Hardinxveld-Giessendam: Verkeersbesluit tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bestemd voor het parkeren en opladen van elektrische voertuigen nabij de van Asperenstraat 13

Logo Hardinxveld-Giessendam

Zaaknummer 2019-0064159

Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam

Inleiding

Op 04-04-2019 is er een verkeersbesluit gepubliceerd voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bestemd voor het parkeren en opladen van elektrische voertuigen nabij de van Asperenstraat 19. Dit verkeersbesluit heeft het nummer VB-2019-5332. Tijdens de uitvoerende procedures is gebleken dat het niet wenselijk is om de parkeerplaatsen uit dit eerdere genomen besluit in te richten voor elektrische voertuigen. Middels dit besluit worden twee nieuwe parkeerplaatsen aangewezen nabij de van Asperenstraat 13 en wordt het eerder genomen besluit met nummer VB-2019-5332 ingetrokken.

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

Bij schrijven van 21-03-2019, kenmerk TD26697, is door Allego een verzoek ingediend tot het plaatsen van een laadpaal voor elektrische voertuigen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het verkeersbesluit wordt genomen uit het oogpunt van:

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast;

  • -

    dat het gebruik van elektrisch aangedreven voertuigen in opkomst is;

  • -

    dat elektrisch aangedreven voertuigen vooralsnog een beperkte actieradius hebben;

  • -

    dat het gewenst is dat op diverse plaatsen in de gemeente oplaadpunten voor elektrisch aangedreven voertuigen worden ingericht;

  • -

    dat het gebruik van elektrisch aangedreven vervoermiddelen een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van het milieu, o.a. door vermindering van schadelijke uitstoot van verbrandingsgassen en door een lagere geluidsproductie;

  • -

    dat dit een reden is om ten aanzien van elektrisch aangedreven voertuigen een privilegebeleid te voeren;

     

De voorgenomen locatie van de laadpaal is zorgvuldig beoordeeld door Allego en de gemeente op basis van de beleidsregels voor de aanvraag van een laadpaal ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. De parkeerplaatsen ter hoogte van van Asperenstraat 13 kunnen eenvoudig worden gerealiseerd. In het RVV 1990 is er vooralsnog geen bord voor elektrische voertuigen opgenomen. Door het plaatsen van een bord E8 met een onderbord met 'Uitsluitend opladen elektrische voertuigen' kan het parkeren voor elektrische voertuigen op deze plaatsen geborgd worden. Overwogen in dit besluit is:

  • -

    dat er weliswaar voldoende parkeercapaciteit in de directe nabijheid van de beoogde locatie aanwezig is maar dat er wel sprake is van een verhoogde parkeerdruk

  • -

    dat bij de voorbereiding van dit besluit niet gebleken is dat voor een belanghebbende onevenredig nadeel zal ontstaan door deze verkeersmaatregel;

  • -

    dat zodoende geen reden bestaat af te zien van deze verkeersmaatregel;

  • -

    dat het betreffende weggedeelte in beheer en onderhoud is bij de gemeente Hardinxveld-Giessendam en gelegen is binnen de bebouwde kom “Hardinxveld-Giessendam”;

     

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met C.W. van Santen, vakadviseur verkeer, District Zuid-Holland-Zuid.

Gelet op artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en gelet op artikel 3, 1 e lid van het "Mandaatbesluit permanente verkeersmaatregelen" van de politie, Eenheid Rotterdam, vond op 3 juni 2019 overleg plaats tussen de wegbeheerder en de politie, Eenheid Rotterdam. Van politiezijde wordt het volgende opgemerkt:

  • -

    Door gebruik te maken van bord E8 van de bijlage 1 van het RW 1990 wordt de parkeergelegenheid beperkt voor een voertuigcategorie of groep.

  • -

    Van politiezijde wordt nog wel aandacht gevraagd voor het ontbreken van een vorm van tijdsbeperking. Hierdoor is het theoretisch mogelijk dat een elektrisch voertuig onbeperkt gebruik kan maken van de parkeergelegenheid en onvoldoende gelegenheid biedt aan een andere gebruiker.

  • -

    Behalve een zichtbare koppeling tussen het voertuig en de lader is, afhankelijk van het model oplader, van buitenaf niet altijd waarneembaar of er daadwerkelijk geladen wordt. Het opladen van een lege accu duurt tussen de 30 minuten en de 8 uur, ook weer afhankelijk van het model.

  • -

    Een snellader langs de autosnelweg laadt met een gemiddelde snelheid van ongeveer 22 KW/u en een laadpunt binnen een gemeente staat voor 3,9 KW/u. Hierbij wordt opgemerkt dat het laden tot¾ van de volledige inhoud relatief vrij snel gaat (ongeveer 2 uur bij een gemiddeld laadpunt). Het opladen van het laatste deel duurt langer. Bij een koppeling van een elektrische auto met het laadpunt wordt de accu geladen tot het maximale.

  • -

    Het laden kost geld en wordt verrekend middels een passysteem. Na het bereiken van de maximale inhoud wordt ook de financiële inhouding van de pas gestopt. Er is dus geen druk aanwezig om voortijdig de parkeergelegenheid vrij te geven voor een andere gebruiker.

     

BESLUIT

  • 1.

    door het plaatsen van het bord parkeergelegenheid van het type E8 van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met opschrift ’’Uitsluitend opladen elektrische voertuigen’’ en een pijl in de richting van de bestemde locatie, de twee parkeervakken nabij de van Asperenstraat 13 te reserveren voor voertuigen welke uitsluitend mogen worden gebruikt voor het daadwerkelijk en bij voortduring opladen van elektrische voertuigen;

  • 2.

    het verkeersbesluit uit te voeren conform de bij dit besluit behorende situatietekening(en);

  • 3.

    het verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren

    Hardinxveld-Giessendam, 29 mei 2019

    Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam.

    Namens dezen,

    De beleidsmedewerker verkeer en vervoer,

    K. de Jong.

    Bezwaar- of beroepsclausule

    Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam, Postbus 175, 3370 AD HARDINXVELD-GIESSENDAM.

    Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

     

    • 1.

      naam en adres van de indiener;

    • 2.

      de dagtekening;

    • 3.

      een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

    • 4.

      de gronden van het bezwaar.

      Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

    • 1.

      a. naam en adres van de indiener;

    • 2.

      b. de dagtekening;

    • 3.

      c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

    • 4.

      d. de gronden van het bezwaar.

    Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven