee pijlen is aangegeven dat het pad in twee richtingen bereden mag worden;

in de huidige situatie het zuidelijke deel van het pad op de oversteek over de rijbaan van de Oude Meppelerweg niet is aangewezen als fietspad of als fiets-/bromfietspad en dat het in de nieuwe situatie gewenst is dat pad aan te wijzen als verplicht fietspad dat in twee richtingen bereden mag worden, door plaatsen van verkeerbord G11 met een onderbord waarop met twee pijlen is aangegeven dat het pad in twee richtingen bereden mag worden;

het wenselijk is dat verkeer de middengeleiders die in de Oude Meppelerweg worden aangebracht aan de rechterzijde passeert;

dat dit gerealiseerd kan worden door het plaatsen van verkeerborden D2 op de kop van de middengeleiders;

de locatie van het foodcourt en bijhorende infrastructuur is gelegen op de locatie waar verplichte uitwisseling plaatsvindt van bromfietsers tussen de rijbaan van de Oude Meppelerweg en de fiets-/bromfietspaden aan de noord- of zuidzijde van de rijbaan van de Oude Meppelerweg;

dat ter duiding van deze uitwisseling in de huidige situatie de verkeersborden C13 zijn geplaatst en dat in de nieuwe situatie daar aanvullende verwijsborden bij worden geplaatst om bromfietsers tijdig te attenderen de rijbaan en/of het fiets-/bromfietspaden te verlaten;

gelet op artikel 12 van het BABW en artikel 15 van de WVW 1994 voor de hiervoor genoemde verkeersmaatregel een verkeersbesluit moet worden genomen;

gelet op het geen gesteld in artikel 2 van de WVW 1994, de verkeersmaatregelen in dit besluit strekken tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.  

overleg met de politie, als bedoeld in artikel 24 van het BABW, heeft plaatsgevonden en dat de politie positief adviseert over het voorgenomen verkeersbesluit;

 

gelet op:

- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

- de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).

 

Situatieschets

 

 

BESLUIT

1. door middel van het verwijderen van verkeersbord B4, B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden op het wegdek, het opheffen van de voorrangsregeling op de volgende locaties:

- het kruispunt van de Oude Meppelerweg met de huidige ontsluitingsweg van het terrein waar het foodcourt wordt ontwikkeld;

- de fietsoversteek over de Oude Meppelerweg, nabij de huidige ontsluitingsweg van het terrein waar het foodcourt wordt ontwikkeld.

2. door middel van het plaatsen van verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, het instellen van een voorrangsregeling op de volgende locaties:

- het kruispunt van de Oude Meppelerweg met de ontsluitingsweg van het foodcourt, zodanig dat bestuurders die zich op de ontsluitingsweg bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Oude Meppelerweg bevinden;

- de fiets-/bromfietsoversteek over de rijbaan van de Oude Meppelerweg, zodanig dat bestuurders die zich op het pad van de oversteek bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de rijbaan Oude Meppelerweg bevinden;

- het kruispunt van het pad op de oversteek van de rijbaan met het fiets-/bromfietspad aan de noordzijde van de Oude Meppelerweg, zodanig dat bestuurders die zich op het pad van de oversteek bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op het fiets-/bromfietspad aan de noordzijde van de Oude Meppelerweg bevinden;

- het kruispunt van het pad op de oversteek van de rijbaan met het fietspad aan de zuidzijde van de Oude Meppelerweg, zodanig dat bestuurders die zich op het pad van de oversteek bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op het fietspad aan de zuidzijde van de Oude Meppelerweg bevinden.

3. door middel van het plaatsen van verkeersborden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord waarop met pijlen is aangegeven dat het pad in twee richtingen bereden mag worden, het aanwijzen van het pad parallel en aan de noordzijde van Oude Meppelerweg gelegen, als verplicht fiets-/bromfietspad dat in twee richtingen bereden mag worden;

4. door middel van het plaatsen van verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord waarop met pijlen is aangegeven dat het pad in twee richtingen bereden mag worden, het aanwijzen van het pad op de oversteek over de rijbaan van de Oude Meppelerweg aan de zuidzijde als verplicht fietspad dat in twee richtingen bereden mag worden;

5. door middel van het plaatsen van verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, het instellen van het gebod voor bestuurder het bord te passeren aan de zijde die de pijl op het bord aangeeft, in dit geval rechts, op de middengeleiders die in de rijbaan van de Oude Meppelerweg zijn gelegen aan weerszijden van het kruispunt met de ontsluitingsweg van het foodcourt.

 

Zwolle, 15 januari 2019

Burgemeester en wethouders van Zwolle,

Namens deze,

Dhr. Van de Kraats

Afdelingshoofd

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad en in de Staatscourant van 18 januari 2019 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl)

Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij het Stadskantoor, Lübeckplein 2, Zwolle

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum bezwaar maken bij ons college van burgemeester en wethouders. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.

Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.

Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Zwolle ook digitaal worden ingediend. Ga naar www.zwolle.nl/bezwaarindienen. Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Inlichtingen

Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot de heer M. Hoogenraad van de gemeente Zwolle, mail: M.Hoogenraad@Zwolle.nl

Naar boven