Herinrichting Stationsplein

Logo Geldrop-Mierlo

Samenvatting

Het verkeersbesluit ‘Herinrichting Stationsplein regelt de nieuwe verkeersituatie, zodat alle verkeersdeelnemers voldoende rekening houden met de gewijzigde verkeersituatie op het heringerichte Stationsplein.

Aanleiding

Het huidige stationsplein bestaande uit de twee parkeerterreinen, het voorplein, de fietspaden en de fietsenstallingen is enigszins gedateerd en niet heel overzichtelijk. Dit geldt ook voor het deel van de Parallelweg dat binnen dit plan valt en de kruising met de Stationsstraat. Daarnaast hebben de twee parkeerterreinen bij het station te weinig capaciteit.

Huidige verkeersituatie

In de huidige situatie is het Stationsplein nauwelijks herkenbaar als plein. De Parallelweg verbreed zich ter hoogte van de Stationsstraat, waarbij via een verhoging in het midden van de Parallelweg voetgangers in twee fasen gebruik kunnen maken van de aanwezige voetgangersoversteekplaatsen om van de Stationsstraat naar het station over te kunnen steken. Vervolgens is er een keerlus, waar reizigers met de auto bij het station kunnen worden afgezet. Daarna moet het doorgaande fietspad worden overgestoken. Tenslotte is er een klein voetgangersgebied met de ingang naar de trappen om op het perron te komen en is er een fietstunnel.

Al met al oogt deze zijde van het Stationsgebied behoorlijk gedateerd en is deze vooral sterk functioneel ingericht. Het is geen aantrekkelijk verblijfsgebied.

Verder is de bezettingsgraad van de twee parkeerterreinen dusdanig hoog, dat hier vaak geen parkeerplaats te vinden is. Hetzelfde geldt voor de beschikbare fietsenstallingen. Dit zorgt voor overlast in de stationsomgeving en vormt een belemmering voor het gebruik van de trein als openbaar vervoermiddel.

Gewenste verkeersituatie

De herinrichting van het Stationsplein biedt de kans om het Stationsplein op te waarderen en er hier een aantrekkelijker verblijfsgebied van te maken. Tegelijkertijd ontstaat er ruimte om meer ruimte te bieden aan het parkeren van auto’s en het stallen van fietsen. Dit wordt vooral veroorzaakt door een forse versmalling van de Parallelweg.

Inspraak

In het najaar van 2018 hebben de plannen voor het herinrichten van het Stationsplein ter inzage gelegen. In totaal zijn er negen zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn deels verwerkt in dit verkeersbesluit.

Parallelweg

De rijbaan wordt versmald en de kruising wordt voorzien van een verhoogd plateau. Hiermee voldoet de inrichting van deze straat aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor een 30 km/u zone en ontstaat voor de weggebruiker een duidelijk en eenduidig straatbeeld.

Het bestaande éénrichtingsverkeer wordt op verzoek van de bewoners van de Parallelweg verder uitgebreid tot aan de eerste inrit naar het noordelijke parkeerterrein.

De bestaande zebrapaden worden iets verplaatst en daarmee moet ook de bebording worden verplaatst.

Langs de Parallelweg worden ook de nodige langsparkeerplaatsen aangelegd.

Voorplein

Het voorplein wordt ingericht als een plein waar geen motorvoertuigen mogen komen. Door de inrichting met twee grote groenvakken wordt het fietsverkeer in de richting van de Stationsstraat vanuit de tunnel en vice versa midden over het plein geleid. De voetgangers worden juist buiten de groenvakken gedirigeerd. Het voorplein is echter wel een ‘shared-space’ principe. Dit betekent dat voetgangers en fietsverkeer wel kan en mag mixen.

Parkeren

Om de parkeercapaciteit te vergroten worden de twee parkeerterreinen uitgebreid en ingericht conform de huidige richtlijnen. In totaal worden er 127 parkeerplaatsen met een duidelijke vakindeling aangelegd. Dit zijn er 55 meer dan in de bestaande situatie. Naast beide parkeerterreinen worden er ook twee kiss&ride stroken aangelegd, zodat er ook ruimte is om snel passagiers bij het station af te zetten.

Gewijzigde bebording

De herinrichting van het Stationsplein zorgt voor een relatief beperkte herschikking van de bestaande bebording. Dit wordt veroorzaakt door de vergroting van de twee parkeerterreinen en het gegeven dat de voetgangersoversteekplaatsen net iets anders komen te liggen. Door de uitbreiding van het éénrichtingverkeer in de Parallelweg wordt ook deze bebording verplaatst.  

Een andere wijziging is dat door de inrichting van het Stationsplein op basis van ‘shared-space’-principe de borden voor het fietsverkeer komen te vervallen. Hiervoor in de plaats komen voetgangerszone-borden, waarbij via onderborden is aangegeven dat (snor)fietsers zijn toegestaan. Dit wordt aangevuld met een tweede onderbord ‘fietsers te gast’ om ervoor te zorgen dat de fietsers voldoende rekening houden met de voetgangers.

Juridisch kader

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeerssituatie te bewerkstelligen.

Afstemming politie

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 27 juni 2019 hierover een positief advies heeft afgegeven. De in het plan omshcreven motivering en doelstelling alsmede de verkeerstechnische voorzieningen geven positieve veranderingen aan op het Stationsplein, nabij het NS-station in Geldrop.

Dit verkeersbesluit is op 1 juli 2019 genomen met het oog op het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers. Op 4 juli 2019 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘VKB2019-10 - Herinrichting Stationsplein’, d.d. 22 mei 2019.

Motivering / Belangenafweging

Motivering wegenverkeerswet

De maatregelen zoals verwoord in dit verkeersbesluit strekken op basis van artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Doelstelling

De maatregel is bedoeld om een duidelijke verkeerssituatie te creëren op het heringerichte Stationsplein, waarbij alle verkeersdeelnemers zoveel mogelijk rekening met elkaar moeten houden. Het is de bedoeling om de verschillende verkeersstromen zoveel mogelijk te scheiden, dan wel voorrang te geven aan de meest kwetsbare doelgroep, de voetgangers. Het achterliggende doel is om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen.

Belangenafweging

Op het centrale deel van het Stationsplein krijgt de voetganger als meest kwetsbare verkeersdeelnemer de meeste aandacht. Het fietsverkeer is hier te gast. Verder is er een forse toename van het aantal parkeerplaatsen. Dit is mogelijk vanwege de voorgenomen versmalling van de Parallelweg.

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat de onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Herinrichting Stationsplein”:

  • 1)

    Het bord model L02 (tweemaal) ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats aan het begin van de Stationsstraat, om aan te geven dat het verkeer voorrang moet verlenen aan overstekende voetgangers;

  • 2)

    Het bord model L02 (viermaal) ter hoogte van de twee voetgangersoversteekplaatsen op de Parallelweg (in het verlengde van beide zijden van de Stationsstraat), om aan te geven dat het wegverkeer voorrang moet verlenen aan overstekende voetgangers;

  • 3)

    Het bord model L02 (viermaal) ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen op beide fietspaden van het Stationsplein, om aan te geven dat het fietsverkeer voorrang dient te verlenen aan overstekende voetgangers;

  • 4)

    Het bord model G07zb en het bord model G07ze (tweemaal) met twee onderborden ‘(snor)fietsers toegestaan’ en ‘(snor)fietsers te gast bij het begin en einde van het stationsplein, om aan te geven dat er sprake is van een voetgangersgebied, waarbij (snor)fietsers als ‘gast’ zijn toegestaan;

  • 5)

    Het bord model L52 ‘OB501r’ en L52 ‘OB501l’(tweemaal) aan weerszijden van het Stationsplein, om aan te geven dat hier een ‘kiss&ride’-strook ligt, waarbij auto’s kort mogen stil staan om passagiers bij het station af te zetten;

  • 6)

    Het bord model E04 (tweemaal) bij beide entrees van het parkeerterrein aan de zuidzijde van het Stationsplein, om aan te geven dat er sprake is van een parkeerterrein, waarbij alleen in de parkeervakken geparkeerd mag worden;

  • 7)

    Het bord model E06 op de dichtstbijzijnde parkeerplaats (bij de entree van het Stationsplein) op het parkeerterrein aan de zuidzijde van het Stationsplein, om aan te geven dat deze parkeerplaats bestemd is als gehandicaptenparkeerplaats;

  • 8)

    Het bord model E04 (tweemaal) bij beide entrees van het parkeerterrein aan de noordzijde van het Stationsplein, om aan te geven dat er sprake is van een parkeerterrein, waarbij alleen in de parkeervakken geparkeerd mag worden;

  • 9)

    Het bord model E06 op de dichtstbijzijnde parkeerplaats(bij de entree van het Stationsplein) op het parkeerterrein aan de noordzijde van het Stationsplein, om aan te geven dat deze parkeerplaats bestemd is als gehandicaptenparkeerplaats;

  • 10)

    Het bord model E04 met het onderbord ‘OB504“ met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord met een linkse en rechtse pijl op een parkeerplaats op het parkeerterrein aan de noordzijde van het Stationsplein, om aan te geven dat zowel de linkse als de rechtse parkeerplaats bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 11)

    Het bord model D05r ter hoogte van de noordelijke uitgang van het parkeerterrein ten noorden van het Stationsplein, om aan te geven dat de Parallelweg hier ingericht is als éénrichtingsweg en het verkeer alleen rechts mag afslaan;

  • 12)

    Het bord C02 met onderbord OB54 aan de Parallelweg net na de inrit naar het noordelijke parkeerterrein plaatsen, om aan te geven dat hier eenrichtingverkeer geldt met uitzondering van (brom)fietsers.

Geldrop-Mierlo, 1 juli 2019

namens burgemeester en wethouders,

 

Gabriel van Houtert

Rechtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven