VERKEERSBESLUIT - Tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v kermis 2019, Best

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december2017);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Beheer bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Is het gewenst om

In verband met het evenement Kermis 2019 te Best de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen:

  • Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen op de Oude Rijksweg tussen de Nieuwstraat en de Speelheideweg in verband met de oversteekbewegingen van bezoekers naar het parkeerterrein en het parkeren in de berm;

  • De volgende wegen fysiek af te sluiten voor verkeer en hier geparkeerde voertuigen in en buiten de vakken te voorkomen voor het uitstallen en gebruiken van de kermisattracties:

    • Het Raadhuisplein;

    • Het Dorpsplein;

    • De Nazarethstraat tussen de Kerkstraat en het Nazarethplein;

    • Het Kapelplein;

    • Het Kerkhofpad (zijde begraafplaats);

    • Achterom tussen het Raadhuisplein en Hartenvier;

    • Lidwinahof tussen Hartenvier en Kapelaan J.A. Heerenstraat;

    • De Hoofdstraat tussen het Raadhuisplein en de Kerkstraat;

    • De Kapelaan J.A. Heerenstraat, tussen Raadhuisplein en Den Ekker;

    • Den Ekker, inclusief aanliggende parkeerterreinen;

  • Het inrijverbod voor vrachtverkeer op te heffen op het parkeerterrein aan de Willem de Zwijgerweg ter hoogte van de Sportlaan om in de behoefte voor opstelruimtes van vrachtwagens ten behoeve van de kermis te kunnen voorzien;

  • Het eenrichtingsverkeer in de Zonnewende om te draaien;

  • Eenrichtingsverkeer in te stellen op de Raadhuisstraat tussen de Molenwei en het Nazarethplein;

  • Een parkeerverbod in te stellen:

    • Aan de westzijde van de Spinnerstraat tussen de Molenstraat en de noordelijke toegang tot het grasveld aan de Spinnerstraat;

    • Den Ekker;

    • Marie Raymakersstraat;

    • Kapelaan J.A. Heerenstraat;

    • Deken van Miertstraat;

    • Zandstraat.

  • Parkeerplaatsen te reserveren voor ontheffingshouders op de Kapelaan J.A. Heerenstraat om zo parkeercapaciteit vrij te houden voor mensen met een ontheffing;

  • Parkeerplaatsen te reserveren voor ontheffingshouders op het Kapelplein en het Kerkhofpad om zo parkeercapaciteit te reserveren voor direct aanwonenden met een eigen parkeerplaats binnen het kermisterrein;

  • Algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in te stellen dichtbij het kermisterrein aan de Raadhuisstraat;

  • Parkeerplaatsen te reserveren voor vrachtwagens op de Oude Rijksweg tussen Nieuwstraat en Wilg om in de behoefte voor opstelruimtes van vrachtwagens ten behoeve van de kermis te kunnen voorzien;

  • Een parkeerschijfzone in te stellen met een maximale parkeerduur van 2 uren met verplicht gebruik van de parkeerschijf op het noordoostelijke deel van het parkeerterrein aan de Den Ekker om in de parkeerbehoefte van bezoekers aan de supermarkt te kunnen voorzien.

Motivering

Verlaging maximumsnelheid

De verlaging van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30km/uur wordt ingesteld voor de in- en uit parkerende voertuigen in de berm en op het parkeerterrein. De verlaging van de maximumsnelheid zorgt er ook voor dat bezoekers van de kermis die langs de Oude Rijksweg parkeren veilig kunnen oversteken richting het kermisterrein.

Afsluitingen

Om ervoor te zorgen dat de kermisattracties op het aangewezen kermisterrein veilig kunnen worden uitgestald, gebruikt en weer worden afgebouwd, is het noodzakelijk om een aantal wegen en terreinen fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. De afsluiting zorgt ook voor een veilige situatie voor bezoekers tijdens de kermis. Het kermisterrein blijft te allen tijden beschikbaar voor hulpdiensten.

Ook het parkeren binnen en buiten de vakken op deze wegen is in verband met de veiligheid en bruikbaarheid van de weg niet mogelijk en toegestaan.

