Gemeente Leiden, verkeersbesluit reconstructie kruispunt Herenstraat – Koninginnelaan

Logo Leiden

Situatietekening: VKB_fietsrotonde _20190503

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op de bepalingen van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit,

Fietsers in de voorrang en fysieke afsluiting rijrichting Herenstraat/Leuvenstraat richting Koninginnelaan

overwegende dat:

  • het kruispunt is gelegen op de stedelijke hoofdfietsroute tussen de Vijf Meilaan en het centrum van Leiden;

  • het kruispunt in de huidige situatie een onoverzichtelijke situatie is voor fietsers die willen oversteken van de Herenstraat naar de overzijde van het kruispunt en de Herenstraat blijven vervolgen, in beide richtingen;

  • fietsers die op het kruispunt willen oversteken van de zuidelijke zijde van de Herenstraat, richting de Koninginnelaan, niet over opstelruimte beschikken;

  • de wegbreedte niet toereikend is wanneer bussen en vrachtwagencombinaties vanaf de zuidelijke kant van het kruispunt, de Herenstraat, de weg in oostelijke richting vervolgen richting de Koninginnelaan en deze voertuigen deels rijden op de fietsstrook wat zorgt voor onveiligheid;

  • bovenstaande geschetste situatie vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid onwenselijk is;

  • door het autoverkeer op een gereconstrueerd kruispunt voorrang te laten verlenen aan het fietsverkeer een verkeersveiligere situatie wordt gerealiseerd;

  • in het beleid van de gemeente Leiden is opgenomen dat fietsgebruik wordt gestimuleerd op korte en lange afstand;

  • het fietsverkeer op het in dit besluit genoemde kruispunt wordt gestimuleerd door autoverkeer voorrang te laten verlenen aan de fietsers;

Afsluiting doorgang Herenstraat / Leuvenstraat richting - Koninginnelaan

overwegende dat:

  • de in dit verkeersbesluit omschreven verkeersmaatregelen vanaf 2 februari 2018 voor een periode van 6 weken ter inzage hebben gelegen met de mogelijkheid voor belanghebbenden om een zienswijze in te dienen;

  • er één zienswijze is ingediend;

  • deze zienswijze heeft geleid tot wijziging van het ontwerp;

  • de Nota van Beantwoording, waarin de zienswijze inhoudelijk wordt behandeld als bijlage bij dit besluit is gevoegd en daar deel van uit maakt;

  • sinds de publicatie van het ontwerp verkeersbesluit een uitgebreidere participatie heeft plaatsgevonden, waarin het gehele ontwerp nogmaals met nieuwe kennis is bekeken;

  • het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid ongewenst is dat autoverkeer vanuit de noordkant van de Herenstraat en vanuit de Leuvenstraat direct de Koninginnelaan in kan rijden;

  • er te weinig opstelruimte beschikbaar is op de Herenstraat voor verkeer dat linksaf wil slaan de Herenstraat/ Koninginnelaan in;

  • de voorrangssituatie in de doorsteek niet op een duidelijke manier vormgegeven kan worden, waardoor een onduidelijke verkeersonveilige verkeerssituatie kan ontstaan;

  • verkeer op diverse andere manieren vanuit de Herenstraat en Leuvenstraat richting de Koninginnelaan kan rijden. Het is mogelijk om via diverse wijkstraten te rijden en er is een mogelijkheid om te keren bij de Staalwijkstraat;

  • fietsverkeer op het kruispunt Herenstraat – Koninginnelaan rond kan rijden om de Koninginnelaan te bereiken;

  • er verkeerstellingen zijn gehouden en de hoeveelheid verkeer dat in de huidige situatie gebruik maakt van de doorsteek in het drukste spitsuren rond de 35 voertuigen ligt.

Vrijliggende fietspaden achter bushaltes

overwegende dat:

  • het vanuit het oogpunt verkeersveiligheid niet wenselijk is om fietsers aan de linkerzijde van een halterende bus te laten passeren;

  • het de verkeersveiligheid ten goede komt wanneer verkeersstromen met een verschil in massa en snelheid van elkaar gescheiden worden;

  • in de nieuwe situatie fietsers de halterende bus rechts passeren, door ter hoogte van de bushalte een fietspad te realiseren;

  • deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;

  • overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    door het plaatsen van borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990, een voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Koninginnelaan - Herenstraat in te stellen waarbij verkeer op de toeleidende wegen naar het kruispunt voorrang dient te verlenen aan het fietsverkeer dat van de voor fietsers bestemde stroken/paden op het kruispunt gebruik maakt en (vracht)auto’s en bussen die het kruispunt willen verlaten, voorrang moeten verlenen aan het fietsverkeer dat van de voor fietsers bestemde stroken op het kruispunt gebruik maakt

  • 2.

    een verplicht fietspad in te stellen aan de zuidoostelijke zijde en noordoostelijke zijde van het kruispunt Koninginnelaan – Herenstraat, door het plaatsen van het bord model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990

  • 3.

    op basis van de wegenverkeerswet 1994 artikel 15 lid 2, het door een andere inrichting van de rijbaan het fysiek onmogelijk maken voor verkeer om vanuit de Herenstraat noordzijde en Leuvenstraat richting de Koninginnelaan te rijden, met uitzondering van fietsers.

Leiden, 3 mei 2019

burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

A.Baan

Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

Bezwarenprocedure

Het verkeersbesluit is vanaf 3 mei 2019 te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Daarnaast kan in het stadhuis en bij het Stadsbouwhuis een papieren versie van het verkeersbesluit worden ingezien.

Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk, ter attentie van burgemeester en wethouders, naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit kruispunt Herenstraat-Koninginnelaan’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven