Verkeersbesluit Zuiderzeestraatweg – diverse verkeersmaatregelen

Logo Hattem

Het college van burgemeester en wethouders van Hattem,

 

Gelet op:

  • -

    de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

  • -

    de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

  • -

    de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

     

Overwegende dat:

 

  • -

    de Zuiderzeestraatweg gelegen is buiten de bebouwde kom in de gemeente Hattem;

     

  • -

    in het najaar van 2019 onderhoudswerkzaamheden plaats gaan vinden op de Zuiderzeestraatweg op het gedeelte tussen de rotonde met de Duurzaamheidstraat en het begin van de IJsselbrug;

     

  • -

    het bovengenoemde gedeelte van de Zuiderzeestraatweg op dit moment grotendeels is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximum toegestane snelheid van 80 km/uur;

     

  • -

    op het gedeelte van de Zuiderzeestraatweg gelegen tussen de Weerdweg en het perceel Zuiderzeestraatweg 2 een maximum toegestane snelheid van 60 km/uur geldt;

     

  • -

    gelijktijdig met de onderhoudswerkzaamheden maatregelen worden getroffen om de verkeersveiligheid op de Zuiderzeestraatweg te verbeteren;

     

  • -

    het aanleggen van een rotonde op het kruispunt van de Zuiderzeestraatweg met de Hilsdijk en Oostersedijk één van de maatregelen is om de verkeersveiligheid op dit traject te verbeteren;

     

  • -

    dat de aanpassingen leiden tot een gehele reconstructie van de rijbaan van de Zuiderzeestraatweg;

     

  • -

    gezien de omgevingskenmerken van het betreffende gedeelte van de Zuiderzeestraatweg, het gewenst is de maximum toegestane snelheid aan te passen van 80 naar 60 km/uur;

     

  • -

    dit aansluit op de maximum toegestane snelheid op het gedeelte van de Zuiderzeestraatweg tussen de Weerdweg en Zuiderzeestraatweg 2, waar woningen en bedrijven rondom de Rooms Katholieke Kerk zijn gevestigd;

     

  • -

    het met name op het gedeelte tussen de rotonde met de Duurzaamheidstraat en de nieuwe rotonde met de Hilsdijk gewenst is eenzelfde soort inrichting toe te passen als op het weggedeelte dat hierboven is beschreven, omdat op dit gedeelte een aantal erfaansluitingen en (toekomstige) kruispunten met andere wegen op korte afstand van elkaar zijn gelegen;

     

  • -

    het wegvak vanaf de nieuwe rotonde bij het kruispunt met de Hilsdijk en de Oostersedijk tot en met de overgang naar de bestaande 60 km/uur-zone ter hoogte van de Weerdweg ongeveer 850 meter bedraagt;

     

  • -

    op bovengenoemd gedeelte naast een aantal landbouwpercelen, twee woonpercelen ontsluiten;

     

  • -

    de noodzaak voor het instellen van een maximum toegestane snelheid van 60 km/uur op dit weggedeelte vanuit verkeerskundig oogpunt minder groot is;

     

  • -

    gezien de beperkte lengte van 850 meter is gekozen om dit traject wel in te richten als 60 km/uur-zone, om te voorkomen dat op een relatief korte afstand sprake is van meerdere, wisselende maximum toegestane snelheden, wat vanuit het oogpunt van uniformiteit niet gewenst is;

     

  • -

    ter hoogte van de twee perceelontsluitingen op het hiervoor genoemde weggedeelte hagen in de berm worden aangebracht met als doel weggebruiker erop te attenderen op deze perceel ontsluitingen;

     

  • -

    het gehele tracé wordt uitgevoerd conform de richtlijnen conform het landelijk beleid Duurzaam Veilig voor een weg met de maximum toegestane snelheid 60 km/uur, waarbij rekening wordt gehouden een vlotte en comfortabele passage van de buslijn die gebruik maakt van deze weg;

