Onderwerp: het uitbreiden van de 30 kilometer per uur zone Oosterstraat Enschede

Logo Enschede

 

 

Datum : 16 juli 2019

Ons kenmerk : V-2019-4086 1900070977

 

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Besluit

  • door het verwijderen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Oosterstraat circa 130 meter ten westen van het kruispunt Oosterstraat/Rozenstraat, het bestaande 30 km/h regime uit te breiden richting de Oldenzaalsestraat.

  • door het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximum snelheid van 30 kilometer per uur in te stellen op de Oosterstraat, direct ten oosten van het kruispunt Oosterstraat - Oldenzaalsestraat – Molenstraat.

 

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers

Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

 

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel. In het advies staat beschreven dat ‘’door de nieuwbouw de westzijde van de Oosterstraat meer de uitstraling van een erftoegangsweg krijgt. Echter blijft de zuidzijde onbebouwd door de aldaar liggende spoorbaan. Door de beoogde fietsstraat is het de vraag of de inrichting voldoende is voor een 30 km/h zone.’’

 

Huidige situatie

De Oosterstraat loopt langs de wijk Laares en verbindt de Laaressingel en de Oldenzaalsestraat. Vanuit het oosten van Enschede is de Oosterstraat een veelgebruikte route om het centrum van Enschede te bereiken, met name per fiets. De Oosterstraat is momenteel grotendeels aangewezen als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. De voornaamste functie van een gebiedsontsluitingsweg is de verkeersfunctie, ofwel het verzorgen van een soepele en veilige doorstroming van het verkeer. Voor de Oosterstraat is tussen de aansluiting op de Laaressingel en Oosterstraat 14 reeds een 30 kilometer per uur gebied, dit geldt eveneens voor de aangrenzende woonwijk Laares. Het westelijke deel vanaf de Oosterstraat 14 tot de Oldenzaalsestraat is momenteel een 50 km/h weg.

 

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

In Enschede vinden momenteel veel ontwikkelingen plaats op ruimtelijk gebied waarbij ook het verkeersnetwerk rondom het centrum wordt aangepakt. Zo vindt aan zowel de oostzijde (Kop Boulevard) als aan de westzijde (Oldenzaalsestraat) van het centrum een herinrichting plaats. Deze werkzaamheden vinden onder meer plaats om het verkeersnetwerk ten behoeve van autoverkeer ter bereiking van het centrum goed vorm te geven. Hiervoor is een ring rond het centrum gerealiseerd met daarbij een aantal routes die rechtstreeks naar het centrum leiden, dit zijn onder andere de Oldenzaalsestraat, Boulevard 1945, Haaksbergerstraat en de Hengelosestraat. Deze wegen zijn of worden hierop ingericht, als gebiedsontsluitingswegen. De Oosterstraat maakt geen onderdeel uit van een verbindingsweg tussen de singel en het centrum. De Oosterstraat is gezien het gebruik en de functie ten opzichte van de inprikkers vanaf de Singel minder gericht op het veilig verwerken van grote stromen gemotoriseerd verkeer. Wel maakt relatief veel langzaam verkeer, voornamelijk fietsers, gebruik van deze weg.

 

De Oosterstraat is in beeld als onderdeel van de fietssnelweg F35 tussen Enschede en de Duitse grens. De Gemeente Enschede speelt hierop in door de inrichting van de Oosterstraat aan te pakken. Normaliter is de F35 uitgevoerd als een vrijliggend fietspad, maar vanwege de beperkte ruimte door de aanwezige bomen is het niet mogelijk om een vrijliggend fietspad te realiseren. Daarom wordt momenteel een plan uitgewerkt om de Oosterstraat tussen de Oldenzaalsestraat en Laaressingel in te richten als ‘fietsstraat’.

Daarnaast zijn een dertig tal woningen geprojecteerd op het braakliggend terrein naast het gezondheidscentrum Oosterpoort, onder de naam Ooster Es.

 

Voor de Oosterstraat geldt dat voor het gedeelte van de weg waar momenteel woningen staan gepland reeds een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. Door hiervoor benoemde ontwikkelingen is het wenselijk om de 30 km/h zone uit te breiden naar het westelijke gedeelte van de Oosterstraat. Hiermee wordt ingespeeld op de toekomstige functie van de weg.

 

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Doormiddel van het uitbreiden van een 30 kilometer per uur zone in het westelijke deel van de Oosterstraat wordt de straat aangewezen als erftoegangsweg. Dit is passend bij de locatie en het gebruik door langzaam verkeer van de straat. Eén van de kenmerken van een erftoegangsweg is dat de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie. Aangezien de Oosterstraat in een woonwijk, een typisch verblijfsgebied, is gelegen is het logisch om de Oosterstraat daar daadwerkelijk onderdeel van te maken door het aan te wijzen als erftoegangsweg. Met de wijziging in de inrichting van de Oosterstraat als fietsstraat sluit het aan bij de inrichting van een verblijfsgebied.

 

Situatieschets 1

Oosterstraat ter hoogte van Oosterstraat 10

 

 

Situatieschets 2:

Oosterstraat ter hoogte van de Molenstraat-Oldenzaalsestraat

 

 

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

 

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW)

bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

 

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen van wie het belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede. In het bezwaarschift moeten in ieder geval de volgende onderwerpen opgenomen zijn:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • de datum van vermelding in de digitale Staatscourant;

  • tegen welk besluit u bezwaar maakt (met vermelding van besluitnummer);

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening;

 

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 16 juli 2019

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

G.E.S. Walgemoet,

hoofd afdeling Vergunnen

Naar boven