VERKEERSBESLUIT: verkeersmaatregelen Joannes Lenartzstraat en Spoorlaan .

Logo Oisterwijk

 

Onderwerp: verkeersmaatregelen Joannes Lenartzstraat en Peperstraat.

Nummer: 2018-14

Datum: 01-05-2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk,

Gelet op:

Grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen (BABW) genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Het college heeft in 2017 besloten om een verplichte rijrichting voor rechtdoor in te stellen bij het kruispunt Joannes Lenartzstraat – Nicolaas van Eschstraat. Door die maatregel is er een beperkte toename van verkeer in de Boxtelsebaan, de Joannes Lenartzstraat en de Peperstraat. De gemeenteraad wilde graag dat er, in verband met de verkeerstoename, compenserende maatregelen zouden worden getroffen in die straten. In de Joannes Lenartzstraat, de Peperstraat en op hoek Spoorlaan – Joannes Lenartzstraat was al een aantal verkeersknelpunten bekend dat door het treffen van maatregelen kan worden verbeterd. Deze verbeteringen in de verkeersveiligheid worden gezien als compenserende maatregelen voor de toegenomen verkeersintensiteit.

Overwegende:

Dat er een aantal verkeersonveilige punten in de Joannes Lenartzstraat zit, inclusief het kruispunt met de Spoorlaan en de Nicolaas van Eschstraat en dit o.a. naar voren komt uit meldingen van weggebruikers;

Dat het om de volgende onveilige situaties gaat:

 

  • 1.

    Fietsers komen in de verdrukking doordat de strook voor fietsers te smal is en de bochten bij het pleintje met parkeerplaatsen krap zijn, dit i.c.m. de hoge intensiteit van het gemotoriseerd verkeer.

  • 2.

    Onveilig oversteken bij de twee zebrapaden ter hoogte van het kruispunt met de Spoorlaan, doordat:

    • 1.

      Voetgangers geneigd zijn om voorrang te nemen.

    • 2.

      Automobilisten komend vanaf de overweg een voorrangsweg verlaten en bij het passeren van het voorrangskruispunt met de Spoorlaan onverwacht geconfronteerd worden met een zebrapad waar voorrang verleend moet worden.

    • 3.

      Het pleintje met parkeerplaatsen verhinderd dat er tijdig en voldoende zicht is op overstekende voetgangers.

    • 4.

      Door de drukke verkeerssituatie bij het kruispunt Joannes Lenartzstraat – Spoorlaan worden automobilisten haastig/gejaagd en zien de oversteekplaats over het hoofd.

  • 3.

    Er voor verkeer komend vanaf de Nicolaas van Eschstraat onvoldoende zicht is op het verkeer in de Joannes Lenartzstraat doordat het pleintje met parkeervakken het zicht ontneemt.

  • 4.

    Fietsers vanaf de Spoorlaan moeite hebben met het veilig oversteken van de Joannes Lenartzstraat door het drukke verkeer op de Joannes Lenartzstraat.

  • 5.

    Er een aanrijding heeft plaatst gevonden bij het zebrapad in de Boxtelsebaan

  • 6.

    Dat verkeer komend vanaf De Lind geregeld geen voorrang verleend aan het verkeer op de Boxtelsebaan.

  • 7.

    Fietsers worden klemgereden bij de middengeleider ter hoogte van het zebrapad nabij de Boxtelsebaan en dat deze middengeleider ook zorgt voor een langere oversteek voor voetgangers.

 

Dat we de verkeersveiligheid in de Joannes Lenartzstraat willen verbeteren door het treffen van de volgende maatregelen:

  • 1.

    Het verwijderen van de parkeerplaatsen op het pleintje t.h.v. nummer 30 om zo het zicht te verbeteren en de bochten te verruimen zodat fietsers meer ruimte krijgen.

  • 2.

    Het laten vervallen van de twee zebrapaden bij het kruispunt Joannes Lenartzstraat – Spoorlaan en daarvoor in de plaatst twee middengeleiders te realiseren zodat voetgangers de rijbaan in twee etappes kunnen oversteken en de onveilige voorrangssituatie wordt voorkomen.

  • 3.

    Brede stroken voor fietsers te maken in de rijbaan zodat fietsers een duidelijke en veiligere plek op de rijbaan krijgen.

  • 4.

    Een verkeersplateau te realiseren bij het kruispunt met de Boxtelsebaan en het nabij gelegen zebrapad.

  • 5.

    Het iets opschuiven van het zebrapad nabij de Boxtelsebaan, zodat het dichter bij het kruispunt komt te liggen.

  • 6.

    Het laten vervallen van één parkeerplaats langs de rijbaan om een veilige oversteek situatie te kunnen realiseren.

  • 7.

    De rijbaan, inclusief parkeerplaatsen, te verschuiven waardoor een smaller voetpad ontstaat om daar de middengeleider te kunnen realiseren en een vrije strook tussen de strook voor fietsers en geparkeerde auto’s.

  • 8.

    Het realiseren van een verkeersplateau bij het kruispunt Joannes Lenartzstraat – Boxtelsebaan.

 

Dat overleg met de korpschef van het politieteam Midden- en West-Brabant heeft plaatsgevonden en zij positief hebben geadviseerd;

 

Dat de genoemde wegen c.q. weggedeelten onder beheer zijn en gelegen zijn binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Oisterwijk;

 

Besluit:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

  • 1.

    De voetgangersoversteekplaats op de Spoorlaan op te heffen en de borden L02 te verwijderen;

  • 2.

    De voetgangersoversteekplaats op de Joannes Lenartzstraat (t.h.v. huisnummer 30) op te heffen en de borden L02 te verwijderen;

  • 3.

    De voetgangersoversteekplaats in de Joannes Lenartzstraat (t.h.v. huisnummer 30) op te schuiven richting de Boxtelsebaan inclusief borden L02;

  • 4.

    De gehandicapte parkeerplaats in de Joannes Lenartzstraat te laten vervallen door het verwijderen van het verkeersbord E06;

  • 5.

    Een stopverbod in te stellen voor beide zijden van de rijbaan van De Lind, tussen de Boxtelsebaan en de Peperstraat;

  • 6.

    de 6 parkeervakken op het pleintje en het pleintje zelf in de Joannes Lenartzstraat te laten vervallen en overige maatregelen te treffen zoals weergegeven in de tekening die als bijlage bij dit besluit zit. 

   

Oisterwijk, 28 mei 2019

 

Hoogachtend,

het college,

namens dezen,

het hoofd van de afdeling Ruimte,

  

S. Kort

 

Bezwaar:

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de datum van openbare publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, De Lind 44, 5061 HX Oisterwijk. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat tenminste de volgende informatie:

  • 1.

    naam en adres van de indiener;

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    vermelding van de datum en het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

  • 4.

    een opgave van de reden(en) waarom men zich met de beschikking niet kan verenigen.

 

Als u niet kunt wachten op de uitspraak in bezwaar en snel een voorlopige maatregel nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek moet u richten tot de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West Brabant, locatie Breda, Postbus 90110, 4800 RA Breda. Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders heeft ingediend. Met uw verzoek aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank moet u een kopie van uw bezwaarschrift meesturen. Als u van deze mogelijkheid gebruikt maakt, wordt u griffierecht berekend.

Naar boven