Amsterdam, Verkeersbesluit aanleg elektrisch oplaadpunt in Kortrijk, direct ten noorden van huisnummer 97.

Logo Amsterdam

Datum 11-07-2019

Documentnummer NW19-07196

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

g elet op:

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen.

Overwegende dat:

  • de gemeente Amsterdam elektrisch vervoer stimuleert, zoals opgenomen in het Programma Luchtkwaliteit in 2006;

  • voor elektrisch vervoer een netwerk van oplaadlocaties noodzakelijk is;

  • dit gebeurt door het aanwijzen en aanleggen van oplaadpunten voor elektrische voertuigen in Amsterdam;

  • de gemeente Amsterdam daarom sinds 2009 oplaadlocaties inricht;

  • de gemeente Amsterdam het uitbreiden van het netwerk van oplaadlocaties ondersteunt zoals is te lezen in het coalitieakkoord, het bestuursprogramma en in de Mobiliteitsaanpak Nieuw-West;

  • elektrisch vervoer bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en vermindering van verkeerslawaai in Amsterdam;

  • het beleid van de gemeente Amsterdam er op is gericht:

    • om de oplaadpunten bij voorkeur op zichtlocaties, vaak aan het begin van de straat, aan te leggen om daarmee het elektrisch rijden te stimuleren;

    • om bij een oplaadpunt twee laadplekken aan te leggen zodat bij een nieuwe aanvraag voor een oplaadpunt uit de buurt direct in een locatie kan worden voorzien en ook bezoekers met een elektrische auto van de tweede laadplek gebruik kunnen maken.

  • oplaadpunten voor algemeen gebruik zijn bestemd;

  • oplaadpunten uitsluitend dienen te worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • er een elektrisch oplaadpunt in de directe omgeving is en dat in het beleid van de gemeente Amsterdam aangegeven staat:

    ∘dat een bezetting van 50% of meer van een bestaand elektrisch oplaadpunt, mits deze zich bevindt binnen een loopafstand van 300 meter, bijdraagt aan positief advies voor de aanleg van een tweede elektrisch oplaadpunt;

  • de parkeerdruk in Kortrijk, waar dit verkeersbesluit betrekking op heeft, op de gemeten tijdstippen in 2017 , overdag onder- of op de 80% ligt en ’s avonds op of boven de 90% ligt en de parkeergelegenheid op deze locatie daardoor schaars is;

  • oplaadpunten alleen door elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de wijk voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;

  • de gemeente Amsterdam het belang van het ontwikkelen van een netwerk voor elektrisch rijden prevaleert boven het geringe verlies aan parkeergelegenheid;

  • het echter ook zo is dat de elektrische rijder vaak voorheen ook in de buurt parkeerde, waardoor het verlies aan parkeerruimte minder groot is dan het in eerste instantie lijkt;

  • bij de locatiekeuze van de oplaadpunten zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de beleving van bewoners door in de regel geen parkeergelegenheid te onttrekken die het dichtst bij woningen zijn gelegen en/of direct in het zicht daarvan;

  • dat er in deze concrete situatie toch voor is gekozen om de twee oplaadplekken op een locatie aan te leggen die dichtbij woningen is gelegen en/of direct in het zicht daarvan, omdat er geen goede alternatieven zijn verder van de woning of uit het zicht;

  • voor het reserveren van een parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen op grond van artikel 15 lid 1 WVW 1994 een verkeersbesluit vereist is;

  • de maatregel in dit besluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer te voorkomen of te beperken;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven tenzij benadeelden onevenredig getroffen worden;

  • met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

  • het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam.

Besluit

1.Twee parkeerplaatsen met parkeervaknummer 115152484102 en 115152484099 in Kortrijk, direct ten noorden van huisnummer 97 te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van een bord conform model E4 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, gecombineerd met onderbord met de tekst 'opladen elektrisch voertuig', en onderbord OB504 met daarop afgebeeld twee pijlen op een hoek van 45° als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

Amsterdam,

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

Nina Gombert

Bezwaarclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven