Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – omlegging A9 Badhoevedorp

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. omlegging A9

Nummer: X.2019.01456

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluitengenomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Om de capaciteit van de A9 te vergroten en de leefbaarheid in Badhoevedorp te verbeteren, wordt de A9 omgelegd. Als gevolg van deze omlegging vervalt de huidige aansluiting Badhoevedorp van de A9 op de Amsterdamse Baan in Badhoevedorp. Ook het knooppunt Badhoevedorp (aansluiting A4 /A9) wordt in het kader van deze omlegging aangepast.

Door deze veranderingen is het noodzakelijk om ook het onderliggend wegennet aan te passen. Dit onderliggend wegennet is in beheer en eigendom van de provincie Noord – Holland en bij de gemeente Haarlemmermeer.

In dit verkeersbesluit zijn de verkeersmaatregelen opgenomen als gevolg van het omleggen van de A9 op de wegen in beheer bij de gemeente Haarlemmermeer en waarvoor de gemeente bevoegd gezag is. Omdat de rotonde op de aansluiting van de Amsterdamse Baan met de Londonstraat / Cebulaan binnen de bebouwde kom ligt en de aansluiting van de A9 buiten de bebouwde kom ligt, is een kombesluit noodzakelijk. Voor het aanduiden van de grens van de bebouwde kom op de S106 / Amsterdamse Baan wordt een apart kombesluit genomen waarbij de grens van de bebouwde kom op de Amsterdamse Baan / S106 aan de noordzijde van de aansluiting met de Schipholweg komt te liggen.

Voor de omlegging van de A9 en de aansluiting van Badhoevedorp is in 2012 door de minister van Verkeer en Waterstaat een Tracébesluit genomen.

De verkeersmaatregelen in dit besluit betreffen de volgende wegvakken:

1. De aansluiting van de Zuidtangent op de A9 bij de Cateringweg en de Oude Haagseweg (Schiphol).

2. De Sloterweg ter hoogte van de onderdoorgang onder de omgelegde A9 (Badhoevedorp).

3. De nieuwe wegverbinding tussen de toekomstige op – en afrit Badhoevedorp van de verlegde A9 en aansluiting op de rotonde van de aansluiting van de Amsterdamse Baan en de Londenstraat / Cebulaan. De straatnaam van deze nieuwe wegverbinding is Amsterdamse Baan (S106).

4. De verbinding tussen het bij 3 genoemde wegvak en de Schipholweg.

De wegvakken 3 en 4 maken deel uit van de nieuwe aansluiting Badhoevedorp op de A9.

Langs wegvak 3 wordt een nieuw bedrijventerrein, Lijnderhof, ontwikkeld. De aansluiting van dit bedrijventerrein op het wegvak is aangelegd maar nog niet in gebruik. Tijdens de aanleg van het bedrijventerrein zal deze aansluiting ook worden gebruikt als bouwinrit.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Tussen de nieuwe aansluiting Badhoevedorp van de A9 en de rotonde van de aansluiting van de Amsterdamse Baan en de Londenstraat / Cebulaan wordt een nieuwe verbinding aangelegd (Amsterdamse Baan (S106)). Deze kan in de toekomst worden verlengd richting de Tweeduizend el en/of de Hoofdweg Oostzijde. De Amsterdamse Baan wordt grotendeels uitgevoerd met 2x2 rijstroken waarbij de aansluitingen met de Schipholweg/ A9 en het bedrijventerrein Lijnderhof met verkeerslichten worden geregeld.

  • a.

    De weg wordt een voorrangsweg (aangegeven door borden B1 RVV 1990 met op de aansluitingen borden B6 RVV 1990 met haaientanden conform art. 80 RVV 1990).

  • b.

    Verkeer op de aansluitende zijwegen geeft voorrang aan verkeer op de rotonde (voorrangsrotonde). Conform de geldende voorrangsregeling op de rotonde verleent verkeer vanaf de S106 voorrang aan verkeer op de rotonde (aangegeven door borden B6 RVV1990 en haaientanden conform art. 80 RVV 1990)

  • c.

    Op de weg geldt een maximum snelheid van 80 km/uur (aangegeven door borden A1 RVV 1990 met opdruk 80) tussen de aansluiting met de Schipholweg en de oprit van de A9 richting Amstelveen omdat het een doorgaande weg buiten de bebouwde kom betreft. Tussen de aansluiting van de Schipholweg en de rotonde op de aansluiting met de Londonstraat / Cebulaan geldt, omdat het wegvak binnen de bebouwde kom ligt, een maximum snelheid van 70 km / uur.

  • d.

    Op de S106 mag het verkeer direct voor de aansluitingen met de verbindingsweg naar de Schipholweg en de oprit van de A9 en bij de aansluiting met het bedrijventerrein “Lijnderhof” niet van rijrichting wisselen (aangegeven door een doorgetrokken streep).

  • e.

    Op de S106 wordt een stopverbod ingesteld (aangegeven door borden E2 RVV1990) Stoppen is ongewenst en verkeersonveilig op dit relatief korte weggedeelte.

  • f.

    Bij de aansluiting van de S106 met de oprit van de A9 richting Amstelveen wordt vanwege de scherpe bocht naar links een adviessnelheid van 30 km/uur aangegeven en een waarschuwingsbord voor de bocht naar links geplaatst. (aangegeven door borden conform model A4 RVV1990 met opdruk 30 en borden model J3 RVV1990). De bocht wordt extra gemarkeerd door het aanbrengen van een schrikhek (borden BM14 RVV1990).

  • 2.

    Tussen de Schipholweg en de S106 wordt een verbindingsweg aangelegd.

  • a.

    De verbindingsweg tussen de Schipholweg en de S106 wordt uitgevoerd als een 80 km – weg (aangegeven door borden A1 RVV 1990 met opdruk 80), omdat het een doorgaande weg buiten de bebouwde kom betreft.

  • b.

    Het verkeer op de verbindingsweg dient voorrang te verlenen op de beide aansluitingen aan de Schipholweg (in beheer bij de Provincie) en de Amsterdamse Baan (aangegeven door borden B6 RVV 1990 met haaientanden art. 80 RVV 1990). Beide aansluitingen worden eveneens met verkeerslichten geregeld.

  • c.

    Op de verbindingsweg en op de S106 wordt op de middenheuvels de verplichte rijrichting aangegeven (aangegeven door borden D2 RVV1990).

  • d.

    Op de verbindingsweg wordt op de middengeleiders voor de aansluitingen met de S106 en de Schipholweg aangegeven dat deze aan beide zijden gepasseerd kunnen worden (aangegeven door borden D3 RVV1990).

  • e.

    Op de verbindingsweg mag het verkeer direct voor de aansluitingen met de Schipholweg en de S106 niet van rijrichting wisselen (aangegeven door een doorgetrokken streep).

  • f.

    Omdat in de verbindingsweg een bocht ligt worden langs de weg in de bocht reflectoren aangebracht.

  • 3.

    Op de locatie waar de Sloterweg de nieuwe A9 kruist, wordt een brug aangelegd zodat verkeer op de Sloterweg de A9 kan kruisen. De Sloterweg over de A9 heen, wordt daarvoor ter hoogte van de A9 enkele meters in oostelijke richting verplaatst. Om de percelen naast de A9 bereikbaar te houden wordt aan weerszijden van de A9 op de locatie van de huidige Sloterweg een op de A9 doodlopende ontsluitingsweg aangelegd.

  • a.

    De doodlopende delen worden aangeduid met borden L8 RVV1990 (doodlopende weg) bij de aansluitingen met de hoofdrijbaan en schrikhekken aan het einde (borden BM14 RVV1990).

  • b.

    Op de aansluitingen van de doodlopende delen van de Sloterweg nabij de A9 op de Sloterweg wordt de voorrang geregeld (aangegeven door borden B4, B5 en B6 RVV 1990 alsmede haaientanden, artikel 80 van het RVV 1990). Het verkeer op de doodlopende delen moet voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan.

  • c.

    Op de kruising van het fietspad langs de Sloterweg en het doodlopende deel van de Sloterweg, ten oosten van de A9 wordt de voorrang geregeld (aangegeven door borden B6 RVV1990 en haaientanden artikel 80 van het RVV 1990). Aangezien het om een doorgaand fietspad gaat, verleent het verkeer op het doodlopende deel van de Sloterweg voorrang.

  • 4.

    Het viaduct van de Zuidtangent over de A9 nabij de Cateringweg/ Oude Haagseweg wordt enkele meters naar het westen verplaatst en de aansluitingen worden aangepast aan het nieuwe profiel van de A9. De voorrangsregeling op de aansluiting van de Oude Haagseweg en de Zuidtangent blijft gehandhaafd. Alleen de bebording en markering wordt aan de nieuwe situatie aangepast.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met nummers 2016 – 0064 – 002 en 2016 – 020 - 005.

De voorrang op de Amsterdamse Baan tussen de A9 en de aansluiting met de Londonstraat / Cebulaan) en de rijstrookindeling op deze verbindingsweg vloeien voort uit het Tracébesluit.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• Artikel 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• Artikel 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• Artikel 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Burgemeester en Wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband met een verbetering van de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de beschikbaarheid daarvan (lid 1c).

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, worden de andere belangen zwaarder gewogen.

