Verkeersbesluit voor het instellen van een parkeerverbodszone voor fietsen en bromfietsen omgeving station Deventer, kenmerk 126058-2019

Logo Deventer

 

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

• Instellen van een verbod voor het stallen van fietsen en bromfietsen door het plaatsen van verkeersborden conform model E3 zone van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor de volgende gebieden, zoals aangeduid op bijgevoegde situatietekening:

- Stationsstraat (thv busstation en ns station)

- Stationsplein

- Diepenveenseweg, tussen Eendrachtstraat en Rattinkstraatje

- Rondom gebouw Leeuwenbrug

• Aanwijzen van een parkeergelegenheid voor bromfietsen langs de Stationsstraat, door het plaatsen van verkeersbord model E8 conform bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding

De aanleiding van dit verkeersbesluit is de hinder en overlast als gevolg van fout geparkeerde bromfietsen in de stationsomgeving

 

Motivering en belangenafweging

De Stationsstraat en Stationsplein zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Deventer. Het gebied rondom het gebouw de Leeuwenbrug is in eigendom en beheer van Episo 4 Leo Leeuwenbrug Deventer bv en Leeuwenbrug Deventer bv. Een smalle strook aan de spoorzijde van het Stationsplein is in eigendom van NS Vastgoed. Het betrokken gebied is openbaar toegankelijk.

In 2018 zijn de werkzaamheden afgerond voor de herinrichting van de totale stationsomgeving in Deventer. Eén van de uitgangspunten van de herinrichting betrof het realiseren van een Stationsplein zonder gestalde (brom)fietsen. De capaciteit van de ondergrondse stalling is hiervoor uitgebreid naar ruim 4000 fietsparkeerplekken.

Om gestalde fietsen en bromfietsen op maaiveld te kunnen weren is op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening een verbod ingesteld voor te lang en foutief gestalde fietsen en bromfietsen. Foutief gestalde fietsen worden voorzien van een groene waarschuwingssticker en worden na 4 uur door medewerkers van het Fietsdepot verwijderd, geregistreerd en opgeslagen. Rechtmatige eigenaren kunnen hun verwijderde fiets weer ophalen bij het Fietsdepot, tegen betaling van 15 euro bewaarkosten.

Op doordeweekse dagen zijn er te weinig stallingsplekken voor bromfietsen in de ondergrondse fietsenstalling. Het gevolg is dat veel bromfietsen op het maaiveld worden gestald, nabij de toegangen naar het station. De gestalde bromfietsen hinderen het voetgangersverkeer en doen afbreuk aan de uitstraling van het stationsgebied.

Het verwijderen van foutief gestalde bromfietsen levert in de praktijk problemen op door het hoge gewicht (arbo-wetgeving) en de grote kans op beschadiging tijdens het vervoer van de bromfiets naar het fietsdepot. Aan de opslag en stalling van bromfietsen worden bovendien strengere veiligheidseisen gesteld op het gebied van milieu en diefstal. Ook is relatief veel ruimte nodig om bromfietsen te stallen. De praktijk is dat foutief gestalde bromfietsen om deze redenen niet worden verwijderd.

Met een parkeerverbod voor fiets en bromfietsen, op grond van de wegenverkeerswet, kan beter worden gehandhaafd op foutief gestalde bromfietsen. Aan de hand van het kenteken kan de eigenaar van een bromfiets worden opgespoord en worden beboet.

Bromfietsers wordt een parkeeralternatief aangeboden langs de Stationsstraat. Hiervoor worden zes (betaalde) langsparkeervakken langs de Stationsstraat opgeheven en ingericht als parkeerplek voor bromfietsers.

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Het parkeerverbod zal leiden tot een afname van het bromfietsverkeer nabij de toegangen van het NS-Station. Dit komt ten goede aan de veiligheid van de voetgangers.

het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing.

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Op grond van de APV is het al verboden om bromfietsen buiten een voorziening te parkeren. Het laten vervallen van de langsparkeervakken voor auto’s gaat ten koste van de parkeermogelijkheden voor auto’s. In directe omgeving is voldoende parkeercapaciteit aanwezig in de parkeergarage Leeuwenbrug. Het college acht in deze situatie de beperking van de parkeermogelijkheden voor autoverkeer daarom aanvaardbaar.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Een goed handhaafbaar parkeerverbod voor (brom)fietsen draagt bij tot een aantrekkelijk en veilige stationsomgeving.

 

Zienswijzen/draagvlak

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De politie is akkoord met het besluit.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in de Staatscourant van (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het dan nog niet eens met dit besluit, schrijf dan een brief aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:• uw naam en adres;• de datum waarop u de brief schrijft;• het kenmerk van ons besluit• waarom u het niet eens bent met ons besluit• uw handtekeningU moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer,

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

R. van Hout

Programmamanager team Ontwikkeling, Realisatie en Beheer

 

 

Naar boven