Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 24897 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 24897 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. omlegging A9
• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
2. In tweede instantie ook voor:
a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.
• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.
• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluitengenomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Om de capaciteit van de A9 te vergroten en de leefbaarheid in Badhoevedorp te verbeteren, wordt de A9 omgelegd. Als gevolg van deze omlegging vervalt de huidige aansluiting Badhoevedorp van de A9 op de Amsterdamse Baan in Badhoevedorp. Ook het knooppunt Badhoevedorp (aansluiting A4 /A9) wordt in het kader van deze omlegging aangepast.
Door deze veranderingen is het noodzakelijk om ook het onderliggend wegennet aan te passen. Dit onderliggend wegennet is in beheer en eigendom van de provincie Noord – Holland en bij de gemeente Haarlemmermeer.
In dit verkeersbesluit zijn de verkeersmaatregelen opgenomen als gevolg van het omleggen van de A9 op de wegen in beheer bij de gemeente Haarlemmermeer en waarvoor de gemeente bevoegd gezag is. Omdat de rotonde op de aansluiting van de Amsterdamse Baan met de Londonstraat / Cebulaan binnen de bebouwde kom ligt en de aansluiting van de A9 buiten de bebouwde kom ligt, is een kombesluit noodzakelijk. Voor het aanduiden van de grens van de bebouwde kom op de S106 / Amsterdamse Baan wordt een apart kombesluit genomen waarbij de grens van de bebouwde kom op de Amsterdamse Baan / S106 aan de noordzijde van de aansluiting met de Schipholweg komt te liggen.
Voor de omlegging van de A9 en de aansluiting van Badhoevedorp is in 2012 door de minister van Verkeer en Waterstaat een Tracébesluit genomen.
De verkeersmaatregelen in dit besluit betreffen de volgende wegvakken:
1. De aansluiting van de Zuidtangent op de A9 bij de Cateringweg en de Oude Haagseweg (Schiphol).
2. De Sloterweg ter hoogte van de onderdoorgang onder de omgelegde A9 (Badhoevedorp).
3. De nieuwe wegverbinding tussen de toekomstige op – en afrit Badhoevedorp van de verlegde A9 en aansluiting op de rotonde van de aansluiting van de Amsterdamse Baan en de Londenstraat / Cebulaan. De straatnaam van deze nieuwe wegverbinding is Amsterdamse Baan (S106).
4. De verbinding tussen het bij 3 genoemde wegvak en de Schipholweg.
De wegvakken 3 en 4 maken deel uit van de nieuwe aansluiting Badhoevedorp op de A9.
Langs wegvak 3 wordt een nieuw bedrijventerrein, Lijnderhof, ontwikkeld. De aansluiting van dit bedrijventerrein op het wegvak is aangelegd maar nog niet in gebruik. Tijdens de aanleg van het bedrijventerrein zal deze aansluiting ook worden gebruikt als bouwinrit.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Tussen de nieuwe aansluiting Badhoevedorp van de A9 en de rotonde van de aansluiting van de Amsterdamse Baan en de Londenstraat / Cebulaan wordt een nieuwe verbinding aangelegd (Amsterdamse Baan (S106)). Deze kan in de toekomst worden verlengd richting de Tweeduizend el en/of de Hoofdweg Oostzijde. De Amsterdamse Baan wordt grotendeels uitgevoerd met 2x2 rijstroken waarbij de aansluitingen met de Schipholweg/ A9 en het bedrijventerrein Lijnderhof met verkeerslichten worden geregeld.
Op de weg geldt een maximum snelheid van 80 km/uur (aangegeven door borden A1 RVV 1990 met opdruk 80) tussen de aansluiting met de Schipholweg en de oprit van de A9 richting Amstelveen omdat het een doorgaande weg buiten de bebouwde kom betreft. Tussen de aansluiting van de Schipholweg en de rotonde op de aansluiting met de Londonstraat / Cebulaan geldt, omdat het wegvak binnen de bebouwde kom ligt, een maximum snelheid van 70 km / uur.
Bij de aansluiting van de S106 met de oprit van de A9 richting Amstelveen wordt vanwege de scherpe bocht naar links een adviessnelheid van 30 km/uur aangegeven en een waarschuwingsbord voor de bocht naar links geplaatst. (aangegeven door borden conform model A4 RVV1990 met opdruk 30 en borden model J3 RVV1990). De bocht wordt extra gemarkeerd door het aanbrengen van een schrikhek (borden BM14 RVV1990).
Op de locatie waar de Sloterweg de nieuwe A9 kruist, wordt een brug aangelegd zodat verkeer op de Sloterweg de A9 kan kruisen. De Sloterweg over de A9 heen, wordt daarvoor ter hoogte van de A9 enkele meters in oostelijke richting verplaatst. Om de percelen naast de A9 bereikbaar te houden wordt aan weerszijden van de A9 op de locatie van de huidige Sloterweg een op de A9 doodlopende ontsluitingsweg aangelegd.
Op de aansluitingen van de doodlopende delen van de Sloterweg nabij de A9 op de Sloterweg wordt de voorrang geregeld (aangegeven door borden B4, B5 en B6 RVV 1990 alsmede haaientanden, artikel 80 van het RVV 1990). Het verkeer op de doodlopende delen moet voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan.
Op de kruising van het fietspad langs de Sloterweg en het doodlopende deel van de Sloterweg, ten oosten van de A9 wordt de voorrang geregeld (aangegeven door borden B6 RVV1990 en haaientanden artikel 80 van het RVV 1990). Aangezien het om een doorgaand fietspad gaat, verleent het verkeer op het doodlopende deel van de Sloterweg voorrang.
Het viaduct van de Zuidtangent over de A9 nabij de Cateringweg/ Oude Haagseweg wordt enkele meters naar het westen verplaatst en de aansluitingen worden aangepast aan het nieuwe profiel van de A9. De voorrangsregeling op de aansluiting van de Oude Haagseweg en de Zuidtangent blijft gehandhaafd. Alleen de bebording en markering wordt aan de nieuwe situatie aangepast.
De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met nummers 2016 – 0064 – 002 en 2016 – 020 - 005.
De voorrang op de Amsterdamse Baan tussen de A9 en de aansluiting met de Londonstraat / Cebulaan) en de rijstrookindeling op deze verbindingsweg vloeien voort uit het Tracébesluit.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
• Artikel 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;
• Artikel 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;
• Artikel 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Burgemeester en Wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband met een verbetering van de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de beschikbaarheid daarvan (lid 1c).
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, worden de andere belangen zwaarder gewogen.
Door de verbeteringen op de A9 kan verkeer op de A9 beter doorstromen en veroorzaakt minder overlast op het onderliggend wegennet. Dit komt ten goede aan bewoners en bedrijven in Badhoevedorp. Doordat de A9 ten zuiden van de kom van Badhoevedorp komt te liggen, verbetert de leefbaarheid van de bewoners van Badhoevedorp. Op de locatie waar de verkeersmaatregelen worden getroffen zijn geen bewoners en slechts een klein aantal bedrijven. De maatregelen schaden de belangen van deze bedrijven niet.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
Door het verleggen van de A9 en de aanleg van nieuwe op – en afritten kan het doorgaande verkeer beter doorstromen. (Doorgaand) verkeer wordt hierdoor beter gefaciliteerd op de route van de A9 naar Badhoevedorp. Het rijgedrag wordt door de maatregelen gereguleerd, bijvoorbeeld door het stopverbod en de voorrangsregelingen. Dit betreft echter slechts geringe beperkingen die de belangen van doorgaand verkeer nauwelijks schaden.
De maatregelen zijn in het belang van vrachtverkeer. Vrachtverkeer wordt beter gefaciliteerd op de route van de A9 naar Badhoevedorp. Het rijgedrag wordt door de maatregelen in geringe mate gereguleerd, bijvoorbeeld door het stopverbod en de voorrangsregelingen. De belangen van vrachtverkeer worden hierdoor nauwelijks geschaad.
De genomen verkeersmaatregelen hebben nauwelijks effect op langzaam verkeer. Met de belangen van fietsverkeer wordt rekening gehouden door het fietsverkeer op het doorgaande fietspad langs de Sloterweg voorrang te geven op het verkeer op het doodlopende deel van de Sloterweg.
Openbaar vervoer komt in alleen voor ter hoogte van de Cateringweg. Hier doen zich geen wijzigingen voor in de verkeerssituatie van het Openbaar Vervoer.
Door de genomen maatregelen verbetert de doorstroming in het gebied. Hulpdiensten ondervinden daardoor minder hinder. Hulpdiensten wordt beter gefaciliteerd op de route van de A9 naar Badhoevedorp.
De aanpassingen hebben geen invloed op de parkeermogelijkheden in het gebied.
Het verplaatsen van de A9 en de maatregelen die hieruit voortvloeien, verbeteren de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Badhoevedorp en Lijnden. Dit is het algemeen belang.
De maatregelen zijn in het algemeen belang en in het belang van de inwoners en bedrijven van Badhoevedorp en Lijnden in het bijzonder. Door de maatregelen die uit het omleggen van de A9 voortvloeien worden geen weggebruikers noemenswaardig in hun belangen geschaad.
December 2012 is het tracébesluit voor de omlegging van de A9 onherroepelijk geworden. In het proces voor het vaststellen van het tracébesluit zijn verschillende door RWS georganiseerde inspraakmomenten geweest. Ook met de gemeente Haarlemmermeer en de provincie is overleg gevoerd over de omlegging van de A9 en de aansluitingen op het onderliggende wegennet.
De verkeersmaatregelen sluiten aan bij de verkeersmaatregelen op de aanliggende wegvakken van de andere wegbeheerders. Hiervoor is overleg gevoerd met deze wegbeheerders.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Dit besluit is behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekeningen met nummers 2016 – 0064 – 002 en 2016 – 020 – 005 die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-24897.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.