ONTWERP VERKEERSBESLUIT

Logo Purmerend

Ontwerp verkeersbesluit 597 registratienummer; 1446996

Onderwerp: Het herzien van het toegangsbeleid aangaande fietsers en snorfietsers,

voor het Centrumgebied en de Koemarkt te Purmerend.

Het betreft hier het deel dat toegankelijk is via de volgende ingangen:

Koemarkt (vanaf het Looiersplein en vanaf de Nieuwstraat), Kalversteeg, Koningssteeg, Kolkstraat, Kuipersteeg, Gasthuissteeg, Peperstraat, Krommesteeg, Padjedijk, Barak, Westersteeg, Hoogstraat, Zuidersteeg, Koestraat en Plantsoenstraat ter hoogte van huisnummer 39.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN PURMEREND

daartoe bevoegd op grond van artikel 18, lid 1 onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan zoals genoemd in artikel 1, lid 1 onder b, van die wet bij deze gemeente in beheer is;

mede gelet op het raadsbesluit van 29 april 1999 waarbij de raad hun college heeft gemachtigd te besluiten tot het vaststellen van verkeersmaatregelen;

gezien artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dat bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

gelet op artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dat bepaalt dat de plaatsing van de borden G07-ZB (zone voetgangersgebied), en G07-ZH (einde zone voetgangersgebied) zoals deze staan opgenomen in bijlage I behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

er op gelet dat het instellen van onderhavige maatregelen gaat in het licht van de doelstelling zoals genoemd in artikel 2, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994;

dat door ons college is besloten om voor het wijzigen van het toegangsbeleid rondom het voetgangersgebied centrum Purmerend, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht te volgen.

OVERWEGENDE:

dat het centrumgebied momenteel is afgebakend door de borden voetgangerszone (G07-ZB en G07-ZE), waarbij door middel van een onderbord venstertijden worden aangegeven voor laden, lossen en fietsen. Door dit onderbord wordt het fietsen tijdens de laad- en los uren toegestaan en kunnen fietsers in ochtend- en avond uren vrij door de voetgangerszone fietsen;

dat het centrumgebied van Purmerend een prachtig stukje Purmerend is. Door de vele smalle straatjes, historische gebouwen en rijke historie is dit een aantrekkelijk gedeelte van de stad;

dat dit gebied een ruim aanbod aan restaurants, bars en winkels heeft, alsmede een theater en een museum. Tevens wordt dit gedeelte van de binnenstad bewoond door een aantal inwoners van Purmerend. Tijdens en buiten de openingstijden van de winkels wordt het gebied dan ook goed bezocht door allerlei doelgroepen;

dat geconstateerd is dat op dit moment het fietsen (en dus ook het snorfietsen) tijdens de venstertijden is toegestaan en dat velen daar gebruik van maken. Dit laatste levert regelmatig overlast op bij bezoekers die zich te voet door het centrumgebied verplaatsen. Ook de ondernemers en bewoners in het gebied ondervinden deze overlast;

dat het een voetgangersgebied betreft met veel wandelend publiek. Er is een groot snelheidsverschil tussen (snor-)fietsers en wandelaars. (Snor-)fietsers passeren op verschillende manieren het wandelend publiek wat leidt tot bijna botsingen;

dat er kleine kinderen over straat lopen die minder bedacht zijn op (snor-)fietsers;

dat er ouderen over straat lopen welke minder makkelijk (snor-)fietsers ontwijken;

dat er (bijna) botsingen ontstaan doordat klanten de winkels uitlopen en niet bedacht zijn op (snor-)fietsers welke soms vlak langs de winkels rijden. Met name bij winkels op de hoeken van de straten is dit het geval;

dat schoolgaande jongeren welke de binnenstad doorkruisen dit vaak luidkeels, op hoge snelheid en in groepen doen;

dat met name wandelend publiek in de straten niet bedacht is op van achteren naderende (snor-)fietsers. Aangezien fietsers ook bijna geen geluid produceren ontstaan hierdoor bijna botsingen en schrikreacties. Soms volgen hier confrontaties uit tussen de voetgangers en de (snor-)fietsers;

dat hierdoor de veiligheid van voetgangers in het gedrang komt;

dat er echter wel behoefte is aan een doorgaande fietsroute van de Gedempte Where naar de Nieuwstraat via de Kalversteeg en de Koestraat;

dat deze behoefte kan worden vervuld door het creëren van een dergelijke fietsroute waarbij de voetgangers en de fietsers de ruimte gezamenlijk delen en de fietser duidelijk “te gast” is;

dat het verder niet meer zal zijn toegestaan te fietsen in het centrumgebied en op de Koemarkt, zowel tijdens de laad- en lostijden, als daarbuiten;

dat snorfietsen geluids- en stankoverlast veroorzaken en daarnaast vaak op hogere snelheid voetgangers en fietsers passeren wat leidt tot schrikreacties;

dat het voorgestelde verkeersbesluit meer duidelijkheid schept voor zowel (snor-)fietsers als voetgangers;

dat betreffende de hierboven genoemde maatregel overleg heeft plaatsgevonden met de ondernemers binnen het centrumgebied en aan de Koemarkt en de bewoners geïnformeerd zijn door middel van een schrijven aan de Vve’s;

dat het instellen van een voetgangersgebied met beperkte toegangstijden voor laden/lossen door vrachtverkeer geschiedt door plaatsing van de borden G07-ZB (zone voetgangersgebied) en G07-ZH (einde zone voetgangersgebied) van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

dat het instellen van de fietsroute geschiedt door plaatsing van de borden G07, met onderborden voorzien van de tekst “fietsen toegestaan en snorfietsen niet toegestaan”, conform bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

dat voor de plaatsing van genoemde verkeersborden een verkeersbesluit vereist is;

dat deze maatregel wordt genomen op basis van verkeersveiligheid en openbare orde;

dat overleg heeft plaatsgevonden met de politie, zoals is voorgeschreven in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en dat deze heeft aangegeven dat op juridische gronden de voorgestelde maatregel handhaafbaar is;

dat er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht;

MAAKT HET VOORNEMEN KENBAAR OM TE BESLUITEN

  • 1.

    De verkeersmaatregelen 176 d.d. 23 oktober 1986, 249 d.d. 30 november 1993 en 390 van 14 juli 2009 gedeeltelijk in te trekken voor zover het gaat om het binnen vastgestelde venstertijden toestaan van (snor-)fietsverkeer in het Centrumgebied en de Koemarkt, zoals aangegeven op de bij dit ontwerp-verkeersbesluit behorende tekeningen;

  • 2.

    Een doorgaande fietsroute van de Gedempte Where naar de Nieuwstraat via de Kalversteeg en de Koestraat in te stellen d.m.v. plaatsing van de borden G07, met onderborden voorzien van de tekst “fietsen toegestaan en snorfietsen niet toegestaan”, conform bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zoals aangegeven op de bij dit ontwerp-verkeersbesluit behorende tekeningen;

  • 3.

    Te bepalen dat bekendmaking van dit ontwerp-verkeersbesluit geschiedt door middel van een publicatie op de website van de gemeente, Purmerend Totaal en de Staatscourant;

  • 4.

    Te bepalen dat het onderhavige ontwerp-verkeersbesluit voor belanghebbenden ter

inzage wordt gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie, op werkdagen in Stadhuis aan de Purmersteenweg 42, te Purmerend.

DATUM EN ONDERTEKENING

Purmerend,

Het college van burgemeester en wethouders van Purmerend,

de secretaris, de burgemeester,

BIJLAGEN:

  • -

    Voorstel B&W

    registratienr. Voorstel 1446991

    Verkeersmaatregel wijziging voetgangerszone Centrumgebied en Koemarkt

    d.d. 28 november 2018

  • -

    Memo Maatschappelijk Domein/Team Wijkmanagement:

    d.d. 4 juli 2018

  • -

    Memo Verkeersteam:

    d.d. 18 juni 2018

  • -

    Advies Politie:

    d.d. 12 januari 2018

  • -

    Tekeningen: Bebording en situatietekening nieuwe situatie Centrumgebied en Koemarkt,

    d.d. 28 november 2018.

Bekend gemaakt op:

INDIENEN ZIENSWIJZEN

Met dit voornemen volgen we de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) (afdeling 3.4) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De stukken zullen zes weken met ingang van de dag na publicatie ter inzage worden gelegd. Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerp-verkeersbesluit overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.15 van de Algemene wet bestuursrecht, naar keuze schriftelijk dan wel mondeling, naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Purmerend. Indien u mondeling een zienswijze wenst in te dienen kunt u contact opnemen met: M.T. Mol van het team Verkeer (telefoonnummer 0299-452452)

DATUM EFFECTUERING

Na afweging van alle relevante belangen, zoals die onder andere kunnen blijken uit mogelijk ingediende zienswijze, zal een definitief verkeersbesluit worden genomen waartegen beroep bij de Rechtbank te Haarlem kan worden ingediend. Het besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het definitieve verkeersbesluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.

Naar boven