Registratienummer Vkb-2019-16-Snelfietroute 261(VKB 07)

Logo Tilburg

Redacteur Chiel Cornelissen

Besluit inzake Verplicht fietspad IJpelareweg en Bos en Beemdweg

Afdelingshoofd Wilbert Wouters

Datum besluit 15-04-2019

Publiceren ja, officiële bekendmaking

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

Overwegende dat:

  • -

    de in het besluit genoemde locaties in eigendom en beheer van de gemeente Tilburg zijn;

  • -

    de gemeente Tilburg in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, de gemeente Loon op Zand en de gemeente Waalwijk de snelfietsroute F261 realiseert tussen Tilburg en Waalwijk;

  • -

    de gemeente Tilburg de openbare ruimte fysiek gaat aanpassen ten behoeve van de realisatie van de snelfietsroute F261;

  • -

    de gemeente Tilburg wijzigingen doorvoert aan verkeersregels en verkeerstekens ten behoeve van de realisatie van de snelfietsroute F261;

  • -

    op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • -

    de gemeente Tilburg met omwonenden heeft gecommuniceerd over de geplande aanpassingen aan de openbare ruimte en de wijzigingen in de verkeersregels en verkeerstekens ten behoeve van de snelfietsroute F261;

  • -

    de snelfietsroute F261 een comfortabele en directe fietsverbinding wordt tussen de gemeente Tilburg en de gemeente Waalwijk conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    er een nieuwe aansluiting op de Bos en Beemdweg wordt gerealiseerd en er conflicterende verkeersbewegingen ontstaan;

  • -

    het gewenst is om het kruispunt uit te voeren als een voorrangskruispunt conform de inrichtingsrichtlijnen van de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (ASVV 2012);

  • -

    de gebruikers van de snelfietsroute F261 zoveel mogelijk voorrang krijgen op kruisende verkeersstromen conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    het verplichte fietspad, in twee rijrichtingen, via de IJpelareweg, Bos en Beemdweg en Heideweg onderdeel is van snelfietsroute F261;

  • -

    het gewenst is om fietsverkeer op de snelfietsroute F261 zoveel mogelijk te scheiden van gemotoriseerd verkeer conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    er door de aanleg van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen niet overal voldoende ruimte over is om een aparte rijbaan voor gemotoriseerd verkeer te realiseren;

  • -

    het noodzakelijk is om gemotoriseerd verkeer toe te staan op een deel van het verplichte fietspad om percelen te kunnen ontsluiten;

  • -

    het daarom noodzakelijk is dat gemotoriseerd verkeer ondergeschikt is aan fietsverkeer in dit deel van de IJpelareweg;

  • -

    het noodzakelijk is om bromfietsers toe te staan op het (brom)fietspad tussen de IJperlareweg en Bos en Beemdweg omdat de alternatieve route via de Vloeiveldweg niet is toegestaan voor bromfietsers;

  • -

    het faciliteren van een snelfietsroute de belangrijkste functie is conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg gepleegd met de korpschef van eenheid Zeeland-West-Brabant, District Hart van Brabant, waarbij deze heeft verklaard met deze maatregelen te kunnen instemmen;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt deze maatregel genomen uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt deze maatregel genomen uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels- en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit van 15 mei 2012.

Besluit:

  • Het realiseren van een voorrangskruispunt in de Bos en Beemdweg door het aanbrengen van haaientanden en het bord B6 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB07-NS.

  • Het realiseren van een verplicht (brom)fietspad in twee rijrichtingen in de IJpelareweg en Bos en Beemdweg door het plaatsen van borden G12a (verplicht (brom)fietspad) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB07-NS;

  • Het realiseren van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen in de IJpelareweg en Bos en Beemdweg waarbij gemotoriseerd verkeer is toegestaan door het plaatsen van borden G11 (verplicht fietspad) met onderbord ‘bromfietsers, motoren en auto’s toegestaan’ van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB07-NS.

Bijlagen:

Tekeningnummer: VKB07-NS.

Iedereen, wiens belang betrokken is, kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken na publicatiedatum een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval worden voorzien van een datum, naam en adres van de bezwaarmaker, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden waarop bezwaar wordt gemaakt. Een eventueel bezwaarschrift kan worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 90155 te 5000 LH Tilburg.

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

namens deze,

hoofd Ruimtelijke Uitvoering,

Wilbert Wouters

Naar boven