Verkeersbesluit Tijdelijke verkeersmaatregelen fase 2 herinrichting Scharenburg

Logo Druten

 

Burgemeester en wethouders van Druten;

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW) ingevolge de plaatsing van verkeersborden volgens bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Tweestromenland;

  • het mandaatbesluit van het college van Burgemeester en Wethouders om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan de beleidsadviseur Openbare Ruimte.

Overwegende dat:

  • de Scharenburg, Koekoek, Klepperheide Parken en Corterhoven in Druten, in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Druten;

  • naast het benodigde onderhoud aan de riolering en de verharding ook de verkeerssituatie moet worden verbeterd;

  • dat het doel van het project is het behoud van de doorstroming van het verkeer in de toekomst maar ook het veiliger en beter oversteekbaar maken van de Scharenburg voor fietsers en voetgangers;

  • afgelopen jaar de planvorming heeft plaatsgevonden voor de herinrichting van de Scharenburg;

  • daarbij met stakeholders en andere belanghebbenden en geïnteresseerden overleg is geweest over het ontwerp;

  • er diverse raadsavonden en informatieavonden zijn geweest waarin de oplossingsrichting uitvoerig is besproken en waar ruimte was om inbreng te hebben;

  • het ontwerp in het college en gemeenteraad is vastgesteld;

  • de werkzaamheden in 5 fases wordt uitgevoerd conform het Hoofdfaseringsplan en planning;

  • dit verkeersbesluit enkel de 2e fase betreft en voor de andere resterende fases separate besluiten worden opgesteld;

  • er vanwege de kans op archeologische vondsten vertraging kan optreden;

  • de verschillende fases ook verschillende tijdelijke verkeersmaatregelen vereisen;

  • er in de onderstaande periodes de werkzaamheden gaan plaatsvinden aan de Scharenburg en aansluitende wegen:

  • Planning

    Planning fase 1 Klepperheide is vertraagd en wordt tegelijk met fase 2 uitgevoerd

    Op de Klepperheide duren de werkzaamheden langer als voorzien. De Klepperheide zal niet op 19 april worden open gesteld maar medio mei, in tegenstelling tot wat is opgenomen in de hoofdplanning en het verkeersbesluit voor de tijdelijke verkeersmaatregelen van de 1e fase.

    De werkzaamheden starten ter hoogte van Klepperheide 16 en werken richting de Scharenburg;

    Om de panden van Cannock Chase en de Groot tweewielers te kunnen bereiken is er vanaf de van Heemstraweg een doorgang gecreëerd (zie hiervoor bijgevoegd verkeersplan).

    Planning fase 2 :

De fase bestaat uit 1 werkvak:

Scharenburg

- Wegvak is volledig afgesloten tussen de rotonde Koekoek en de inrit van de Albert Heijn;

Deze afsluiting gaat in op dinsdag 23 april (de dag na Pasen), 7.00u in de ochtend;

- De afsluiting duurt tot vrijdag 17 mei (volgens huidige planning);

- Zie bijgevoegd verkeersplan met de afsluitingen en omleidingen voor deze 2e fase.

 

Blokkades “De Parken” en “ Boslaan

  • -

    De blokkade (met flexibele klappalen te gebruiken door de nood- en hulpdiensten) op de Parken blijft ook in fase 2 in stand;

  • -

    De blokkade (met flexibele klappalen te gebruiken door de nood- en hulpdiensten) op de Boslaan blijft ook in fase 2 in stand;

  • deze werkzaamheden zorgen voor diverse hindermomenten;

  • alle aanwonenden ten tijde van de werkzaamheden, middels een brief en publicaties, ruim van tevoren worden geïnformeerd over de werkzaamheden;

  • gezien de aard van de werkzaamheden overlast onvermijdelijk is;

  • getracht wordt de overlast tot een minimum te beperken door de verkeersmaatregelen af te wegen en deze zo goed mogelijk voor te bereiden;

  • alle afsluitingen en omleidingen in samenspraak gaan met de diverse hulpdiensten en OV-diensten;

  • de wegwerkzaamheden worden gemeld op de website www.bereikbaargelderland.nl;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • dat de bovenvermelde maatregelen wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW om de vrijheid van het verkeer en de bruikbaarheid van de weg zoveel mogelijk te waarborgen.

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

Besluiten

  • 1.

    Het plaatsen, instant houden en verwijderen van de tijdelijke verkeersmaatregelen die benodigd zijn voor het uitvoeren van de 2e fase m.b.t. de herinrichting van de Scharenburg, Koekoek en de Klepperheide;

  • 2.

    E.e.a. conform de Hoofdfasering en planning van 21 december 2018, of zoveel eerder of later als de omstandigheden hier aanleiding toe geven;

  • 3.

    E.e.a. conform bijbehorende tekening met de tijdelijke verkeersmaatregelen en bebording van 5 april 2019 met tekeningnummer ENI19.0084.3

     

Druten, 16 april 2019

Namens burgemeester en wethouders van Druten,

 

De heer ing. M.J.H. Eijkhout,

Beleidsadviseur Openbare Ruimte

 

Het verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum in de Staatscourant gedurende 6 weken ter inzage.

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na publicatie, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.

Naar boven