Verkeersbesluit 597 registratienummer; 1473433

Logo Purmerend

Onderwerp: Het herzien van het toegangsbeleid aangaande fietsers en snorfietsers,

voor het Centrumgebied en de Koemarkt te Purmerend.

Het betreft hier het deel dat toegankelijk is via de volgende ingangen:

Koemarkt (vanaf het Looiersplein en vanaf de Nieuwstraat), Kalversteeg, Koningssteeg, Kolkstraat, Kuipersteeg, Gasthuissteeg, Peperstraat, Krommesteeg, Padjedijk, Barak, Westersteeg, Hoogstraat, Zuidersteeg, Koestraat en Plantsoenstraat ter hoogte van huisnummer 39.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN PURMEREND

Inleiding

Het centrumgebied is momenteel afgebakend door de borden voetgangerszone (G07-ZB en G07-ZE), waarbij door middel van een onderbord venstertijden worden aangegeven voor laden, lossen en fietsen. Door dit onderbord wordt het fietsen tijdens de laad- en los uren toegestaan en kunnen fietsers in ochtend- en avond uren vrij door de voetgangerszone fietsen.

Op dit moment is het fietsen (en dus ook het snorfietsen) tijdens de venstertijden toegestaan en velen maken daar gebruik van. Dit laatste levert regelmatig overlast op bij bezoekers die zich te voet door het centrumgebied verplaatsen en niet altijd bedacht zijn op fietsers. Door het grote snelheidsverschil tussen (snor)-fietsers en wandelaars vinden er regelmatig (bijna)-botsingen plaats. Ook de ondernemers en bewoners in het gebied ondervinden deze overlast.

Er is echter wel behoefte aan een doorgaande fietsroute van de Gedempte Where naar de Nieuwstraat via de Kalversteeg en de Koestraat. Deze behoefte kan worden vervuld door middel van het creëren van een dergelijke fietsroute waarbij voetgangers en fietsers de ruimte gezamenlijk delen en de fietser duidelijk “te gast” is.

Dit geldt alleen voor fietsers. Snorfietsen zijn niet toegestaan.

Het instellen van de fietsroute geschiedt door plaatsing van de borden G07, met onderborden voorzien van de tekst “fietsen toegestaan en snorfietsen niet toegestaan”, conform bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Na het instellen van deze fietsroute zal het verder niet meer zijn toegestaan te (snor)-fietsen in het centrumgebied en op de Koemarkt, zowel tijdens de laad- en lostijden, als daarbuiten.

Betreffende de hierboven genoemde maatregel heeft overleg plaatsgevonden met de ondernemers binnen het centrumgebied en aan de Koemarkt en zijn de bewoners geïnformeerd door middel van een schrijven aan de Vve’s.

Formeel kader

Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij

algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover

daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een

verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het

aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden

krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding

van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan

maken.

Artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) bepaalt dat de plaatsing van de borden G07 met onderborden zoals deze staan opgenomen in bijlage I behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

Openbare voorbereidingsprocedure

Gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is de openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast.

Door middel van gesprekken met de ondernemers in de binnenstad en de wielrijdersbond, publicaties op de gemeentelijke website, in Purmerend Totaal, in de Staatscourant en via een gemeentelijk persbericht zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit, in te dienen.

In dat kader is door de volgende belanghebbenden een zienswijze ingediend:

Gezamenlijke zienswijzen:

5 februari 2019

Reclamant 1.

30 januari 2019 en 12 februari 2019

Reclamant 2.

3 februari 2019

Reclamant 3.

1 februari 2019

Reclamant 4.

Weergave van de zienswijze n :

Voor oudere inwoners van de gemeente Purmerend die slecht ter been zijn, maar nog wel in staat zijn om de binnenstad met de fiets te bezoeken wordt het door de voorgestelde verkeersmaatregel onmogelijk dit te doen. Is het mogelijk voor deze inwoners een uitzondering te maken?

Gemeentelijke reactie op deze zienswijze n :

De gemeente deelt deze zienswijze en gaat voor oudere slecht ter been zijnde inwoners bij aantoonbare medische noodzaak maatwerk toepassen door middel van het verlenen van een ontheffing van het fietsverbod.

3 maart 2019

Reclamant 5.

26 februari 2019

Reclamant 6.

Weergave van de zienswijzen:

Voor oudere inwoners van de gemeente Purmerend die slecht ter been zijn, maar nog wel in staat zijn om de binnenstad met de fiets te bezoeken wordt het door de voorgestelde verkeersmaatregel onmogelijk dit te doen. Is het mogelijk voor deze inwoners een uitzondering te maken?

Gemeentelijke reactie op deze zienswijzen:

De gemeente deelt deze zienswijze en gaat voor oudere slecht ter been zijnde inwoners bij aantoonbare medische noodzaak maatwerk toepassen door middel van het verlenen van een ontheffing van het fietsverbod.

Weergave van zienswijze n :

De organisaties van reclamanten 5 en 6 zullen door deze verkeersmaatregel slechter bereikbaar worden voor bezoekers.

Gemeentelijke reactie op deze zienswijzen:

Mensen die slecht ter been zijn kunnen op een afstand van 130 meter van de voordeur van de Purmaryn worden afgezet door bij de entree van de Vismarkt uit te stappen. Als zij met de fiets komen kunnen zij bij iedere toegang van het centrum hun fiets parkeren in een parkeervoorziening en te voet verder gaan. Zij kunnen ook met de fiets aan de hand de Purmaryn bereiken en hun fiets daar parkeren. Deze afstand wordt vanuit verkeerskundig oogpunt voor de gemiddelde fietser acceptabel gevonden. Mensen met een beperking die in aanmerking komen voor een ontheffing voor het centrum gebied mogen tot aan de voordeur fietsen.

3 maart 2019

Reclamant 5.

Weergave van zienswijze:

Het door bezoekers vinden van een parkeerplek voor auto’s wordt momenteel als lastig ervaren, waardoor er de angst bestaat dat bezoekers uit zullen wijken naar andere concurrerende vergelijkbare voorzieningen.

Gemeentel ijke reactie op deze zienswijze :

Binnenkort wordt er in Purmerend een PRIS geplaatst. Dit is een Parkeer Registratie en Informatie Systeem welke ervoor gaat zorgen dat er een goede parkeerroute gaat komen in en rond het centrum. Door het volgen van deze route kom je langs vele parkeerterreinen en parkeergarages. Op de borden wordt digitaal gemeld hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn in de aanwezig parkeergarages. Hierdoor wordt het vinden van een parkeerplaats vereenvoudigd.

Weergave van zienswijze:

De binnenstad van Purmerend ( afgezien van het Koemarkt gedeelte) lijkt 's avonds eerder uitgestorven dan bruisend. Als het publiek van filmhuis en Purmaryn op weg is naar het Waagplein of na afloop weer op weg naar huis zijn dit daar uitzonderingsmomenten op.

Gemeentel ijke reactie op deze zienswijze :

Om verwarring te voorkomen, overlast te beperken en de veiligheid te verhogen willen we geen fietsers en snorfietsers meer in het voetgangersgebied. Ook niet tijdens avonduren of in de nacht.

Weergave van zienswijze:

De huidige situatie voor bij de stoplichten opgestelde c.q. aldaar overstekende fietsers is onoverzichtelijk en gevaarlijk voor deze verkeersdeelnemers.

Gemeentel ijke reactie op deze zienswijze :

De opstelruimte voor de fiets bij de fietsoversteek nabij de Febo zal binnenkort worden verbeterd. Hiervoor liggen de schetsontwerpen al op tafel. De oversteek nabij de dierenwinkel zal nader worden onderzocht.

26 februari 2019

Reclamant 6.

Weergave van zienswijze:

Het verzoek is de route Kolkstraat / Kerkstraat open te houden voor fietsers, desnoods alleen in de avonduren. Dat is geen druk voetgangersgebied en zou het Waagplein met de fiets bereikbaar houden.

Gemeentelijke reactie op deze zienswijze:

De gemeente wil voorkomen dat er uitzonderingen gemaakt worden op het verkeersbesluit. Daarbij is de Kerkstraat voor wat betreft de profielruimte niet geschikt om deze te combineren als fiets/voetgangersgebied. De afstand met de fiets aan de hand vanaf het begin Kolkstraat tot aan de entree Filmhuis bedraagt 120 meter. Vanaf de Vismarkt is dit 110 meter. Dit zijn voor de meeste mensen acceptabele afstanden om te voet af te leggen. Daarbij wordt er bij deze beide entrees naar het centrum voldoende fietsparkeer gelegenheid geboden en kan men de fiets dus ook aan de entree van het gebied parkeren.

4 maart 2019

Reclamant 7.

Weergave van de zienswijze:

Voor oudere inwoners van de gemeente Purmerend die slecht ter been zijn, maar nog wel in staat zijn om de binnenstad met de fiets te bezoeken wordt het door de voorgestelde verkeersmaatregel onmogelijk dit te doen. Is het mogelijk voor deze inwoners een uitzondering te maken?

Gemeentelijke reactie op deze zienswijze:

De gemeente deelt deze zienswijze en gaat voor oudere slecht ter been zijnde inwoners bij aantoonbare medische noodzaak maatwerk toepassen door middel van het verlenen van een ontheffing van het fietsverbod.

Weergave van de zienswijze:

Momenteel wordt er regelmatig door fietsers gebruik gemaakt van de Hoogstraat, welke ook deel uitmaakt van het voetgangersgebied.

Gemeentelijke reactie op deze zienswijze:

Het handhavingsbeleid is reeds gekoppeld aan het voetgangersgebied. Juist door de nieuwe situatie is het voor handhaving juridisch mogelijk om met regelmaat te handhaven op eventueel misbruik van de verkeerssituatie.

Weergave van de zienswijze:

Bij de kruising Kalversteeg / Achterdijk / Gedempte Where / Hoornselaan zullen door het instellen van de voorgestelde fietsroute door drukte en gebrek aan opstelmogelijkheden voor overstekende fietsers extra problemen ontstaan.

Gemeentelijke reactie op deze zienswijze:

De opstelruimte voor de fiets bij de fietsoversteek nabij de Febo zal binnenkort worden verbeterd. Hiervoor liggen de schetsontwerpen al op tafel. De oversteek nabij de dierenwinkel zal nader worden onderzocht.

Weergave van de zienswijze:

Dinsdags is de doorgang via de Nieuwstraat afgesloten, er is hier ook veel overlast van verkeer dat gebruik maakt van de parkeergarage en daarnaast is er nog mogelijke overlast van marktend publiek bij de ingang van de Dubbele Buurt.

Gemeentelijke reactie op de ze zienswijze:

Op de dinsdagen wanneer er markt is, is de Nieuwstraat inderdaad niet toegankelijk voor fietsers. Zij hebben dan de mogelijkheid om via de Nieuwegracht hun route te vervolgen.

Tot zover de ingediende zienswijzen en ons standpunt daarover.

Belangenafweging artikel 2 WVW

Van de in artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Na afweging van alle betrokken belangen en de ingediende zienswijzen zien wij aanleiding om het ontwerp verkeersbesluit aan te passen en gehoor te geven aan de wens voor bezoekers die slecht ter been zijn.

Advisering

Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing.

Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft zijn in beheer bij de gemeente Purmerend.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft er overleg met de politie plaatsgevonden en deze heeft aangegeven dat op juridische gronden de maatregel handhaafbaar is;

BESLUITEN

  • 1.

    De door reclamanten 1 tot en met 7 ingediende zienswijzen gedeeltelijk gegrond te verklaren, voor zover het betrekking heeft op bezoekers die slecht ter been zijn, maar nog wel gebruik kunnen maken van de fiets. Hiervoor bij aantoonbare medische noodzaak de mogelijkheid bieden om een ontheffing van het fietsverbod te verstrekken. De overige ingediende zienswijzen ongegrond te verklaren;

  • 1.

    de verkeersmaatregelen 176 d.d. 23 oktober 1986, 249 d.d. 30 november 1993 en 390 van 14 juli 2009 gedeeltelijk in te trekken voor zover het gaat om het binnen vastgestelde venstertijden toestaan van (snor-)fietsverkeer in het Centrumgebied en de Koemarkt, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende tekeningen;

  • 2.

    een doorgaande fietsroute van de Gedempte Where naar de Nieuwstraat via de Kalversteeg en de Koestraat in te stellen d.m.v. plaatsing van de borden G07, met onderborden voorzien van de tekst “fietsen toegestaan en snorfietsen niet toegestaan”, conform bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende tekeningen;

  • 3.

    te bepalen dat bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door middel van

    een publicatie in de Staatscourant en in de officiële mededelingen (gemeentepagina)

    van het plaatselijke weekblad;

  • 5.

    te bepalen dat het verkeersbesluit voor belanghebbenden ter inzage wordt gelegd

gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie, op werkdagen in Stadhuis

te Purmerend;

6.te bepalen dat het verkeersbesluit op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is

bekendgemaakt in werking zal treden.

Purmerend,

Het college van burgemeester en wethouders van Purmerend,

de secretaris, de burgemeester,

BIJLAGEN:

  • -

    Voorstel B&W met bestuursadvies registratienummer 1446991:

    d.d. 28 november 2018.

  • -

    Memo Maatschappelijk Domein/Team Wijkmanagement:

    d.d. 4 juli 2018.

  • -

    Memo Verkeersteam:

    d.d. 18 juni 2018.

  • -

    Advies Politie:

    d.d. 12 januari 2018.

  • -

    Tekeningen: Bebording en situatietekening nieuwe situatie Centrumgebied en Koemarkt,

    d.d. 28 november 2018.

  • -

    Ontwerp verkeersbesluit: registratienummer: 1446996.

Bekend gemaakt op:

Beroep

Op basis van de Algemene wet bestuursrecht kan uitsluitend door degene die een zienswijze heeft ingediend tegen het ontwerpbesluit, binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd, hiertegen een beroepschrift indienen bij de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, Sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Voor de behandeling van het beroepschrift is griffierecht verschuldigd.

Tevens kan de indiener van het beroepschrift bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank een schriftelijk verzoek om voorlopige voorziening indienen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen dat vereist. Ook hiervoor bent u griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemd beroepsorgaan via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven