Verkeersbesluit gedeeltelijke afsluitingen Leidsebuurt Amsterdam

Logo Amsterdam

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Nummer CE19-05090 d.d. 17 april 2019

 

Gelet op

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet, de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam,

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994),

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW),

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

 

 

Overwegende

  • dat de wegen genoemd in dit besluit gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

  • dat de wegen genoemd in dit besluit wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • dat in het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit maatregelen worden getroffen om de druk op de schaarse openbare ruimte in de (binnen-)stad beheersbaar te houden;

  • dat daarom in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit projecten zijn geïnitieerd om de stad bereikbaar en veilig te houden en de openbare ruimte toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor de inwoners en bezoekers;

  • dat bewoners van de Leidsegracht en directe omgeving overlast ervaren van taxi’s die door het uitgaansgebied rijden;

  • dat dit wordt versterkt door maatregelen die zijn genomen rond o.a. het Rembrandtplein en de Nieuwmarkt waarbij rondrijdende taxi’s worden geweerd;

  • dat hierdoor een waterbed-effect opgetreden is in de uitgaansgebieden;

  • dat het verkeer gedurende de (weekend)nachten voornamelijk niet-bestemmingsverkeer betreft;

  • dat dit voornamelijk taxi’s en overige personenauto’s zijn die gedurende de (weekend)nachten in het gebied meerdere malen rondrijden om potentiële klanten op te pikken;

  • dat het voornemen bestaat om een integraal plan met taxivoorzieningen voor de binnenstad van Amsterdam op te stellen;

  • dat het integrale plan mogelijk nog even op zich laat wachten maar dat maatregelen op korte termijn wenselijk zijn;

  • dat overeengekomen is om de te nemen maatregelen te focussen op de ervaren verkeersoverlast in de weekend- c.q. uitgaansnachten, namelijk de donderdagnacht, vrijdagnacht en zaterdagnacht tussen 22.00 uur en 6.00 uur;

  • dat deze momenten gekozen zijn zodat deze in overeenstemming zijn met de andere gebieden in het centrum van Amsterdam zoals Nieuwmarkt, Burgwallen oude en nieuwe Zijde;

  • dat bovendien voor deze (beperkte) tijdstippen is gekozen in verband met de wens om de bereikbaarheid voor bewoners en ondernemers zoveel als mogelijk te waarborgen;

  • dat primair doel voor de te nemen maatregelen het onmogelijk maken van de geconstateerde rondrijdende bewegingen is;

  • dat voorliggend verkeersbesluit een definitief vervolg is op de tijdelijke verkeersmaatregelen die zijn genomen op dezelfde (twee) locaties;

  • dat het in voorliggend verkeersbesluit gaat om een gedeeltelijke afsluiting van de Leidsebuurt waarbij het gaat om het plaatsen van dynamische afsluitpalen (verzinkbare paal) gedurende de weekendnachten;

  • dat de fysieke afsluitingen worden ondersteund door middel van het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord met de tijdsaanduiding en een onderbord waarop de uitzonderingen kenbaar worden gemaakt;

  • dat onderstaand per locatie wordt opgesomd welke verkeersmaatregelen worden getroffen, welke doelen hiermee worden gediend en hoe de belangen hierbij zijn afgewogen;

 

Instellen selectieve toegang Raamplein (1)

  • dat door de genomen verkeersmaatregelen op de Nieuwmarkt en de Burgwallen oude en nieuwe Zijde de problematiek rondom taxi’s voor een deel is verplaatst naar de Leidsebuurt;

  • dat het hierbij gaat om diverse rondrijdende bewegingen die plaatsvinden met als doel zo snel als mogelijk langs de Leidsegracht en zo dicht mogelijk bij het Leidseplein te rijden;

  • dat het langs de Leidsegracht en het Leidseplein rijden als doel heeft om zo vaak als mogelijk potentiële klanten op te pikken;

  • dat gezien het beperken van de ervaren overlast het wenselijk is om de hoeveelheid verkeersbewegingen in het gebied te beperken door enkel bestemmingsverkeer toe te laten op deze route gedurende de weekendnachten;

  • dat dit gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van een dynamische afsluitpaal (verzinkbare paal) gedurende de weekendnachten op het Raamplein direct ter hoogte van de aansluiting met de Raamstraat;

  • dat deze fysieke maatregel wordt ondersteund door middel van het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord met de tijdsaanduiding en een onderbord waarop de uitzonderingen kenbaar worden gemaakt;

  • dat gedurende de afsluiting van deze route in de weekendnachten enkel toegang geboden wordt aan houders van een ontheffing;

  • dat de volgende groepen als gevolg van een ontheffing toegang krijgen tot de route gedurende de weekendnachten: bewoners, ondernemers en/of vergunninghouders in het gebied, alsmede aanvullend openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten, gemeentelijke diensten;

  • dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Instellen selectieve toegang Leidsegracht (2 )

  • dat door de genomen verkeersmaatregelen o.a. op de Nieuwmarkt en de Burgwallen oude en nieuwe Zijde de problematiek rondom taxi’s deels is verplaatst naar de Leidsebuurt;

  • dat het hierbij gaat om diverse rondrijdende bewegingen die plaatsvinden met als doel zo snel als mogelijk langs de Leidsegracht en het Leidseplein te rijden;

  • dat het langs de Leidsegracht en Leidseplein rijden als doel heeft om zo vaak als mogelijk potentiële klanten op te pikken;

  • dat gezien het beperken van de ervaren overlast het wenselijk is om de hoeveelheid verkeersbewegingen in het gebied te beperken door enkel bestemmingsverkeer toe te laten op deze route gedurende de weekendnachten;

  • dat dit gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van een dynamische afsluitpaal (verzinkbare paal) gedurende de weekendnachten in combinatie met een kentekenherkenningscamera op de Leidsegracht direct ten westen van de aansluiting met de Prinsengracht;

  • dat deze fysieke maatregel wordt ondersteund door middel van het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord met de tijdsaanduiding en een onderbord waarop de uitzonderingen kenbaar worden gemaakt;

  • dat gedurende de afsluiting van deze route in de weekendnachten enkel toegang geboden wordt aan houders van een ontheffing;

  • dat de volgende groepen als gevolg van een ontheffing toegang krijgen tot de route gedurende de weekendnachten: bewoners, ondernemers en/of vergunninghouders in het gebied , alsmede aanvullend openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten, gemeentelijke diensten;

  • dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 12 BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam wat heeft geleid tot een positief advies.

 

 

 

BESLUIT

Overzichtskaart maatregelen

 

 

 

Instellen selectieve toegang Raamplein ( 1)

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van verzinkbare afsluitpalen in combinatie met het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een dynamische afsluiting voor alle motorvoertuigen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zondag van 22.00 tot 6.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend en de zondagavond), op het Raamplein direct ter hoogte van de aansluiting met de Raamstraat.

 

 

 

Instellen selectieve toe gang Leidsegracht (2)

  • 2.

    Door middel van het plaatsen van verzinkbare afsluitpalen in combinatie met het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een dynamische afsluiting voor alle motorvoertuigen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zondag van 22.00 tot 6.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend en de zondagavond), op de Leidsegracht direct ten westen van de aansluiting met de Prinsengracht.

  •  

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

 

 

Nina Gombert

 

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

 

 

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

 

 

 

 

Naar boven