Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Staatscourant 2019, 34635 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Staatscourant 2019, 34635 | Verkeersbesluiten |
[BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,
gelezen het op 20 maart 2019 ingekomen verzoek van de wegbeheerder van de gemeente Den Haag
in stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg, tot het nemen van een verkeersbesluit voor het instellen van
een 30 km/uur-gebied op de Elzenlaan en Lindelaan;
gelezen de op 19 april 2019 ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale
Operationele Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer, kenmerk 2019/-;
dat het beleid van de gemeente Den Haag om het autogebruik terug te dringen en de uitvoering
daarvan is vastgesteld door de gemeenteraad in de vergadering van 2 juli 1992 (rv 198, 1992);
dat het gemeentelijk beleid ten aanzien van de verkeersveiligheid er op is gericht om in de
zogenoemde verblijfsgebieden (woonbuurten) de verkeersonveiligheid zo veel mogelijk terug
te dringen door deze gebieden aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-zones teneinde
aldus een optimale leefbaarheid te bereiken en de invloed van de auto op de woonomgeving
dat het gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan onder meer strekt tot het op buurt- of wijkniveau
dat dit aansluit bij de door de rijksoverheid voorgestane aanpak om binnen afzienbare tijd alle
stedelijke gebieden binnen Nederland aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-zone;
dat het invoeren van 30 km/uur-zones is gebonden aan wettelijke eisen ter zake waaronder het
nemen van maatregelen die de snelheid fysiek afdwingen;
dat daartoe snelheidsbeperkende maatregelen op aansluitpunten van zijwegen en/of oversteek-
plaatsen van langzaam verkeer kunnen worden getroffen dan wel tot het aanleggen van smalle
rijbanen kan worden overgegaan;
dat het, gelet op de beperkte mogelijkheden die bestaande woonstraten veelal hebben en gezien
de vaak hoge parkeerdruk, niet gewenst is om straten te versmallen ten koste van parkeer-
plaatsen, zodat het aanbrengen van verkeersdrempels de meest geschikte mogelijkheid is;
dat de wegen dienen te voldoen aan de inrichtingseisen zoals die laatstelijk zijn vastgesteld bij
regeling van 22 september 1999, nr. CDJZ/WBI/1999-707 (Stcrt. 188): Uitvoeringsvoorschriften
dat er alleen dan een 30km/uur-regeling op wegvakken mag worden toegepast indien wordt
voldaan aan de volgende eisen;
- iedere weg in het betrokken gebied heeft voornamelijk een verblijfsfunctie;
- om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit
van het gemotoriseerde verkeer, is de weg met zijn omgeving waar nodig aangepast;
- met het oog op snelheidsbeperking en attentieverhoging is extra
aandacht besteed aan potentieel gevaarlijke punten, zoals:
a. plaatsen waar voetgangers, in het bijzonder schoolkinderen en bejaarden, plegen over te
b. kruispunten met een hoofdroute voor fietsers en eventueel bromfietsers;
c. kruispunten waar de voorrang door middel van borden geregeld is;
- de overgangen naar een andere maximumsnelheid zijn door de constructie duidelijk
- indien de overgang naar een hogere maximumsnelheid binnen 20 meter van een kruisende
weg ligt, dan is de voorrang geregeld door middel van verkeerstekens of een in- en uitrit-
constructie, tenzij de kruisende weg geschikt is om in het betrokken gebied opgenomen te
dat het, in het kader van het bevorderen van de verkeersveiligheid in de gemeente Den Haag,
gewenst is om de Elzenlaan en de Lindenlaan aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-gebied:
dat gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het
wegverkeer juncto artikel 2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen
van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt nagestreefd:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; dat het voornemen om deze verkeersmaatregel(en) in te stellen op de voorgeschreven wijze is gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter inzage heeft gelegen teneindebelanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken; dat geen reactie is ingekomen; dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden; dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en gelegenbinnen de bebouwde kom van die gemeente; gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit; gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 1, artikel 4eerste lid, artikel 12 onder a en b, artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 460, 1990); BESLUITEN: door het plaatsen van borden volgens model A0130 zb en A0230 ze, waarop aangegeven het getal 30, van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) op de Elzenlaan en de Lindenlaan een 30 km/uur-gebied in te stellen zodat daar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening; dat als gevolg van de bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen verkeers- maatregelen/-verkeersbesluiten die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken (en de daarmee samenhangende verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor zover het gestelde daarin direct betrekking heeft op hetgeen thans opnieuw wordt geregeld; dat bovengenoemde maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden ingezien bij het Haags Informatiecentrum, Spui 70, Den Haag Burgemeester en wethouders van Den Haag,namens deze: Senior medewerker Vergunningen, M.D. Shamlal Afdruk aan:1* DPZ / Wegbeheer Stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg1* Politie Haaglanden, Team Verkeer (DHG.Infra.ABC@politie.nl)1* DSB/IBDH (VOV@denhaag.nl)1* DSO Mobiliteit BEZWAARSCHRIFTBent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.Stuur dit uiterlijk binnen zes weken na de datum bekendmaking van het besluit in. Maakt u gebruik van internet? Dien uw bezwaarschrift dan in via www.denhaag.nl/bezwaar. U heeft hiervoor DigiD nodig. Op www.denhaag.nl/bezwaar vindt u meer informatie. E-mailen kan niet. Beschikt u niet over internet, dan kunt u het bezwaarschrift ook opsturen naar het volgende adres: Burgemeester en wethouders van Den Haag, AWB / bezwaar.Postbus 12 600 2500 DJ DEN HAAG Vermeld in uw bezwaarschrift:naam, adres, telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen bereiken) en e-mailadres;de datum en handtekening;een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee en noem het kenmerk;de argumenten voor bezwaar. Dient u namens iemand anders het bezwaar in? Stuur dan een schriftelijke en ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u namens die persoon het bezwaar mag indienen. Bij een spoedeisend belang kunt u na het indienen van een bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Rechtbank Den Haag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-34635.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.