     

  • -

    op het gedeelte van de Zuiderzeestraatweg dat gelegen is tussen de bestaande 60 km/uur-zone bij de Rooms Katholieke Kerk en de brug over de IJssel enkel sprake is van het plegen van onderhoud aan de rijbaan en de verkeerslichten op het kruispunt van de Zuiderzeestaatweg met de Geldersedijk;

     

  • -

    op dit weggedeelte de maximum toegestane snelheid 80 km/uur gehandhaafd blijft;

     

  • -

    conform de richtlijn Duurzaam Veilig op wegen waar de maximum toegestane snelheid 30 of 60 km/uur is, gelijkwaardige kruispunten worden toegepast;

     

  • -

    in het ontwerp voor de herinrichting van de Zuiderzeestraat wordt afgeweken van deze richtlijn door het handhaven van de huidige voorrangssituaties;

     

  • -

    het hierboven genoemde betekent dat bestuurders die komende vanaf een kruisende weg de Zuiderzeestraatweg willen oprijden, voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Zuiderzeestraatweg;

     

  • -

    hiervoor gekozen is omdat vele bestuurders al jarenlang, regelmatig gebruik maken van de Zuiderzeestraatweg en daardoor gewend zijn geraakt aan de huidige voorrangsregeling;

     

  • -

    wijziging van de voorrangsregeling mogelijk leidt tot meer verkeersonveiligheid op de kruispunten;

     

  • -

    bovendien de Zuiderzeestraatweg ten opzichte van de kruisende wegen een hogere functie in het wegennetwerk vervuld;

     

  • -

    bij de aansluitingen van de terreinen van de groencentra waarvan bezoekers van de groencentra gebruik maken, in de huidige situatie voorrangsregelingen zijn ingesteld;

     

  • -

    in de nieuwe situatie extra ontsluitingen worden gerealiseerd en dat op deze ontsluitingen dezelfde voorrangsituatie wordt toegepast als op de huidige ontsluitingen, namelijk dat bestuurders die vanaf het terrein van de groencentra de Zuiderzeestraatweg op wil rijden, voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich op de Zuiderzeestraatweg bevinden;

     

  • -

    dat een afwijkende voorrangsregeling op het kruispunt Zuiderzeestraatweg met de Hilsdijk en Oostersedijk wordt ingesteld omdat op die locatie een rotonde wordt gerealiseerd, die wordt uitgevoerd conform de richtlijnen voor rotondes die buiten de bebouwde kom zijn gelegen;

     

  • -

    dat het bovenstaande betekent dat;

    - gemotoriseerd verkeer dat op de rotonde rijdt, voorrang dient te krijgen van gemotoriseerd verkeer dat de rotonde op wil rijden;

    - dat (brom)fietsverkeer bij het kruisen van toe- en afleidende wegen van de rotonde voorrang moeten verlenen aan gemotoriseerd verkeer dat de rotonde oprijdt of de rotonde verlaat;

     

  • -

    persoonlijke gesprekken zijn gevoerd met de directe aanwonenden en ondernemers en provincie Gelderland (als concessieverlener voor het OV) van de Zuiderzeestraatweg waarin geen bezwaren naar voren zijn gekomen over het verlagen van de maximum toegestane snelheid en de andere verkeersmaatregelen;

     

  • -

    gelet op hetgeen gesteld in artikel 12 van het BABW en artikel 15 van de WVW, voor de hiervoor omschreven verkeersmaatregelen een verkeersbesluit moet worden genomen;

     

  • -

     

  • -

    gelet op hetgeen gesteld in artikel 2 van de WVW, de verkeersmaatregelen in dit besluit strekken tot;

    - het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    - het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    - het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

     

  • -

    gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de Politie, eenheid Oost Nederland, District Noord en Oost Gelderland over de voorgenomen verkeersmaatregelen, vanwege de afwijkende voorrangsregeling op de Zuiderzeestraatweg is het advies negatief;

