Besluit verlenging Tijdelijke verkeersregeling Herenstraat en Veerstraat i.v.m. bouwplan

Logo Hilversum

Zaak 502940

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;

Krachtens artikel 2 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de daarin vastgestelde regels dienen om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden en voor tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen welke zich regelmatig voordoen.

Op grond van hun besluiten van 1 juni 2018 (zaak 449132-Herenstraat) en van 3 augustus 2018 (zaak 459843-Veerstraat) zijn er tijdelijk verkeerstekens aangebracht in de Herenstraat en Veerstraat.

Er bestaat behoefte aan een aanpassing op bovengenoemde besluiten in verband met het uitlopen van de bouwwerkzaamheden bouwplan, voorheen perceel nr 12, in Herenstraat.

Bij hun voornoemde besluiten werd nog aangenomen dat de bouwwerkzaamheden een zodanige voortgang zouden hebben geboekt dat de tijdelijke verkeermaatregelen Herenstraat per 15 november 2018 en de daarmee samenhangende tijdelijke verkeersmaatregelen Veerstraat uiterlijk per 31 december 2018 konden worden opgeheven.

De gemeente ziet zich thans geconfronteerd met informatie van de bouwer dat de grove bouwwerkzaamheden volgens planning nog tot 1 mei 2019 zullen voortduren. Uit overleg is gebleken dat het afmaken van het bouwplan door gebrek aan mogelijkheden op eigen terrein in redelijkheid niet anders kan dan gebruik te blijven maken van de weg. Die ruimte blijft nodig voor het aanleveren en opslaan van materieel en materialen. Mede op grond van de verkregen informatie van de bouwer adviseren de verkeersadviseurs van politie en gemeente daarom alle eerder genomen tijdelijke verkeersmaatregelen in Herenstraat in stand te houden, om daarmee de verkeersveiligheid voor bestuurders en voetgangers en andere aanwezige personen zo goed mogelijk te kunnen waarborgen en de overlast voor en door het verkeer in goede banen te leiden. Nadrukkelijk is meegewogen het zekerstellen van de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten.

Voor Veerstraat betekent dit daarom –vanwege de samenhang- eveneens het in stand houden van de tijdelijke maatregel tot omdraaien van de eenrichting voor het verkeer. Daarmee de veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid in het zuidelijk deel van het centrum zo goed mogelijk te kunnen blijven behartigen voor alle belanghebbenden inclusief de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten.

Het verlengen van de tijdelijke verkeersmaatregelen Herenstraat en Veerstraat is voor het verkeer en andere belanghebbenden gelet op bovenstaande niet zodanig nadelig dat een verlenging van de tijdelijke verkeersmaatregelen niet mogelijk zou zijn.

Alle omstandigheden en belangen afgewogen hebbende worden de tijdelijke verkeermaatregelen in Herenstraat en Veerstraat in stand gelaten tot 1 mei 2019.

De korpschef politie is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en adviseert positief op de verlenging van de bestaande tijdelijke verkeersmaatregelen.

Het ontwerp van dit besluit is op 29 november 2018 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd op de website www.officielebekendmakingen.nl onderdeel Gemeenteblad. Een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

De wegen Herenstraat en Veerstraat zijn gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten;

  • 1.

    De op grond van hun besluiten van 1 juni 2018 (zaak 449132) en van 3 augustus 2018 (zaak 459843) geplaatste verkeerstekens in stand te houden voor zover hieronder niet anders is aangegeven.

  • 2.

    De op grond van hun besluiten van 1 juni 2018 (zaak 449132) en van 3 augustus 2018 (zaak 459843) bepaalde uiterlijke datum van in standhouden van de tijdelijke verkeersmaatregelen tot 15 november 2018 respectievelijk 31 december 2018, te wijzigen naar uiterlijk 1 mei 2019.

Hilversum, 16 januari 2019,

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

A.J. Wolthers

Dit besluit met eventuele bijlagen wordt op 24 januari 2019 bekend gemaakt op de website www.officielebekendmakingen.nl onderdeel Staatscourant en is daarna gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking. Ter informatie is een gelijkluidend exemplaar gedurende 6 weken in te zien op de website www.hilversum.nl van de gemeente Hilversum.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u dit wel wilt, dient u tevens een verzoek om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Informatie over actuele bedragen kunt u vinden op www.rechtspraak.nl

zaak 502940

Naar boven