Verkeersbesluit – Instellen gesloten voor voertuigen zwaarder dan 30 ton viaduct – Rijksweg West

Logo Laren

Burgemeester en wethouders van Laren,

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna:WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of een verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994, dat het aanbrengen van een fysieke maatregel, die leidt tot een beperking van het aantal categorieën dat de weg kan gebruiken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dat de plaatsing/verwijdering van de verkeerstekens G12a – en een onderbord waarmee (brom)fietsers in tweerichtingen toegestaan zijn – en bord C21 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15 van het BABW waarin verwoord is dat er dient te worden aangegeven op welke wijze wordt voldaan aan de gestelde voorschriften, zoals deze zijn opgenomen in Hoofdstuk II, Paragraaf 4, lid 1 en lid 4 van de 'Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens';

  • artikel 24 van het BABW dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de politie Regio Midden Nederland, district Gooi en Vechtstreek, cluster Noord;

Overwegende dat:

  • De gemeente in 2017 onderzoek heeft verricht naar het viaduct tussen Rijksweg West en Rijksweg Oost dat over de Hilversumseweg is gelegen;

  • de inspectie zich zowel heeft gericht op de visuele staat, als de constructieve staat, van het viaduct;

  • hierbij is getoetst volgens de Eurocodes NEN 8700 en de RBK 1.1;

  • uit de constructieve herberekening van het viaduct is gebleken dat het brugdek onvoldoende draagkracht heeft om te voldoen aan het gebruik door alle verkeer c.q. de belastingsmodellen;

  • de gemeente daarom per direct de benodigde verkeersmaatregelen heeft getroffen om risico’s op schade te voorkomen en de veiligheid op de weg te kunnen verzekeren;

  • op 21 december 2017 een verplicht bromfietspad is ingesteld en tevens een fysieke afsluiting is geplaatst in de vorm van betonnen blokken op de rijbaan;

  • aan het viaduct in mei 2019 onderhoud is gepleegd en dat uit de constructieve herberekening is gebleken dat het viaduct tot maximaal 35 ton belast mag worden;

  • gekozen is om het viaduct open te stellen voor voertuigen met een maximale massa van 30 ton;

  • op het viaduct borden: ‘gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven’ worden geplaatst;

  • in de praktijk lege vrachtwagens het viaduct kunnen passeren, maar vrachtwagens die de 30 ton overschrijden onder de geslotenverklaring komen te vallen;

  • tegelijkertijd de borden: verplicht (brom)fietspad inclusief onderborden worden verwijderd inclusief de fysieke betonnen blokken op de rijbaan;

  • ter voorkoming van vastrijden van grote voertuigen gekozen is om vooraankondigingen van de geslotenverklaring te plaatsen om verkeer tijdig te attenderen op de maatregel;

  • bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (motorvoertuigen) in deze afweging ondergeschikt is bevonden aan de belangen waartoe de verkeersmaatregelen strekken zoals het beschermen van weggebruikers en passagiers en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • de in dit verkeersbesluit onder 'besluiten' genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Laren en gelegen zijn binnen de bebouwde kom;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg hierover heeft plaatsgevonden op 8 mei 2019 met politie Regio Midden Nederland, district Gooi en Vechtstreek, cluster Noord en heeft geleid tot een positief advies;

BESLUIT

De volgende verkeersmaatregelen te treffen:

  • 1)

    Het plaatsen van twee borden C21 van bijlage 1 van het RVV 1990 – waaruit blijkt dat een totaalmassa wordt ingesteld voor voertuigen van 30 ton of hoger – het viaduct Rijksweg West te voorzien van gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven;

  • 2)

    Het verwijderen van twee borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 – en onderborden waaruit blijkt dat (brom)fietsers in tweerichtingen toegestaan zijn en onderborden met de tekst: ‘ruiters toegestaan’ – en zo op het viaduct tussen de Rijksweg West en de Rijksweg Oost het verplicht fiets/bromfietspad in tweerichtingen waarop tevens ruiters zijn toegestaan op te heffen;

  • 3)

    Het verwijderen van betonblokken op de rijbaan van de Rijksweg West en de Rijksweg Oost op het landhoofd waardoor de doorrijdbreedte wordt opgeheven.

Situatietekening

Eemnes, 27 mei 2019

Namens het college van Laren,

Mw. drs. K.I. de Graaf

Teamleider Ruimtelijke Ontwikkeling & Openbare Ruimte

BEL Combinatie

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Laren, via het gemeenschappelijke postadres voor de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren: Postbus 71, 3755 ZH EEMNES, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste het volgende bevatten:

  • -

    naam en adres;

  • -

    de datum;

  • -

    tegen welke beslissing bezwaar wordt gemaakt;

  • -

    wat de bezwaren tegen die beslissing zijn.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, bij de "voorzieningenrechter" van de Arrondissementsrechtbank een verzoekschrift indienen om een voorlopige voorziening te vragen. Het verzoekschrift moet worden gestuurd aan Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht, onder vermelding van ‘voorlopige voorzieningen’. U dient er rekening mee te houden dat aan het indienen van verzoekschrift voor een voorlopige voorziening kosten zijn verbonden (griffierecht).

Naar boven