Registratienummer Vkb-2019-16-Snelfietroute 261(VKB 03)

Logo Tilburg

Redacteur Chiel Cornelissen

Besluit inzake aanpassingen bushaltes Reitse Hoevenstraat, Kraaivenstraat en

Ringbaan-West

Afdelingshoofd Wilbert Wouters

Datum besluit 15-04-2019

Publiceren ja, officiële bekendmaking

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

Overwegende dat:

- de in het besluit genoemde locaties in eigendom en beheer van de gemeente Tilburg zijn;

  • -

    de gemeente Tilburg in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, de gemeente Loon op Zand en de gemeente Waalwijk de snelfietsroute F261 realiseert tussen Tilburg en Waalwijk;

  • -

    de gemeente Tilburg de openbare ruimte fysiek gaat aanpassen ten behoeve van de realisatie van de snelfietsroute F261;

  • -

    de gemeente Tilburg wijzigingen doorvoert aan verkeersregels en verkeerstekens ten behoeve van de realisatie van de snelfietsroute F261;

  • -

    op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • -

    de gemeente Tilburg met omwonenden heeft gecommuniceerd over de geplande aanpassingen aan de openbare ruimte en de wijzigingen in de verkeersregels en verkeerstekens ten behoeve van de snelfietsroute F261;

  • -

    het verplichte fietspad, in twee rijrichtingen, in de Reitse Hoevenstraat onderdeel is van de snelfietsroute F261;

  • -

    het gewenst is om fietsverkeer op de snelfietsroute F261 zoveel mogelijk te scheiden van gemotoriseerd verkeer conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    er na de reconstructie van de Reitse Hoevenstraat enkel nog gemotoriseerd verkeer in noordelijke rijrichting mogelijk is;

  • -

    streeklijn 327 Dongen – Oosterhout – Breda en buslijn 1 ETZ Twee Steden niet meer via de Reitse Hoevenstraat rijden omdat er definitieve situatie fysiek geen ruimte is voor een bushalte;

  • -

    er in overleg met omwonenden en Arriva gekozen is voor een andere routering van de buslijnen;

  • -

    het bushaltepaar in de Reitse Hoevenstraat ter hoogte van de Alphonsusstraat overbodig is omdat hier geen bussen meer halteren;

  • -

    het bushaltepaar in de Reitse Hoevenstraat ter hoogte van de Alphonsusstraat vervalt en hiervoor een alternatieve bushaltelocatie gewenst is;

  • -

    het gewenst is dat het dekkingsgebied van de buslijnen behouden blijft;

  • -

    ter hoogte van het nieuwe bushaltepaar een busbaan aanwezig is;

  • -

    het voorrangskruispunt Ringbaan-West – Tongerlose Hoefstraat geregeld is met verkeerslichten en daarmee een goede oversteekbaarheid gegarandeerd is;

  • -

    er na de realisatie van snelfietsroute F261 er op de huidige locatie van de bushalte Kraaivenstraat onvoldoende ruimte overblijft voor een geschikte bushalte;

  • -

    er enkele tientallen meters naar het noorden wel voldoende ruimte is om een bushalte aan te leggen voor de buslijnen in noordelijke richting;

  • -

    de bushalte aan de westzijde van de Kraaivenstraat gehandhaafd kan blijven;

  • -

    het verplaatsen van de bushalte nauwelijks effect heeft op de loopafstand naar dit haltepaar en daarmee geen negatieve gevolgen heeft voor het dekkingsgebied van het haltepaar;

  • -

    op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg gepleegd met de korpschef van eenheid Zeeland-West-Brabant, District Hart van Brabant, waarbij deze heeft verklaard met deze maatregelen te kunnen instemmen;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt deze maatregel genomen uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels- en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit van 15 mei 2012.

Besluit:

  • Het opheffen van een bushaltepaar en het verplichte fietspad ter hoogte van het bushaltepaar in de Reitse Hoevenstraat door het verwijderen van de geblokte markering en borden L3 (bushalte) en G11 (verplicht fietspad) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB03A-HS;

  • Het realiseren van een bushaltepaar aan de Ringbaan-West ter hoogte van de Dr. Ahausstraat door het aanbrengen van 32 meter geblokte markering en het plaatsen van borden L3 (bushalte) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB03B-NS;

  • Het opheffen van de bushalte aan de oostzijde van de Kraaivenstraat ter hoogte van de Jules de Beerstraat door het verwijderen van de geblokte markering en het bord L3 (bushalte) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB03C-HS;

  • Het realiseren van een bushalte aan de oostzijde van de Kraaivenstraat direct ten noorden van de Jules van Beerstraat door het aanbrengen van geblokte markering en het plaatsen van bord L3 (bushalte) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB03C-NS.

Bijlage:

Tekeningnummer: VKB03A-HS;

Tekeningnummer: VKB03B-NS;

Tekeningnummer: VKB03C-HS;

Tekeningnummer: VKB03C-NS.

Iedereen, wiens belang betrokken is, kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken na publicatiedatum een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval worden voorzien van een datum, naam en adres van de bezwaarmaker, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden waarop bezwaar wordt gemaakt. Een eventueel bezwaarschrift kan worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 90155 te 5000 LH Tilburg.

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

namens deze,

hoofd Ruimtelijke Uitvoering,

Wilbert Wouters

Naar boven