Parkeersituatie

Tijdens de kermis worden veel bezoekers verwacht. Niet alleen lokale bezoekers, maar ook bezoekers uit de regio. Deze bezoekers zullen vooral met de auto naar de kermis komen, daarom zijn op diverse wegen verkeersmaatregelen op het gebied van parkeren ingesteld.

Om de parkeeroverlast voor bewoners te minimaliseren worden er parkeerverboden ingesteld en parkeerplaatsen aangewezen voor ontheffingshouders. Op deze manier wordt er parkeercapaciteit voor de bewoners vrijgehouden.

Parkeerverboden op de genoemde wegen zorgen er ook voor dat de calamiteitenroute voor hulpdiensten optimaal bereikbaar en berijdbaar blijft. Één helft van de rijbaan blijft vrij van obstakels om ervoor te zorgen dat hulpdiensten snel ter plaatse zijn bij eventuele calamiteiten.

Het parkeerverbod op de Zandstraat wordt ingesteld om de verkeersveiligheid en doorstroming ter plaatse te garanderen. Bij parkeren van vrachtwagens langs de rijbaan is het voor verkeer in twee richtingen waar ook fietsers gebruik maken van de rijbaan onvoldoende verkeersveilig om van de rijbaan gebruik te maken. Gezien de verkeersgeneratie van aanliggende bedrijven is een parkeerverbod ook van belang om de doorstroming te garanderen en de bedrijven bereikbaar te houden.

Het parkeerterrein Den Ekker, zowel binnen als buiten de parkeerschijfzone, valt binnen het kermisterrein. Het parkeerterrein wordt buiten de kermis gebruikt voor bezoekers van de supermarkt. Tijdens de kermis vervalt een groot deel van de parkeerplaatsen en is slechts een gedeelte van het parkeerterrein dat buiten de parkeerschijfzone valt beschikbaar. Om voor voldoende parkeergelegenheid te zorgen voor de bezoekers van de supermarkt en om langparkeren tegen te gaan wordt een parkeerschijfzone ingesteld. Op deze manier is de doorlooptijd van de parkeerplaatsen hoger en is er meer parkeercapaciteit beschikbaar voor de bezoekers van de supermarkt.

Dicht bij de entree van de kermis aan de Raadhuisstraat worden 8 openbare gehandicaptenparkeerplaatsen gerealiseerd om zo de minder validen een parkeerplaats dichtbij de kermis te geven waarbij de loopafstand beperkt blijft.

Eenrichtingsverkeer

Om de doorstroming in het centrumgebied (Raadhuisstraat, Nazarethplein en Zonnewende) te behouden en de bereikbaarheid van de voorzieningen te verbeteren, wordt eenrichtingsverkeer ingesteld. Met het eenrichtingsverkeer ontstaan en minder conflicten tussen het verkeer (dat zowel het centrum wilt uitrijden als wilt parkeren op het parkeerterrein). Dit verhoogd de bereikbaarheid en veiligheid tijdens het evenement.

Belangenafweging

De kermis is een elk jaar terugkerend evenement waarbij grotendeels dezelfde tijdelijke verkeersmaatregelen gelden. De organisatie is ervaren in het opzetten en communiceren van de verkeersmaatregelen.

Met de verkeersmaatregelen verhogen we de veiligheid van de weggebruikers en passagiers (zowel de inwoners als de bezoekers van de Kermis)

De verkeersmaatregelen voor een goede bereikbaarheid voor hulpdiensten wat bij de kermis noodzakelijk wordt geacht.

De direct aanwonenden van het kermisterrein worden tijdig per brief ingelicht over de verkeersmaatregelen en de te verwachte overlast. De overige bewoners van Best worden via het huis-aan-huisblad tijdig ingelicht over de te nemen verkeersmaatregelen om zo de overlast tijdens de kermis te minimaliseren. Om de weggebruikers te attenderen worden er voor diverse maatregelen vooraankondigingen geplaatst. Op deze manier worden de verkeersmaatregelen ook tijdig op straat gecommuniceerd.

Door de ervaring van de organisatie en de uitgebreide communicatie aan zowel de direct aanwonenden, de overige inwoners van Best en de weggebruiker wordt de overlast tijdens de kermis tot een minimum beperkt.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

1. Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen door plaatsing van verkeersbord model A01(30) uit bijlage I van het RVV 1990 op de Oude Rijksweg tussen de Nieuwstraat en de Speelheideweg in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

2. De volgende wegen middels plaatsing van afzethekken met verkeersbord model C01 uit bijlage I van het RVV 1990 fysiek af te sluiten voor verkeer in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

  • a.

    Het Raadhuisplein;

  • b.

    Het Dorpsplein;

  • c.

    De Nazarethstraat tussen de Kerkstraat en het Nazarethplein;

  • d.

    Het Kapelplein;

  • e.

    Het Kerkhofpad (zijde begraafplaats);

  • f.

    Achterom tussen het Raadhuisplein en Hartenvier;

  • g.

    Lidwinahof tussen Hartenvier en Kapelaan J.A. Heerenstraat;

  • h.

    De Hoofdstraat tussen het Raadhuisplein en de Kerkstraat;

  • i.

    De Kapelaan J.A. Heerenstraat, tussen Raadhuisplein en Den Ekker;

  • j.

    Den Ekker, inclusief aanliggende parkeerterreinen.

3. Het parkeren in de vakken op de bij punt 2 genoemde wegen te verbieden door het plaatsen van verkeersbord E04 met onderbord ‘’verboden te parkeren van 1-07-2019 t/m 11-07-2019’’.

4. Op de Nazarethstraat het éénrichtingsverkeer om te draaien middels het (ver)plaatsen van verkeersbord model C02, C03 en C04 uit bijlage I van het RVV 1990 in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

5. Op de Raadhuisstraat eenrichtingsverkeer in te stellen door het plaatsen van verkeersborden model C02 en C03 uit bijlage I van het RVV 1990 in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

6. Het inrijverbod voor vrachtverkeer op te heffen door het verwijderen van verkeersbord model C07 uit bijlage I van het RVV 1990 op het parkeerterrein aan de Willem de Zwijgerweg ter hoogte van de Sportlaan in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

7. Een parkeerverbod in te stellen door het plaatsen van verkeersbord model E01 uit bijlage I van het RVV 1990 in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat op:

  • a.

    De westzijde van de Spinnerstraat tussen de Molenstraat en de noordelijke toegang tot het grasveld aan de Spinnerstraat;

  • b.

    Den Ekker;

  • c.

    Marie Raymakersstraat;

  • d.

    Deken van Miertstraat;

  • e.

    Kapelaan J.A. Heerenstraat;

  • f.

    Zandstraat.

8. Parkeerplaatsen te reserveren voor algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan de Raadhuisstraat door het plaatsen van verkeersborden E06 uit bijlage I van het RVV 1990 in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

9. Parkeerplaatsen te reserveren voor ontheffingshouders door het plaatsen van verkeersborden E09 uit bijlage I van het RVV 1990 met daaronder onderbord ‘’ontheffingshouders’’ op de Kapelaan J.A. Heerenstraat in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

10. Parkeerplaatsen te reserveren voor ontheffingshouders door het plaatsen van verkeersborden E09, E09(zb) en E09(ze) uit bijlage I van het RVV 1990 op het Kerkhofpad en het Kapelplein in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

11. Parkeerplaatsen te reserveren voor vrachtwagens door het plaatsen van verkeersborden E08-3 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Oude Rijksweg tussen Nieuwstraat en Wilg in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

12. Een parkeerschijfzone in te stellen met een maximale parkeerduur van 2 uren met verplicht gebruik van de parkeerschijf door het plaatsen van verkeersbord model E10(zb) en E10(ze) uit bijlage I van het RVV 1990 op het noordoostelijke deel van het parkeerterrein aan de Den Ekker in de periode van 01-07-2019 tot en met 11-07-2019, of zoveel eerder weer op te heffen wanneer de situatie dit toelaat;

  • 13.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 14.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 15.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website.

Bezwaar

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd.

Bij onverwijlde spoed, hebt u de mogelijkheid een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen, indien u tevens een bezwaarschrift hebt ingediend. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

12-06-2019

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

Verkeerskundige gemeente Best

Naar boven