VERKEERSBESLUIT 2019-16 BROMFIETSPAD PRINS HENDRIKSTRAAT OOST, DRUNEN, GEMEENTE HEUSDEN

Logo Heusden

Ons kenmerk: 594336

Datum besluit: 24-06-2019

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heusden,

 

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994, ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

 

Overwegende dat:

  • de Prins Hendrikstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van Drunen en in beheer en eigendom is bij de gemeente Heusden;

  • de Prins Hendrikstraat voorheen een belangrijke toegangsweg was voor het noordoostelijk deel van Drunen;

  • de in plan Dillenburg gerealiseerde Tinie de Munnikstraat deze functie grotendeels heeft overgenomen;

  • de Tinie de Munnikstraat hiertoe is ingericht, onder andere door de weginrichting (zoals vrijliggende fietspaden) en verkeersveilige aansluiting op de Lipsstraat;

  • de wijziging van de wegenstructuur in het noordoostelijk deel van Drunen een positief effect heeft voor de verkeersveiligheid en de ontsluiting van om- en aanliggende voorzieningen;

  • door de ingebruikname van de Tinie de Munnikstraat een doorgaande verbinding voor gemotoriseerd verkeer via de Prins Hendrikstraat niet meer noodzakelijk is;

  • het oostelijk deel van de Prins Hendrikstraat fysiek kan worden afgesloten aan de zijde van de Lipsstraat en ter hoogte van aansluiting Dillenburgstraat, zonder dat dit bestemmingen of percelen onbereikbaar maakt;

  • het parkeerterrein van het sportpark De Schroef bereikbaar blijft via de Cees van Delftstraat;

  • de fysieke afsluiting van de Prins Hendrikstraat oost alleen van toepassing is op de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer, het fietsverkeer kan de Prins Hendrikstraat blijven gebruiken;

  • de rijbaan van het oostelijk deel van de Prins Hendrikstraat wordt heringericht als een bromfietspad;

  • dit de verkeersveiligheid voor het (brom)fietsverkeer ten goede komt;

  • de effecten op de verkeersstromen in beeld zijn gebracht door zowel voor als na een tijdelijke proefperiode met een fysieke afsluiting van de Prins Hendrikstraat de verkeersituatie te monitoren;

  • op basis van de uitkomsten van deze proef besloten is ten gunste van het (brom)fietsverkeer de fysieke afsluiting van de Prins Hendrikstraat definitief in te richten;

  • de voorgestelde verkeersmaatregelen door middel van verkeersborden en fysieke maatregelen kenbaar worden gemaakt aan de weggebruiker;

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de mandaatregeling Heusden 2007, bij besluit van 28 april 2008, is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar;

  • er overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) advies is gevraagd aan de politie Brabant-Noord, district Meijerij en de politie aangeeft geen bezwaar te hebben tegen onderhavig besluit.

 

 

Belangenafweging:

Het belang van de weggebruikers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.

nemen gelet op het voorgaande, het volgende

 

BESLUIT

  • 1.

    Het oostelijk deel van de Prins Hendrikstraat tussen de Lipsstraat en de Dillenburgstraat in Drunen definitief fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer;

  • 2.

    Het oostelijk deel van de Prins Hendrikstraat in Drunen in te richten en op te nemen als bromfietspad;

  • 3.

    Op de aansluiting bromfietspad Prins Hendrikstraat met de Cees van Delfstraat een voorrangskruispunt in te stellen waarbij het bromfietsverkeer op de Prins Hendrikstraat voorrang heeft;

  • 4.

    Een en ander uit te voeren conform bijlage met tekeningnummer: VB2019-16 bijlage.

 

 

Vlijmen, 24-06-2019

Namens het college van Heusden,

Team Beleid en Beheer openbare Ruimte

Ing. H. Rompen

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk en binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit bij de gemeente Heusden een bezwaarschrift indienen (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u het bezwaarschrift ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat: Uw naam en adres; De datum; Een omschrijving (of een kopie) van het besluit waartegen u bezwaar maakt; Argumenten voor het bezwaar. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.heusden.nl/Digitale_balie/E_formulieren. Hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

Naast het bezwaarschrift kunt u bij de Rechtbank een voorlopige voorziening en/of schorsing van het besluit vragen. Zo kunt u in een dringend geval, in afwachting van de beslissing op het bezwaarschrift, voorlopig mogelijk nadelige gevolgen van het besluit voorkomen. Een verzoek kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; ook hiervoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijk kan ook en wel bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

 

 

 

Naar boven