Verkeersbesluit Centraal Station taxistandplaatsen uitsluitend elektrische, waterstof en CNG TTO-taxi’s

Logo Amsterdam

Nummer CE19- 051 74 d.d. 30 april 2019

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

  •  

Gelet op

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet, de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam,

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994),

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW),

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

 

  • Overwegende

  • dat op 17 oktober 2017 hebben het Algemeen Bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum en het Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel West van de gemeente Amsterdam bij verkeersbesluit besloten tot onder meer het plaatsen van een drietal verschillende tekstonderborden “uitsluitend schone TTO taxi’s” bij de ter plaatse geplaatste verkeersborden C1, D4 en E5 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Hierdoor hebben uitsluitend schone taxi’s toegang tot de standplaats Centraal Station

  • dat op 22 november 2017 het verkeersbesluit hiervoor onder nummer 67780 is gepubliceerd (INT-17-CE-000440 d.d. 17oktober 2017)

  • dat ter ondersteuning van het bord een slagboom het inrijden reguleert van de schone TTO taxi’s. De slagboom heeft tevens een veiligheidsfunctie i.v.m. met de trambaan. Met een pasjesscanner worden de passen van de chauffeurs gecontroleerd opdat het een TTO taxi is. Een kentekenscanner controleert aan de hand van het kenteken opdat het een schone TTO taxi is. Indien een schone TTO taxi zich aanbiedt, en er komt geen tram aan, dan gaat de slagboom omhoog.  Een schone taxi wordt pas als zodanig herkend, indien deze als schoon staat geregistreerd bij het taxiteam van de gemeente Amsterdam;

  • dat in het besluit van 17 oktober 2017 ten aanzien van de vraag wat een schone taxi is, is aangesloten bij het convenant “schone taxi’s voor Amsterdam” uit februari 2016 (hierna: convenant 2016)

    • Tot 1 januari 2021: schoon = uitstootvrij, plugin hybride voertuigen (met een CO2-uitstoot lager van 50 g/km) en groengas voertuigen. Plugin hybride dienen op kenteken van de TTO (chauffeur)te staan voor 1 juli 2016.

    • Vanaf 1 januari 2021: schoon = uitstootvrij

  •  

  • dat In het kader van het Actieplan Schone Lucht, dat op 16 april 2019 door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld en op 2 mei 2019 openbaar is gemaakt er nieuwe maatregelen komen voor een schonere en gezondere lucht. Zo ook maatregelen gericht op de taxibranche. Een onderdeel hiervan is een verdere uitrol van schone taxistandplaatsen;

  • dat om te voorkomen dat taxichauffeurs tot vlak voor 1 januari 2021 groengas taxi’s aanschaffen en zich registreren met het idee dat ze nog langdurig op deze schone taxistandplaatsen kunnen staan, het van belang is om tijdig een registratiestop in te stellen. Om die reden is het gewenst om groengas taxi’s vanaf 1 juni 2019 niet meer te registreren als schone taxi. Alle vóór 1 juni 2019 geregistreerde TTO-groengas taxi’s mogen tot 1 januari 2021 (conform Convenant 2016) gebruik maken van de standplaatsen op Centraal Station en Leidseplein. Deze registratiestop is in februari 2019 afgestemd met de TTO-organisaties;

  • dat voor taxi’s op groengas, niet zijnde groengastaxi-bussen (CNG taxi’s), dit betekent dat uitsluitend de vóór 1 juni 2019 bij het taxiteam van de gemeente Amsterdam geregistreerde taxi’s op groengas tot 2021 als schoon worden gezien. Voor groengastaxi-bussen zal later worden bepaald of een registratiestop wordt ingevoerd;

  • dat in onderstaand besluit de verkeerstekens zullen worden benoemd conform artikel 96 van het RVV 1990;

  • dat met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie, regio Amsterdam’;

  • dat het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van stadsdeel Centrum.

 

BESLUIT

  • 1.

    door het verwijderen van tekstonderborden ‘uitsluitend schone TTO taxi’s’ bij de verkeersborden conform model E5/E5einde van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zodat de taxistandplaats uitsluitend bestemd is voor schone TTO taxi’s;

de De Ruyterkade, de voorrijweg gelegen aan de westzijde op maaiveldniveau, de speciaal daartoe aangelegde bufferplaats voor taxi’s waarbij alleen schone taxi’s aangesloten bij TTO zijn toegestaan; (INT-17-CE-000440 d.d. 17oktober 2017)

  • 2.

    door het plaatsen van tekstonderborden ‘uitsluitend elektrische, waterstof en CNG TTO-taxi’s, waarvan de CNG taxi voor 1 juni 2019 als schoon geregistreerd moet staan” bij de verkeersborden conform model E5/E5einde van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zodat de taxistandplaats uitsluitend bestemd is voor elektrische, waterstof en CNG TTO-taxi’s, en de CNG taxi voor 1 juni 2019 als schoon geregistreerd moet staan

  •  

  • de De Ruyterkade, de voorrijweg gelegen aan de westzijde op maaiveldniveau, de speciaal daartoe aangelegde bufferplaats waarbij alleen elektrische, waterstof en CNG TTO-taxi’s, waarvan de CNG taxi geregistreerd staat als schoon voor 1 juni 2019 zijn toegestaan;

  •  

  • 3.

    te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit, eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel niet in overeenstemming zijn;

  • 4.

    dit besluit in werking te laten treden zodra het nieuwe onderbord genoemd onder 1 geplaatst is;

 

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

 

Nina Gombert

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

 

 

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

 

 

Naar boven