Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zevenaar | Staatscourant 2019, 27295 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zevenaar | Staatscourant 2019, 27295 | Verkeersbesluiten |
Het college van burgemeester en wethouders
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wensen diverse verkeersmaatregelen te nemen op het wegvak Hengelder en Ringbaan Oost met het oog op de volgende verkeersbelangen (artikel 2 van de Wegenverkeerswet).: - het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
dat als gevolg van ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen in en om Zevenaar een groei van gemotoriseerd verkeer te verwachten is;
dat de weg Hengelder een belangrijke ontsluitingsweg is in Zevenaar;
dat om in de toekomst de hoeveelheid verkeer goed te kunnen verwerken het noodzakelijk is om de inrichting van de weg Hengelder en de aansluiting met de Ringbaan Oost (N336) aan te passen;
dat de toekomstige inrichting ervoor zorgt dat Zevenaar na de komst van de nieuwe aansluiting op de A12 goed bereikbaar blijft en dat het verkeer op de hoofdrijbaan vlot doorstroomt;
dat de bestaande rotonde Ringbaan Oost (N336) – Hengelder de verwachte verkeersstroom niet meer kan verwerken;
dat de rotonde Hengelder – Ringbaan Oost (N336) uit het oogpunt van een efficiënte doorstroming een kruispunt met verkeerslichten wordt;
dat er een nieuwe rotonde op het kruispunt met de Einsteinstraat ter hoogte van het sportpark komt ter verbetering van de verkeersveiligheid en ter verbetering van de doorstroming van het verkeer;
dat de weg Hengelder twee parallelwegen (ventwegen) krijgt welke bedoeld zijn voor een verkeersveilige ontsluiting van de aanliggende percelen;
dat de doorgaande weg (Hengelder) uit oogpunt van verkeersveiligheid een middenberm krijgt om inhalend gemotoriseerd verkeer tegen te gaan;
dat fietsers over een vrij liggend tweerichtingenfietspad rijden om verkeersveiligheidsredenen;
dat het om verkeersveiligheidsredenen gewenst is de oversteek voor fietsen ter hoogte van de Douwes Dekkerstraat en het Oosteinde (zie bijlage 1);
dat in de huidige situatie de bromfiets van de rijbaan geleid wordt op de Ringbaan Oost ter hoogte van de bebouwde komgrens;
dat het uit verkeersveiligheidsoverwegingen wenselijk is de bromfietsers vóór de nieuwe kruising Ringbaan Oost (N336) – Hengelder van de rijbaan (ten noorden van de kruising) te geleiden naar het bromfietspad (zie bijlage 1);
dat als gevolg hiervan bromfietsen ook op de Hengelder niet meer op de rijbaan, maar op het bromfietspad rijden (zie bijlage 2);
dat het uit oogpunt van doorstroming en overzichtelijkheid het (brom-) fietspad in twee richtingen is te berijden via een nieuw pad ten noorden van de Hengelder (zie bijlage 2/3);
dat bij de nieuwe rotonde op de Hengelder, nabij de sportvelden, het in verband met de oversteekbaarheid wenselijk is fietsers en voetgangers voorrang te geven op het gemotoriseerde verkeer (zie bijlage 3/4);
dat hetzelfde ook geldt bij de aansluiting van het (brom-)fietspad en de voetgangersoversteekplaats bij het parkeerterrein (zie bijlage 3/4);
dat de percelen, gelegen ten zuiden van de rijbaan van de Hengelder, tussen de Einsteinstraat en Marconistraat, in de nieuwe situatie om verkeersveiligheidsredenen, bereikt worden via een parallelweg (zie bijlage 4/5/6);
dat deze parallelweg in één richting (richting de Marconistraat) te berijden is voor het verkeer (met uitzondering van (brom-)fietsers (zie bijlage 4/5/6);
dat het om bereikbaarheidsredenen wenselijk is gemotoriseerd verkeer in twee richtingen mogelijk te maken op de Marconistraat (zie bijlage 7/10/11);
dat het om verkeersveiligheidsredenen wenselijk is (brom-)fietsen langs de Einsteinstraat en Marconistraat te geleiden via een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad (zie bijlage 7/10/11);
dat de percelen, gelegen ten noorden van de rijbaan van de Hengelder, tussen de Edisonstraat en Marconistraat, in de nieuwe situatie om verkeersveiligheidsredenen, bereikt worden via een parallelweg (zie bijlage 8/9);
dat ten behoeve van fietsers een onverplicht fietspad wordt gemaakt tussen de Marconistraat en Edisonstraat, parallel aan de Fahrenheitstraat (zie bijlage 11);
Dat de verkeersmaatregelen en het onderliggende verkeersbesluit rechtstreeks voortvloeien uit de maatregelen die zijn toegelicht en onderbouwd in het Provinciaal Inpassingsplan Arnhemseweg & Hengelder (gemeente Zevenaar) vastgesteld d.d. 28 juni 2017;
Dat ter voorbereiding op dit Provinciaal Inpassingsplan diverse informatiebijeenkomsten zijn gehouden om de omgeving te informeren over de plannen en separaat gesprekken zijn gevoerd met belanghebbenden, zoals de aanliggende bedrijven en verenigingen om een goede ontsluiting en inpassing te waarborgen.
Dat ook bij de verdere uitwerking van het plan wederom informatiebijeenkomsten zijn gehouden en separate gesprekken met belanghebbenden zijn gevoerd.
dat voor de hiervoor genoemde maatregelen een verkeersbesluit dient te worden genomen op grond van artikel 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
dat alle verkeersborden zijn weergegeven op de bestekstekening met nummer 180357-T-1002 (zie bijlagen 1 tot en met 12 bij dit verkeersbesluit);
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg met de gemandateerde van de politie is gepleegd;
dat de hierna genoemde weggedeelten onder beheer zijn van de gemeente Zevenaar.
Een parallelweg met eenrichtingsverkeer (met uitzondering van (brom-) fietsen) in te voeren ten zuiden van de rijbaan van Hengelder tussen de Einsteinstraat en Marconistraat conform modellen C02, C03 en OB04 van Bijlage I van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (zie bijlage 4, 5 en 6).
Een parallelweg met eenrichtingsverkeer (met uitzondering van (brom-) fietsen) in te voeren ten noorden van de rijbaan van Hengelder tussen de Einsteinstraat en Marconistraat conform modellen C02, C03 en OB04 van Bijlage I van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (zie bijlage 8 en 9).
Het rechtdoor gaande verkeer op de route Hengelder – Hengelderweg (en vice versa) voorrang te geven op verkeer van/naar de Edisonstraat en verkeer van de parallelweg van Hengelder door het plaatsen van haaientanden en conform model B06 van Bijlage I van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (zie bijlage 9).
Het college van burgemeester en wethouders van Zevenaar
Namens deze,
R.W.E. Janssen
Juridisch adviseur afdeling Beheer Ontwerp en Realisatie
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat kan door een gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift te sturen naar:
Burgemeester en wethouders van Zevenaar
Vermeld in ieder geval tegen welk besluit het bezwaarschrift is gericht en waarom.
Het bezwaarschrift moet zijn ingediend binnen zes weken nadat dit besluit is bekendgemaakt. Na deze termijn ingediende bezwaarschriften kunnen wij niet in behandeling nemen. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van een besluit niet. Als een bezwaarschrift is ingediend en de zaak spoedeisend is, kan bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland een voorlopige voorziening worden gevraagd.
De bij dit besluit horende bijlagen (tekeningen) kunnen op verzoek digitaal worden toegestuurd. Het verzoek dient te worden gericht aan bovenvermeld adres of per mail: gemeente@zevenaar.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-27295.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.