Gemeente Den Haag, verkeersbesluit: Morgenstond Zuid en Leggelostraat (instellen (partieel) eenrichtingsverkeer en instellen parkeerverbod) BWT-00052VKZ19

Logo 's-Gravenhage

[BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,

gelezen het op 3 april 2019 ingekomen verzoek van de wegbeheerder van de gemeente Den Haag

in stadsdeel Escamp, tot het nemen van een verkeersbesluit voor het instellen van (partieel) eenrichtingsverkeer op enkele weggedeelten in het gebiedMorgenstond Zuid en het instellen

van een parkeerverbod op een gedeelte van de Leggelostraat;

gelezen de op 2 mei 2019  ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale

Operationele Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer, kenmerk 2019/-;

overwegende,

dat na de reconstructie en aanpassing van de infrastructuur van enkele straten in het gebied

Morgenstond Zuid deze weggedeelten te smal zijn voor verkeer in twee richtingen, zodat het

uit oogpunt van onder meer de verkeersveiligheid wenselijk is om ter plaatse partieel

eenrichtingsverkeer (eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers)

in te stellen en wel op het Eeldeplantsoen, in de Koekangestraat (tussen de Steenwijklaan

en de Coevordenstraat, inrijden toegestaan vanaf de zijde van de Steenwijklaan), in de

Leggelostraat (tussen de Steenwijklaan en de Coevordenstraat, inrijden toegestaan vanaf

de zijde van de Melis Stokelaan) en op de Steenwijklaan (tussen de Dedemsvaartweg en

de Loevesteinlaan, inrijden toegestaan vanaf de zijde van de Leyweg);

dat in dit verband voorts een parkeerverbod wordt ingesteld in het gedeelte van de Leggelostraat

dat is gelegen tussen de Melis Stokelaan en het Eeldeplantsoen (aan de even zijde van de weg);

dat gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het

wegverkeer juncto artikel 2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen

van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt nagestreefd:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; dat het voornemen om deze verkeersmaatregel(en) in te stellen op de voorgeschreven wijze is gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter inzage heeft gelegen teneindebelanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken; dat een zienswijze is ingekomen van J. Muller-Rietveld namens Wijkplatform Morgenstond, Dalerveenstraat 7, 2545 NA Den Haag; dat de ingebrachte zienswijze, kort samengevat, betrekking heeft op het onjuist achten vanhet voornemen tot het instellen van partieel eenrichtingsverkeer voor wat betreft een gedeeltevan de Steenwijklaan (gelegen tussen de Haveltestraat en de zuidelijke rijbaan van de Steenwijklaan)aangezien dit weggedeelte 9.00 meter breed is; dat de wegbeheerder van de gemeente Den Haag in stadsdeel Escamp hierover het volgende heeft opgemerkt: Bij de bouw van deze wijk in de jaren vijftig van de vorige eeuw is bij het ontwerp van de weg uitgegaan van de toenmalige parkeernorm, waarbij straten in twee richtingen konden worden bereden en aan één zijde geparkeerd werd. Door de toename van het autobezit wordt er in Morgenstond Zuid heden ten dage aan beide zijden van de weg geparkeerd. Gevolg is dat de rijbaan hierdoor te smal is geworden voor verkeer in twee richtingen. Het stadsdeel ontvangt hier regelmatig klachten over en is gevraagd maatregelen te treffen. Meerdere opties zijn onderzocht: rijbaan verbreden en trottoirs versmallenparkeren aan één zijde verbiedenéénrichtingsverkeer instellen Het versmallen van de trottoirs is om meerdere redenen niet mogelijk en tevens zeer ongewenst. Civieltechnisch zal in deze optie de kabels en leidingenstrook onder de parkeerstrook komen te liggen. De beheerders van de diverse kabels- en leidingen gaan hier niet mee akkoord. Daarnaast zullen de smalle trottoirs afbreuk doen aan de toegankelijkheid, waarbij scootmobielen, rolstoelen en andere ondersteunende hulpmiddelen elkaar niet meer kunnen passeren op het trottoir.  De tweede optie waarbij parkeren aan één zijde van de weg wordt verboden (oorspronkelijke opzet van de weg) zal ten koste gaan van vele parkeerplaatsen. Gezien de hoge parkeerdruk die er al heerst in Morgenstond Zuid is deze optie ongewenst. Het verbieden zal leiden tot veel illegaal parkeergedrag dat onder andere zal leiden tot een ontoegankelijke openbare ruimte voor alle verkeersdeelnemers, waaronder de hulpdiensten. Uiteindelijk is besloten in de straten waar de problematiek speelt in de wijk, eenrichtingsverkeer in te stellen met uitzondering van fietsen en bromfietsen. Hierbij blijft er in de doorgaans rond de 8,0 meter bredere rijbanen, in het geval van parkeren aan beide zijden van de weg, een breedte van 4,0 meter beschikbaar voor verkeer in één richting. De voorgestelde rijrichtingen zijn in lijn met het natuurlijke gebruik om de wijkcirculatie zo min mogelijk te veranderen. dat de wegbeheerder voorts heeft opgemerkt dat het betreffende weggedeelte voor de kruising 7.50 meterbreed is en na de kruising 8.00 meter alsmede dat dit in beide gevallen te smal is voor verkeer in tweerichtingen aangezien een minimale vereiste breedte dan 4.50 meter bedraagt en de wensmaat 5.00 meteris, terwijl in dit geval 3.50 meter respectievelijk 4.00 meter resteert gezien de mogelijkheid van parkeren aldaar (2x 2.00 meter bij parkeren); dat de wegbeheerder van mening is dat daarom niet moet worden ingestemd met het gestelde in de zienswijze; dat wij instemmen met het advies van de wegbeheerder;:  dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden; dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en zijn gelegenbinnen de bebouwde kom van die gemeente; gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit; gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 1, artikel 4eerste lid, artikel 12 onder a en b, artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 460, 1990); BESLUITEN:  door het plaatsen van borden volgens model C02, C03 en C04 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderborden volgens model OB 54 op de onderstaande weggedeelten (partieel) eenrichtingsverkeerin te stellen, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening:I.01:  Eeldeplantsoen; I.02:  Koekangestraat, tussen de Steenwijklaan en de Coevordenstraat (inrijden toegestaan vanaf de zijde van de Steenwijklaan); I.03:  Leggelostraat, tussen de Steenwijklaan en de Coevordenstraat (inrijden toegestaan vanaf de zijde van de Melis Stokelaan); I.04: Steenwijklaan, tussen de Dedemsvaartweg en de Loevesteinlaan (inrijden toegestaan vanaf de zijde van de Leyweg); door het plaatsen van borden volgens model E01 van Bijlage 1 van het Reglement verkeers-regels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) het parkeren van voertuigen te verbiedenop het gedeelte van de Leggelostraat dat is gelegen tussen de Melis Stokelaan en het Eeldeplantsoen (aan de even zijde van de weg), dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  dat als gevolg van de bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen verkeers- maatregelen/-verkeersbesluiten die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken (en de daarmee samenhangende verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor zover het gestelde daarin direct betrekking heeft op hetgeen thans opnieuw wordt geregeld;    dat bovengenoemde maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden ingezien bij het Haags Informatiecentrum, Spui 70, Den Haag. Burgemeester en wethouders van Den Haag,namens deze: Senior medewerker Vergunningen, M.D. Shamlal  Afdruk aan: 1* DPZ / Wegbeheer Stadsdeel Escamp1* Politie Haaglanden, Team Verkeer (DHG.Infra.ABC@politie.nl)1* DSB/IBDH (VOV@denhaag.nl)1* DSO Mobiliteit  BEZWAARSCHRIFTBent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.Stuur dit uiterlijk binnen zes weken na de datum bekendmaking van het besluit in. Maakt u gebruik van internet? Dien uw bezwaarschrift dan in via www.denhaag.nl/bezwaar. U heeft hiervoor DigiD nodig. Op www.denhaag.nl/bezwaar vindt u meer informatie. E-mailen kan niet. Beschikt u niet over internet, dan kunt u het bezwaarschrift ook opsturen naar het volgende adres: Burgemeester en wethouders van Den Haag, AWB / bezwaar.Postbus 12 600 2500 DJ DEN HAAG Vermeld in uw bezwaarschrift:naam, adres, telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen bereiken) en e-mailadres;de datum en handtekening;een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee en noem het kenmerk;de argumenten voor bezwaar. Dient u namens iemand anders het bezwaar in? Stuur dan een schriftelijke en ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u namens die persoon het bezwaar mag indienen. Bij een spoedeisend belang kunt u na het indienen van een bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Rechtbank Den Haag.  

Naar boven