Het realiseren van een parkeerplaats ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen in de Jacob van der Ulftstraat

Logo Gorinchem

 

L.S,

 

Op grond van de Wegenverkeerswet zijn wij bevoegd om verkeersregels te wijzigen en of vast te stellen op voor het openbaar verkeer openstaande wegen binnen de gemeentegrenzen. Dergelijke maatregelen mogen wij alleen nemen om de in de Wegenverkeerswet vastgelegde doelen (artikel 2) te ondersteunen. Deze doelen zijn onder andere:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • Enz.

Besluit

Wij hebben besloten om in de Jacob van der Ulftstraat een parkeerplaats te realiseren, waarbij het doel van parkeren is om elektrische voertuigen op te laden.

Motivering

De gemeente vervult een faciliterende rol in het stimuleren van elektrisch rijden. Zodoende werken wij mee aan (particuliere) initiatieven voor oplaadvoorzieningen in de openbare ruimte. In dit geval beschikt de aanvrager / eindgebruiker niet over een eigen terrein of over een eigen oprit, waardoor wordt uitgeweken naar de openbare ruimte. Er is tevens geen ander openbaar oplaadpunt in de directe omgeving en er wordt gebruik gemaakt van bestaande parkeerplaatsen, waardoor de veiligheid en vrijheid van het verkeer zijn gewaarborgd.

In de directe omgeving is bij momenten wel sprake van enige parkeerdruk. Door de realisatie van een parkeerplaats die bedoeld is voor het opladen van elektrische auto’s wordt de parkeerdruk licht verhoogd, maar wij vinden de milieubelangen in dit geval zwaarder wegen. Tot slot wijzen wij ten behoeve van de motivering op de door ons vastgestelde beleidsregels (collegebesluit d.d. 4 december 2014 en tevens te vinden op website van de gemeente Gorinchem) en het laadpalenplan (collegebesluit d.d. 18 oktober 2016).

Uitvoering

Het besluit wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van een onderbord met dubbele pijl aanduiding “pijlen links- en rechtsonder” (OB504). Één van deze pijlen wordt voorlopig afgeplakt, omdat er momenteel slechts behoefte is aan één oplaadplaats.

Overleg met eigenaar en of beheerder

Dit is niet van toepassing. Wij zijn zowel eigenaar als beheerder van deze weg.

Overleg met andere weg- en of spoorbeheerders

Dit is niet van toepassing. Deze maatregel kent een beperkte werkingssfeer en beïnvloedt het verkeer op andermans wegen of op het spoor niet.

Overleg met / advies van politie

Inzake dit besluit is advies gevraagd aan de Districtelijk Vakadviseur Verkeer, die is gemandateerd door de Korpschef van politie; eenheid Rotterdam; district Zuid – Holland – Zuid. De Districtelijk Vakadviseur Verkeer adviseerde positief. Het advies is als bijlage bij dit besluit gevoegd.

In het advies geeft de politie tevens een tweetal aandachtspunten ter overweging. Ten eerste adviseren zij gebruik te maken van bord E08 in plaats van E04. Dit beperkt het aantal categorieën dat er gebruik van zou kunnen maken. Met behulp van bord E04 kunnen in theorie alle voertuigen, groot en klein, gebruik maken van de gelegenheid, ook fietsen. Wij verwachten echter dat dit risico zeer beperkt is, omdat wij op het onderbord expliciet aangeven dat het om het opladen van een “auto” moet gaan (fietsen vallen hierbuiten) en tevens is de parkeergelegenheid ingericht met gemarkeerde vakken ter grootte van een personenauto (grotere voertuigen kunnen dan niet in het vak parkeren en dat mag niet).

Ten tweede vraagt de politie aandacht voor het ontbreken van een tijdsbeperking aan het laden. Het instellen ervan zou op het eerste gezicht de doelmatigheid van de voorziening meer recht doen, vergroot het openbare karakter (meer mogelijke gebruikers) én verbetert de handhaafbaarheid. Momenteel zit er echter te veel variatie in oplaadtijden. Dit kan namelijk variëren van 30 minuten tot 8 uur. Met een snellaadvoorziening kan de maximale oplaadtijd (bij volledig opladen) worden teruggebracht tot minder dan 2 uur. Dit zou tevens het relatieve aandeel aan tijd verkorten; tijd tussen opgeladen zijn en wegrijden. Waarmee de voorziening doelmatiger wordt. Wij zullen dit in overweging nemen.

Publicatieplicht

Dit besluit wordt door ons gepubliceerd in de Staatscourant. In de Staatscourant kunt u het gehele besluit inzien. Mocht u het besluit willen inzien op het stadhuis, meldt dit dan een aantal dagen van tevoren bij ons (gemeente@gorinchem.nl of 14 0183). Wij zorgen er dan voor dat het voor u klaar ligt in de hal van het stadhuis.

Uw rechten

Bent u het niet eens met dit besluit? In dat geval kunt u een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden (zie verzenddatum in deze bekendmaking). U richt het bezwaarschrift aan de Gemeente Gorinchem, postbus 108, 4200 AC Gorinchem. Wilt u verder op de envelop en in uw bezwaarschrift duidelijk vermelden: Bezwaarschrift.

U kunt het bezwaarschrift ook digitaal indienen via een webformulier op www.gorinchem.nl/bezwaarmaken. U heeft hiervoor een elektronische handtekening (DigiD) nodig. In het webformulier vult u uw gegevens in en daarnaast voegt u een document toe waarin u het bezwaarschrift motiveert. Ook kunt u andere bijlagen toevoegen die van belang zijn voor uw bezwaarschrift.

Het besluit blijft gelden wanneer u een bezwaarschrift indient. Wanneer u dit wilt voorkomen, kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Administratie Team B Rechtbank Rotterdam Postbus 50951 3007 BM Rotterdam.

U kunt het verzoek om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de rechtbank via www.rechtspraak.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 is, bij besluit van het college van B&W d.d. 12 januari 2016, gemandateerd aan ondergetekende;

 

Gorinchem, 1 juli 2019

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Gorinchem

Namens dezen,

Teammanager team Stadsontwikkeling a.i.,

 

M. van der Pol

 

Bijlage:

  • Advies van politie;

  • Schets van locatie.

Naar boven