Besluit tot het aanpassen rijrichtingen Herewegbuurt

Logo Groningen

7591945

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overleg

Conform artikel 24 BABW hebben wij overleg gevoerd met de Politie Eenheid Noord-Nederland, Dienst Regionale Operationele Samenwerking, afdeling Infrastructuur, team Verkeer over maatregel en plaatsing.

Motivering

Als gevolg van de werkzaamheden aan de zuidelijke Ringweg in Groningen veranderen er diverse verkeersstromen in het netwerk van de stad. Zo zijn er rondom de aansluitingen met de N7 diverse aanpassingen geweest, de belangrijkste daarvan zijn.

- Vervallen toe en afrit vanaf de Oosterpoort naar de N7;

- Vervallen ‘ambtenarenlus’ vanaf de afrit N7 naar de Kempkensberg;

- Vervallen toerit Kempkensberg naar de N7 oost;

- Versmalde rijbanen in beide richtingen tussen Julianaplein en het Europaplein. 

 

De optelsom van deze wijzigingen heeft er toe geleid dat er klachten zijn vanuit de Herewegbuurt over sluipverkeer door de wijk. De oorzaak hiervan is dat er meer verkeer gebruik maakt van de Waterloolaan, waarbij het lastig is om vanuit deze straat de Hereweg op te draaien. Dit komt door zowel de inrichting aldaar als door de toegenomen drukte. Hierdoor sluipt het autoverkeer door de noordelijkere gelegen woonstraten om zodoende die situatie te mijden.  

 

In de zomer van 2019 gaat de combinatie Herepoort daarnaast starten met de bouw van de Verdiepte Ligging. Om dit mogelijk te maken zal aan het einde van de zomerperiode de Kempkensberg gestremd worden en is ook dat verkeer aangewezen op de Waterloolaan.  

 

Bovenstaande is aanleiding om op de bovenliggende woonstraten de rijrichting zodanig aan te passen, zodat er minder verkeer gaat sluipen door de woonstraten. 

Maatregelen

In de situatietekening in de bijlage staan de maatregelen afgebeeld die in nauwe samenwerking met het wijkcomité van de Herewegbuurt tot stand zijn gekomen. De essentie van de maatregelen is dat het voor verkeer onaantrekkelijk gemaakt wordt om de noordelijk gelegen woonstraten te nemen om de Hereweg te bereiken. Daarnaast zal aan het einde van de zomerperiode de Waterloolaan voorzien worden van een VRI, zodat het op- en afrijden daar geregeld wordt. Dit totale pakket, VRI + aanpassen rijrichtingen, moet leiden tot een beheerste situatie gedurende de bouwperiode van de verdiepte ligging.  

De aangepaste situatie in de Herewegbuurt zal minimaal gedurende de bouwperiode van de verdiepte ligging van kracht zijn (tot medio 2024).  

 

Dit besluit dient het volgende doel uit artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;  

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot: 

- Plaatsing van borden C2 en C3 met onderborden- OB54 uit bijlage 1, RVV 1990 aan de Tweede Willemstraat op het weggedeelte tussen de Sterrebosstraat en de Hereweg, waarbij de toegestane rijrichting richting het westen is.

- Het verwijderen van borden C2 en C3 met onderborden- OB54 uit bijlage 1, RVV 1990 aan de Tweede Willemstraat op het weggedeelte tussen de Sterrebosstraat en de Hereweg, waarbij de toegestane rijrichting richting het oosten is. 

 

- Plaatsing van borden C2 en C3 met onderborden- OB54 uit bijlage 1, RVV 1990 aan de Anna Paulownastraat op het weggedeelte tussen de Sterrebosstraat en de Hereweg, waarbij de toegestane rijrichting richting het oosten is.

- Het verwijderen van borden C2 en C3 met onderborden- OB54 uit bijlage 1, RVV 1990 aan de Anna Paulownastraat op het weggedeelte tussen de Sterrebosstraat en de Hereweg, waarbij de toegestane rijrichting richting het westen is.

 

- Plaatsing van borden C2 en C3 met onderborden- OB54 uit bijlage 1, RVV 1990 aan de Verlengde Oosterweg tussen de Anna Paulownastraat en de Waterloolaan, waarbij de toegestane rijrichting naar het zuiden is.

 

- Het verwijderen van borden C2 en C3 met onderborden- OB54 uit bijlage 1, RVV 1990 aan de Waterloolaan op het weggedeelte tussen de Sterrebosstraat en de Hereweg. 

Intrekking

Voor voornoemde verkeersmaatregelen (verwijderen van borden C2 en C3 met onderborden) zijn eerder verkeersbesluiten genomen voor de plaatsing. Dit besluit is daarmee tevens een besluit tot intrekking van deze besluiten.

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14 050.   

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en telefoonnummer;

- de datum waarop u het bezwaar indient;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

- waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening. 

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt. 

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen,

concerndirecteur Groningen,

namens deze,       

 

 

E.A. Tollenaar

teamleider Stadsontwikkeling

Naar boven