Besluit Verkeersregeling Tom Mandersstraat

Logo Hilversum

Zaak 531466

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen ;

Krachtens artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de daarin vastgestelde regels dienen om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, dan wel aantasting van karakter of functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Er bestaat behoefte aan een verkeersregeling voor wegen in de in aanbouw zijnde buurt Anna’s Hoeve.

Het doel van de verkeersregeling is het verkeersveilig inrichten en kunnen gebruiken van de weg door het verkeer alsmede het voorkomen van verkeer-gerelateerde overlast of aantasting van de buurt.

De buurt Anna’s Hoeve is ontworpen en ingericht als verblijfsgebied. De weg Tom Mandersstraat is een doodlopende –bord L8 en uitgezonderd fietsen- erftoegangsweg. Als gevolg van de ontwerpkeuze van de buurt sluit Tom Mandersstraat met een uitrit aan op Tony van Verrestraat. Uitkomend verkeer Tom Mandersstraat dient daardoor voorrang te verlenen aan verkeer op Joop Stokkermansstraat.

Gezien de eenrichting van zuid naar noord op de oostelijke rijbaan Joop Stokkermansstraat dient uitkomend verkeer uit Tom Mandersstraat naar rechts zijn weg te vervolgen. (dit aan uitkomend verkeer duidelijk te maken met RVV 1990 bijlage 1 bord C4r, of gelet op de beperkte ruimte, met extra bord C2 en C3 in Joop Stokkermansstraat)

Vanaf de oostkant rijbaan Tom Mandersstraat loopt een verbindingspad dat in oostelijke richting aansluit op Robert Stratingpad, onderdeel uitmakend van het recreatieve fietsnetwerk door de buurt. Dit verbindingspad eveneens aan te wijzen als recreatief (onverplicht) fietspad.

Tom Mandersstraat wordt gelet op de functie en inrichting aangewezen als erf.

De korpschef politie is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en adviseert positief op de voorgestelde maatregelen.

Tom Mandersstraat is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Het ontwerp van dit besluit is op 28 maart 2019 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen - Gemeenteblad. Een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten ;

  • 1.

    Door het plaatsen van bord G5 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, hierna ‘de bijlage’, Tom Mandersstraat aan te wijzen als erf.

  • 2.

    Door het plaatsen van bord G13 van de bijlage het verbindingspad, lopend vanaf de oostkant rijbaan Tom Mandersstraat in oostelijke richting naar Robert Stratingpad, deel uitmakend van het recreatieve fietsnetwerk door de buurt, aan te wijzen als onverplicht fietspad.

Hilversum, 21 mei 2019

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

A.J. Wolthers

Dit besluit met eventuele bijlagen wordt op 29 mei 2019 overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014 bekend gemaakt op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen -Staatscourant en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u dit wel wilt, dient u tevens een verzoek om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Informatie over actuele bedragen kunt u vinden op www.rechtspraak.nl

Zaak 531466

Naar boven