Apollolaan 3 touringcars PP, nov. 2018

Logo Heerlen

VERKEERSBESLUIT

 

Burgemeester en Wethouders van Heerlen;

 

Gelet op:

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het

Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het mandaatbesluit van 10 januari 2017.

 

0verwegende dat:

Momenteel zorgen tijdelijk geparkeerde touringcars in het centrum van Heerlen voor overlast. De aanwezige parkeerplaatsen voor touringcars zijn niet voldoende.

Bovendien komen er regelmatig vragen van bedrijven die touringcars willen parkeren nabij of in het centrum van Heerlen.

Om aan deze vraag te kunnen voldoen kan de parkeerplaats aan de Apollolaan achter ’t Loon aangeduid worden als touringcar PP. Ter plaatse kunnen tegelijkertijd maximaal 3 touringcars worden geparkeerd.

De huidige parkeerplaats voor 18 auto’s zal daardoor komen te vervallen.

 

 

Uit oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

is het gewenst om

 

3 parkeerplaatsen voor touringcars aan de Apollolaan op de parkeerplaats achter het Loon te realiseren.

 

Motivering:

De vraag naar parkeerplaatsen voor touringcars nabij het centrum van Heerlen wordt steeds groter. Er is nu al een tekort aan parkeerplaatsen voor touringcars waardoor overlast wordt veroorzaakt in de omgeving en de verkeersveiligheid in het geding komt.

 

Belangenafweging:

Met de belangen van de bewoners van de Apollolaan, ‘t Loon en omgeving is voldoende rekening gehouden. De gemeentelijke belangen van voorkoming van overlast voor omgeving en de verkeersveiligheid zijn gediend bij de te nemen maatregelen en wegen zwaarder dan de overige belangen. Ook ontstaat er geen onduidelijke /onveilige verkeerssituatie. Er rest voldoende parkeergelegenheid voor auto’s in de omgeving.

 

Gehoord/Overleg:

Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de korpschef van het regionale politiekorps; De Apollolaan is in beheer bij de gemeente Heerlen.

Besluiten:

Door plaatsing van de borden E08d van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord “3x” 18 stuks van de parkeerplaatsen aan de Apollolaan achter ’t Loon aan te duiden als 3 touringcar (bus) parkeerplaatsen.

Het in het verleden genomen besluit betreffende de 18 parkeerplaatsen voor auto’s wordt ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heerlen,

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

het hoofd van het bureau Beleid en bedrijfsvoering van de afdeling Beheer en onderhoud.

A. Mathissen-Wetzelaer,

 

 

Bezwaar:

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan iedere belanghebbende, binnen een termijn van 6 weken nadat dit besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant, bezwaren indienen tegen dit besluit bij het College van Burgemeester en Wethouders van Heerlen, postbus 1, 6400 AA Heerlen.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

 

 

Bijlagen

Tekening Bus parkeerplaats ‘t Loon, 3 april 2017.

Naar boven