     

  • -

    gelet op artikel 25, lid 1, van het BABW overleg is gevoerd met vertegenwoordigers van de gemeente Oldebroek en de gemeente Zwolle, omdat het betreffende tracé van de Zuiderzeestraatweg direct aansluit op wegen die in het beheer zijn bij deze beide gemeenten, en zij geen bezwaar hebben tegen de verkeersmaatregelen die in dit besluit zijn beschreven;

     

  • -

    dat dit besluit kan worden aangehaald als Verkeersbesluit verkeersveiligheidsmaatregelen Zuiderzeestraatweg.

     

Besluit:

 

  • -

    door middel van het verwijderen van verkeersborden B7 van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijhorende markering op het wegdek, het opheffen van het gebod voor bestuurders die zich op de Hilsdijk of Oostersedijk bevinden, te stoppen en voorrang te verlenen aan bestuurders die zich op de kruisende weg, in dit geval de Zuiderzeestraat weg bevinden;

     

  • -

    door middel van het (ver)plaatsen en verwijderen van verkeersborden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 in zonale uitvoering, het uitbreiden van de bestaande 60 km/uur-zone door de Zuiderzeestraatweg, het gedeelte tussen komgrens van Hattemerbroek en de bestaande 60 km/uur-zone op de Zuiderzeestraatweg ;

     

  • -

    doormiddel van het plaatsen van verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, het instellen van voorrangsregelingen op de onderstaande locaties:

    - op de nieuwe ontsluiting van het groencentrum op de Zuiderzeestraatweg, zodanig dat bestuurders die het terrein van het groencentrum verlaten voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Zuiderzeestraatweg bevinden;

    - op de nieuwe rotonde op het kruispunt van de Zuiderzeestraatweg met de Hilsdijk en de Oostersedijk, zodanig dat:

    * bestuurders die vanaf de hoofdrijbaan van de Zuiderzeestraatweg, Hilsdijk of Oostersedijk de rotonde op willen rijden, voorrang moeten verlenen aan bestuurders die op de rotonde rijden;

    * fietsers en bromfietsers die zich op de fiets-/bromfietspaden rondom de rotonde bevinden voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich op de Zuiderzeestraatweg, Hilsdijk en Oostersedijk bevinden, op de oversteek van het fiets-/bromfietspad dat rondom de rotonde is gelegen over de hiervoor genoemde wegen;

     

  • -

    doormiddel van het plaatsen van verkeerborden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990, het instellen van een verplichte rijrichting linksom op de rotonde op het kruispunt van de Zuiderzeestraatweg met de Hilsdijk en de Oostersedijk;

     

  • -

    doormiddel van het plaatsen van verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, het instellen van een gebod voor bestuurders om de middengeleiders ter inleiding van de rotonde op het kruispunt Zuiderzeestraatweg, Hilsdijk en Oostersedijk aan de rechterzijde te passeren.

 

Situatieschets

 

 

Hattem, 1 juli 2019

 

Hoogachtend,

namens het college van burgemeester en wethouders van Hattem,

 

Eenheid Realisatie & Beheer.

 

Mededelingen

 

Bezwaar- of beroepsclausule

 

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door in de Staatscourant (www.zoek.officielebekendmakingen.nl). Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage op het Stadhuis, Markt 1, Hattem.

 

Bezwaar

 

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van Hattem. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.

 

Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Walburgstraat 2-4, 6811 CD Arnhem, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.

 

Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Hattem ook digitaal worden ingediend. Ga naar https://www.hattem.nl/Bestuur_en_organisatie/Regelgeving_en_verordeningen/Bezwaar_beroep_en_klachten/Bezwaarschrift_indienen. Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

 

Inlichtingen

 

Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot de Eenheid Realisatie & Beheer van de gemeente Hattem.

 

Naar boven