Verkeersbesluit Ten Oeverstraat – Diverse verkeersmaatregelen

Logo Zwolle

29655-2019

Burgemeester en wethouders van Zwolle,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

de Ten Oeverstraat in de Zwolse Mobiliteitsvisie is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur;

aan de rijbaan van de Ten Oeverstraat in 2019 groot onderhoud wordt uitgevoerd door de gemeente Zwolle;

het groot onderhoud wordt gecombineerd met het wijzigen van de inrichting van de Ten Oeverstraat;

in overleg met bewoners en overige belanghebbenden uit de buurt besloten is de Ten Oeverstraat in te richten als fietsstraat;

de Ten Oeverstraat als parallelweg van de Wethouder Alferinkweg onderdeel uitmaakt van een hoofdfietsroute in het Zwolse fietsnetwerk;

de rijbaan van de Ten Oeverstraat wordt uitgevoerd in rood asfalt, met aan beide zijden van de rijbaan een rabatstrook in zwart asfalt met een klinkerprint;

deze inrichting gelijk is aan andere fietsstraten binnen de gemeente Zwolle;

op verzoek van de bewoners een trottoir langs de Ten Oeverstraat wordt aangelegd, aan de zijde van woningen en de onderwijsinstellingen;

het aanbrengen van het trottoir tot gevolg heeft dat de rijbaan van de Ten Oeverstraat wordt versmald, omdat verbreden van de rijbaan aan de zijde van de Wethouder Alferinkweg niet mogelijk is vanwege de bomen die daar staan en aan de andere zijde van de rijbaan privéterreinen zijn gelegen;

dit gevolg heeft dat de rijbaan te smal wordt om autoverkeer in twee rijrichting veilig gebruik te laten maken van de Ten Oeverstraat;

in overleg met bewoners en overige belanghebbenden is besloten eenrichtingsverkeer in te stellen, in de rijrichting van de aansluiting met de Grasdorpstraat naar de aansluiting met de Hardesteinstraat;

fietsers en bromfietsers worden uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer, zij kunnen in de nieuwe situatie in twee rijrichtingen gebruik maken van de Ten Oeverstraat;

op het gedeelte van de Ten Oeverstraat, zuidelijk gelegen van de Hardesteinstraat, geen eenrichtingsverkeer ingesteld kan worden omdat dit gedeelte doodlopend is voor autoverkeer;

tweerichtingsverkeer op dit gedeelte mogelijk is omdat de hoeveelheid autoverkeer dat gebruik maakt van dit gedeelte zeer beperkt is, namelijk enkel bestemmingsverkeer van en naar de parkeergelegenheid van de woningen op dat gedeelte;

in de huidige situatie de voorrang op kruispunten tussen de Ten Oeverstraat en kruisende wegen niet is geregeld, wat aansluit bij het uitgangspunt dat in 30 km/uur-zones de voorrang op kruispunten gelijkwaardig is;

het gewenst is in de nieuwe situatie de voorrang op de kruispunten tussen de Ten Oeverstraat en kruisende wegen wel te regelen, net als dat het geval is op andere fietsstraten in Zwolle;

het daarbij gewenst is het verkeer dat zich op een van de kruisende wegen bevindt, voorrang te laten verlenen aan verkeer dat zich op de Ten Oeverstraat bevindt;

deze situatie gerealiseerd kan worden door het aanbrengen van in- en uitritconstructies op de locaties waar de zijwegen aansluiten op de rijbaan van de Ten Oeverstraat;

vanwege de beperkte ruimte het niet mogelijk is om in- en uitritconstructies aan te leggen en dat daarom gekozen is de voorrangsregelingen in te stellen door het plaatsen van verkeersborden en het aanbrengen van haaientanden;

de bestaande in-/uitritconstructie op het kruispunt met de Hardesteinstraat wordt verwijderd en wordt vervangen door een soortgelijke voorrangsregeling als in de rest van de Ten Oeverstraat;

de uitvoeringsvoorschriften van het BABW het mogelijk maken om op een hoofdfietsroute, die duidelijk als zodanig herkenbaar is en waarop slechts een ondergeschikte hoeveelheid gemotoriseerd verkeer voorkomt, binnen een 30 km/uur-zone een voorrangsregeling in te stellen op kruispunten;

aan het begin en het einde van de Ten Oeverstraat en ter hoogte van het kruispunt met de Hardesteinstraat borden worden geplaatst die aangeven dat de Ten Oeverstraat een fietsstraat is;

op de locatie waar het vrijliggende fietspad dat parallel aan de Wethouder Alferinkweg ligt, tussen de aansluiting met de Hortensiastraat en de overgang naar de Ten Oeverstraat, een verkeersbord wordt geplaatst dat fietsers erop attendeert dat het verplichte fietspad bij de overgang naar de Ten Oeverstraat eindigt en het fietspad overgaat in een fietsstraat;

de in dit besluit vermelde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

- het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

- het verzekeren van de verkeersveiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers.

de hiervoor benoemde wegen c.q. weggedeelten in het beheer zijn van de gemeente Zwolle;

overleg met de politie, als bedoeld in artikel 24 van het BABW, heeft plaatsgevonden en dat de politie positief adviseert over het voorgenomen verkeersbesluit.

gelet op:

- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

- de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

BESLUIT

  • 1.

    door middel van het plaatsen van verkeersborden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van onderborden waarop de tekst ‘uitgezonderd fietsers en bromfietsers’ staat weergegeven, het instellen van eenrichtingsverkeer op de Ten Oeverstraat in de rijrichting van de aansluiting met de Grasdorpstraat naar de aansluiting met de Hardesteinstraat, waarvan fietsers en bromfietser zijn uitgezonderd.

     

  • 2.

    door middel van het plaatsen van verkeerborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, het instellen van voorrangsregelingen op de kruispunten van aansluitingen van zijwegen op de Ten Oeverstraat, waarbij verkeer dat zich op een zijweg bevindt voorrang moet verlenen aan verkeer dat zich op de Ten Oeverstraat bevindt. Het betreft de kruispunten van de Ten Oeverstraat met alle zijwegen op het gedeelte dat gelegen is tussen de het kruispunt met de Grasdorpstraat tot en met de aansluiting met de Hardesteinstraat.

Zwolle, 30 april 2019

Burgemeester en wethouders van Zwolle,

Namens deze,

A. van de Kraats

Afdelingshoofd

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad en in de Staatscourant  van vrijdag 3 mei 2019 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl). 

Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij het Stadskantoor, Lübeckplein 2, Zwolle.

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum bezwaar maken bij ons college van burgemeester en wethouders. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.

Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.

Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Zwolle ook digitaal worden ingediend. Ga naar www.zwolle.nl/bezwaarindienen. Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Inlichtingen

Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot de heer M. Hoogenraad van de gemeente Zwolle, mail: M.Hoogenraad@Zwolle.nl

Naar boven