Belangenafweging

Bewoners en bedrijven

Door de verbeteringen op de A9 kan verkeer op de A9 beter doorstromen en veroorzaakt minder overlast op het onderliggend wegennet. Dit komt ten goede aan bewoners en bedrijven in Badhoevedorp. Doordat de A9 ten zuiden van de kom van Badhoevedorp komt te liggen, verbetert de leefbaarheid van de bewoners van Badhoevedorp. Op de locatie waar de verkeersmaatregelen worden getroffen zijn geen bewoners en slechts een klein aantal bedrijven. De maatregelen schaden de belangen van deze bedrijven niet.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Door het verleggen van de A9 en de aanleg van nieuwe op – en afritten kan het doorgaande verkeer beter doorstromen. (Doorgaand) verkeer wordt hierdoor beter gefaciliteerd op de route van de A9 naar Badhoevedorp. Het rijgedrag wordt door de maatregelen gereguleerd, bijvoorbeeld door het stopverbod en de voorrangsregelingen. Dit betreft echter slechts geringe beperkingen die de belangen van doorgaand verkeer nauwelijks schaden.

Vrachtverkeer

De maatregelen zijn in het belang van vrachtverkeer. Vrachtverkeer wordt beter gefaciliteerd op de route van de A9 naar Badhoevedorp. Het rijgedrag wordt door de maatregelen in geringe mate gereguleerd, bijvoorbeeld door het stopverbod en de voorrangsregelingen. De belangen van vrachtverkeer worden hierdoor nauwelijks geschaad.

Langzaam verkeer

De genomen verkeersmaatregelen hebben nauwelijks effect op langzaam verkeer. Met de belangen van fietsverkeer wordt rekening gehouden door het fietsverkeer op het doorgaande fietspad langs de Sloterweg voorrang te geven op het verkeer op het doodlopende deel van de Sloterweg.

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer komt in alleen voor ter hoogte van de Cateringweg. Hier doen zich geen wijzigingen voor in de verkeerssituatie van het Openbaar Vervoer.

Nood- en hulpdiensten

Door de genomen maatregelen verbetert de doorstroming in het gebied. Hulpdiensten ondervinden daardoor minder hinder. Hulpdiensten wordt beter gefaciliteerd op de route van de A9 naar Badhoevedorp.

Parkeerders

De aanpassingen hebben geen invloed op de parkeermogelijkheden in het gebied.

Algemeen belang

Het verplaatsen van de A9 en de maatregelen die hieruit voortvloeien, verbeteren de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Badhoevedorp en Lijnden. Dit is het algemeen belang.

Afweging

De maatregelen zijn in het algemeen belang en in het belang van de inwoners en bedrijven van Badhoevedorp en Lijnden in het bijzonder. Door de maatregelen die uit het omleggen van de A9 voortvloeien worden geen weggebruikers noemenswaardig in hun belangen geschaad.

Voorbereiding en overleg

December 2012 is het tracébesluit voor de omlegging van de A9 onherroepelijk geworden. In het proces voor het vaststellen van het tracébesluit zijn verschillende door RWS georganiseerde inspraakmomenten geweest. Ook met de gemeente Haarlemmermeer en de provincie is overleg gevoerd over de omlegging van de A9 en de aansluitingen op het onderliggende wegennet.

De verkeersmaatregelen sluiten aan bij de verkeersmaatregelen op de aanliggende wegvakken van de andere wegbeheerders. Hiervoor is overleg gevoerd met deze wegbeheerders.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Dit besluit is behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met nummers 2016 – 0064 – 002 en 2016 – 020 – 005 die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

  • 1.

    Het instellen van een maximum snelheid van 80 km per uur door het plaatsen van borden conform model A1 met opdruk 80 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende wegen:

  • a.

    De Amsterdamse Baan tussen de aansluiting met de A9 en de aansluiting van de Schipholweg en de A9.

  • b.

    De verbindingsweg tussen de Schipholweg en de Amsterdamse Baan.

 

  • 2.

    Het instellen van een maximum snelheid van 70 km per uur door het plaatsen van borden conform model A1 met opdruk 70 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Amsterdamse Baan tussen de aansluiting met de Schipholweg en de rotonde op de aansluiting met de Londonstraat / Cebulaan.

 

  • 3.

    Het regelen van de voorrang door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 met haaientanden art. 80 RVV 1990 op de volgende locaties:

  • Op de aansluitingen van de doodlopende delen van de Sloterweg nabij de A9 op de Sloterweg zodanig dat verkeer vanaf de doodlopende delen voorrang verleent aan verkeer op de hoofdrijbaan.

 

  • 4.

    Het instellen van een stopverbod op de Amsterdamse Baan tussen de aansluiting met de A9 en de aansluiting met de Londonstraat / Cebulaan door het plaatsen van borden conform model E2 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

  • 5.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 1 mei 2019.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines

 

 

M. Koster

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven