Amsterdam Noord, verkeersbesluit Asterweg: Voorrang, voetgangersoversteekplaatsen, gebod borden voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, verplichte fietspaden en laad- en losplaats. Wilgenweg, Asterdwarsweg en Chrysantenstraat: 30 km/u.

Logo Amsterdam

NO19-003369 d.d. 3 juni 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

g elet op:

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen.

Overwegende dat:

  • De transformatie van Buiksloterham en de omliggende projectgebieden (NDSM, Bongerd en Overhoeks) de laatste jaren in een stroomversnelling is gekomen en inmiddels vele nieuwe bewoners, ondernemers en voorzieningen zich in deze gebieden hebben gevestigd;

  • dit het karakter van de Asterweg heeft veranderd;

  • als primaire ontsluitingsweg voor Overhoeks, de Asterweg de komende jaren alleen maar drukker zal worden en de huidige inrichting van de Asterweg waarbij fietsers, auto’s en vrachtwagens de rijweg delen, daarom niet meer voldoet;

  • doel van de herinrichting Asterweg is om de verdere groei en diversiteit van de weggebruikers op te vangen en de doorstroming van doorgaand- en bestemmingsverkeer gegarandeerd blijft;

  • hiertoe een aantal verkeersmaatregelen worden voorgesteld volgens de principes van Duurzaam Veilig;

  • er participatie is geweest over deze herinrichting en dit verwoord is in de “Participatienotitie t.b.v. besluitvorming over de herinrichting Asterweg Buiksloterham november 2018”;

    het ontwerp op 8 januari 2019 door het college van B&W van Amsterdam is vastgesteld;

  • op 10 april 2018 en 3 juli 2018 overleg over het VO en op 23 oktober 2018 en 4 december 2018 over het VO en op 29 januari 2019 over de aanpassing van de bushalte Asterweg/Docklandsweg, met de verkeerscommissie heeft plaatsgevonden waarin een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam, is vertegenwoordigd, waarbij de verkeerscommissie positief op de herinrichting heeft geadviseerd;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk c.q. noodzakelijk kan worden geacht;

  • de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten onder beheer zijn van en gelegen binnen de gemeente Amsterdam.

Besluit

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model B1 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990, de Asterweg in te richten als voorrangsweg en te bepalen dat bestuurders op kruisende wegen voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Asterweg.

  • 2.

    Voetgangers oversteekplaatsen op te richten op de Asterweg ter hoogte van de splitsing met de Ridderspoorweg, Distelweg en de Grasweg en dit door het aanbrengen van zebra strepen op de weg conform het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) kenbaar te maken.

  • 3.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model D2 van Bijlage I van het RVV 1990, in te stellen een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op de Asterweg, bij de middengeleiders van de voetgangersoversteekplaatsen ter hoogte van de splitsing met de Distelweg, Ridderspoorweg en Grasweg.

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het RVV 1990, op te richten een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen op de Asterweg, ter hoogte van perceelnummers 38-40.

  • 5.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model A1 van Bijlage I van het RVV 1990, een maximaal toegestane rijsnelheid in te stellen op 30 km/u op de Wilgenweg, Asterdwarsweg en de Chrysantenstraat.

  • 6.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het RVV 1990, met onderborden conform artikel 8 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer met de tekst: “snorfietsen niet toegestaan”, op te richten verplichte fietspaden waarop snorfietsen niet zijn toegestaan aan beide zijden van de Asterweg.

Zoals aangegeven op bijgevoegde tekeningen.

Amsterdam,

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

Nina Gombert

Teammanager a.i. Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

Niet mee eens ?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven