‎Verkeersbesluit: Aanvullende voorrangbebording bij vier bestaande wegversmallingen op het traject Sluis - Voorstraat, kern Groot-Ammers, gemeente Molenlanden.

Logo Molenlanden

Zaaknummer : 1024303

VERKEERSBESLUIT

Molenlanden, kern Groot-Ammers : plaatsen van aanvullende voorrangsbebording bij vier bestaande wegversmallingen op het traject Sluis – Voorstraat te Groot-Ammers .

Burgemeester en wethouders van gemeente Molenlanden;

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het algemeen mandaatbesluit gemeente Molenlanden 12 maart 2019, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegende:

De werkgroep Voorstraat-Sluis heeft na regelmatige bijeenkomsten en beoordeling van vele onderzoeken advies uitgebracht over verkeerskundige verbeteringen op korte termijn. Één van de adviezen van de werkgroep is het aanbrengen van aanvullende voorrangsbebording ter hoogte van de vier bestaande wegversmallingen.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Uit het oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

Is het gewenst om:

Bebording omtrent vier rijbaanversmallingen te plaatsen op Voorstraat – Sluis te Groot-Ammers. Specifiek door;

  • Het plaatsen van het bord F05 en bord F06 ter hoogte van Sluis 41 – 29;

  • Het plaatsen van het bord F05 en bord F06 ter hoogte van Voorstraat 9 – 19;

  • Het plaatsen van het bord F05 en bord F06 ter hoogte van Voorstraat 54 – 60;

  • Het plaatsen van het bord F05 en bord F06 ter hoogte van Voorstraat 51 – 61.

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde afbeeldingen in de bijlage.

Motivering:

In het Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan (GVVP) Molenwaard is de verkeerssituatie Voorstraat – Sluis benoemd als één van de vijf grootste knelpunten in Molenwaard. Doordat de wegen Voorstraat en Sluis als doorgaande route worden gebruikt, is de verkeersintensiteit op deze woonstraten hoog. Verkeerskundig zijn de aantallen voor een woonstraat te kwantificeren als ‘problematisch’. Daarnaast gaat het subjectief ook om de leefbaarheid, woongenot en het veiligheidsgevoel van de weggebruikers en de omwonenden.

Het gemeentebestuur van Molenwaard heeft besloten om via een open proces te komen tot probleembeschrijvingen en tot oplossingsrichtingen. Na een bijeenkomst is een werkgroep geformeerd. Aan de werkgroep nemen deel bewoners van Groot-Ammers en vertegenwoordigers van overheden en belangengroepen. In de werkgroep wordt de problematiek uitgediept en wordt gezocht naar oplossingen, zowel op korte als ook op lange termijn. Één van de korte termijnoplossingen van de werkgroep is het plaatsen van aanvullende voorrangsbebording bij de bestaande rijbaanversmallingen.

Bij de vier bestaande rijbaanversmallingen wordt het bord F05, verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting, en het bord F06, bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan, geplaatst.

Belangenafweging:

De wegversmallingen zorgen voor doorstromingsproblemen. Het gevolg hiervan is dat mensen gehaast gaan rijden. Dit heeft weer als gevolg dat de irritaties toenemen. Wegversmallingen zijn op dit moment niet geregeld middels bebording. Daarnaast wordt op delen waar geen wegversmallingen zijn hoge rijsnelheden ervaren.

De weg blijft een doorgaande route. Er wijzigt niets aan de weginrichting en de bereikbaarheid van de aangelegen panden en percelen. Enkel wordt de verkeerssituatie ter hoogte van de rijbaanversmallingen ondersteund door aanvullende bebording. De gemeente vindt de verkeersveiligheid een zwaarwegend belang en heeft daarom besloten de bebording bij de versmallingen in Voorstraat – Sluis te plaatsen.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is op 3 juli 2019 overleg gepleegd tussen de wegbeheerder en de politie, eenheid Rotterdam. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. De politie ging tijdens dit overleg akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit.

De thans aanwezige wegversmallingen geven problemen voor de doorstroming van het wegverkeer. Doordat bestuurders elkaar niet voor willen laten gaan, gaat de snelheid nabij deze wegversmallingen omhoog, wat juist voor verkeersgevaarlijke situaties zorgt. Het “recht van de sterkste” is nu soms van toepassing wat onwenselijk is voor een veilig verkeer.

Door middel van plaatsing van bebording F05 en F06 van de Bijlage 1 van het RVV 1990 zal de voorrang bij de wegversmallingen geregeld zijn en zullen bestuurders minder gehaast gaan rijden, wat de verkeersveiligheid op deze weg ten goede komt.

Er zullen geen verdere wijzigingen plaatsvinden nabij deze wegversmallingen behoudens plaatsing van bovengenoemde bebording.

Door de genomen maatregel wordt de vrijheid van het verkeer op deze, binnen de bebouwde kom gelegen straat, zoveel mogelijk gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheid op de weg gegarandeerd.

Bekendmaking:

De bekendmaking van het ontwerpbesluit en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, werd op 10 juli 2019 gepubliceerd in de Staatscourant.

Besluiten:

1. Op de Voorstraat en Sluis in Groot-Ammers het bord F05, verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting, en het bord F06, bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan, te plaatsen bij de bestaande rijbaanversmallingen. Specifiek op de locaties Sluis 41 – 29, Voorstraat 9 – 19, Voorstraat 54 – 60 en Voorstraat 51 - 61;

2. Een en ander overeenkomstig de afbeeldingen in de bijlage;

  

Bleskensgraaf, 4 juli 2019.

Namens college van burgemeester en wethouders van Molenlanden,

  

ing. A.J. van Gurp

Adviseur verkeer & Vervoer

   

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u binnen 6 weken na de dag van verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, bij voorkeur, via www.molenlanden.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

 

Het bezwaarschrift dient op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht te zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • 1.

    Uw naam en adres;

  • 2.

    De datum waarop u het bezwaarschrift geschreven hebt;

  • 3.

    Een omschrijving van het besluit waar uw bezwaar zich tegen richt;

  • 4.

    Het zaaknummer van het besluit;

  • 5.

    De gronden waarop uw bezwaar berust.

 

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Daarom kunt u eventueel om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de voorwaarden.

Naar boven