Verkeersbesluit voor het aanwijzen van fietsstroken op de Brinkgreverweg, kenmerk 82083-2019

Logo Deventer

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

 

• het aanwijzen van fietsstroken op Brinkgreverweg, tussen Ceintuurbaan en Oldenielstraat door het aanbrengen van rode fietsstroken met 1-1 markering en fietssymbolen, ter hoogte van de bushaltes wordt de fietsstrook onderbroken;

• opheffen van de voorrangskruisingen van de Fesevurstraat en Tessenmacherstraat op de Brinkgreverweg en de aanleg van aansluitingen met uitritconstructies

 

Aanleiding verkeersbesluit

De aanleiding van dit verkeersbesluit is het noodzakelijk groen- weg- en riool onderhoud aan de Brinkgreverweg, gedeelte tussen Veenweg en Henri Dunantlaan.

 

Motivering en belangenafweging

De Brinkgreverweg is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer.

 

De Brinkgreverweg is een belangrijke ontsluitingsweg aan de oostkant van de stad Deventer voor zowel het auto als het fietsverkeer. In de categorisering van het gemeentelijk wegennet is deze weg aangewezen als ontsluitingsweg type C. In het gemeentelijk fietsnetwerk is dit wegvak aangewezen als z.g. sterroute (hoogste functie).

 

Het oude wegprofiel bestaat uit een rijbaan met (smalle) fietssuggestiestroken met aan weerzijden een (smal) trottoir, langsparkeervakken en een bomenrij.

 

Bij een fietssterroute past het hoogste kwaliteitsniveau van een fietsvoorziening. Toepassing van het hoogste kwaliteitsniveau fietsvoorzieningen zou echter tot gevolg hebben dat er onvoldoende ruimte resteert voor een bomenlaan en parkeren.

 

De laanbeplanting langs de Brinkgreverweg is zeer karakteristiek maar dient te worden vervangen. Zowel vanuit de gemeente (bomenbeleidsplan) als de aanwonenden is er een zeer sterke wens om het oude karakter van de Brinkgreverweg met laanbeplanting te handhaven.

 

Na een zorgvuldige afweging is gekozen voor het behoud van een tweezijdige laanbeplanting en het laten vervallen van het langsparkeren aan één zijde van de rijbaan.

De resterende ruimte biedt dan nog plaats voor (smalle) trottoirs, fietsstroken en een brede middenrijloper. De middenrijloper is breed genoeg voor twee personenauto’s uit tegenovergestelde richting die elkaar met gematigde snelheid kunnen passeren zonder gebruik te hoeven maken van de fietsstroken. In het geval van een bus of vrachtauto moet minimaal één van de bestuurders uitwijken over een fietsstrook. De afmetingen van het wegprofiel voldoen aan de aanbevelingen voor fiets- en kantstroken (CROW 2015).

 

In het wegprofiel is onvoldoende ruimte om een aanbevolen schrikstrook van voldoende breedte te realiseren tussen het langsparkeren en de fietsstrook. Omdat de langsparkeervakken niet intensief worden gebruikt acht het college deze afwijking van de aanbevelingen acceptabel.

 

Positieve aspecten van fietsstroken zijn dat fietsers kunnen beschikken over een afgescheiden ruimte met juridische status. Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen mogen zich alleen op een fietsstrook bevinden zonder fietsers e.d. te hinderen. Op een fietsstrook en op de rijbaan langs een fietsstrook is het verboden een voertuig te laten stilstaan. Snorfietsers mogen wel gebruik maken van de fietsstrook.

 

De aansluitingen van de Fesevurstraat en Tessenmacherstraat op de Brinkgreverweg worden gewijzigd. De voorrangskruisingen worden opgeheven en vervangen door een uitritconstructie. Deze vormgeving heeft als voordelen dat sprake is van een lagere entree snelheid naar de aangrenzende 30 km/h zone en sprake is van een duidelijke overgang naar de 30 km/h zone. De vormgeving van deze kruisingen sluit aan bij de vormgeving van de andere aansluitingen op de Brinkgreverweg. In de nieuwe situatie hebben voetgangers op het voetpad van de Brinkgreverweg voorrang op verkeer uit de zijstraten.

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

 

het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

De keuze voor fietsstroken is een verbetering van de oude situatie met (smalle) fietssuggestiestroken en biedt de fietser meer (juridische) bescherming. De fietsstroken zijn breder dan de fietssuggestiestroken in het oude profiel en voldoen aan de (minimale) aanbevolen breedte van fietsstroken (CROW 2015). Het opheffen van de voorrangskruisingen en aanleg van uitritconstructies komt ten goede aan de veiligheid van weggebruikers.

 

het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing

 

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Het aanwijzen van fietsstroken op de rijbaan heeft als effect dat automobilisten niet meer op of naast de fietsstroken mogen stilgestaan of parkeren. Ook mogen bromfietsers hier geen gebruik meer van maken. Het college acht de overige voordelen van de maatregelen groter dan de inperking van de vrijheid van het verkeer (parkeren).

 

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing

 

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing

 

Zienswijzen/draagvlak

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De politie heeft positief geadviseerd over de verkeersmaatregelen behorende bij dit verkeersbesluit. In eerdere overleggen en mailverkeer met de gemeente Deventer heeft de politie haar bezorgdheid geuit over de verkeersveiligheid van het verkeersontwerp van de Brinkgreverweg, vanwege de zeer krappe maatvoering. De gemeente onderschrijft dat sprake is van een krap profiel maar vind de situatie aanvaardbaar omdat de maatvoering van de fietsstroken en rijbaanbreedte wel voldoet aan de (minimale) maatvoering van de aanbevelingen van het CROW.

 

Er zijn meerdere informatie avonden georganiseerd voor aanwonenden. Er is breed draagvlak bij aanwonenden voor de plannen.

 

De Fietsersbond is geen voorstander van het gekozen profiel en geven de voorkeur aan een wegprofiel met vrijliggende fietspaden en zonder laanbeplanting en parkeren.

 

De busmaatschappij kan instemmen met de maatregelen.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in de Staatscourant van 20 mei 2019 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het dan nog niet eens met dit besluit, schrijf dan een brief aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

 

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

 

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 13 mei 2019

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

R. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

Naar boven